آمادگی مجلس برای اصلاح قانون تعاونی‌ها
آمادگی مجلس برای اصلاح قانون تعاونی‌ها

خبرگزاری تسنیم: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه اتاق تعاون کل کشور و رؤسای اتحادیه‌های تعاونی و اعضای فراکسیون تعاون مجلس با اشاره به جایگاه مهم و اساسی تعاونی‌ها در کشور، گفت: قبول داریم که تعاونی‌ها در سطحی که قانون اساسی برای آن تعیین کرده، قرار ندارند که به نظر بنده […]



خبرگزاری تسنیم: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه اتاق تعاون کل کشور و رؤسای اتحادیه‌های تعاونی و اعضای فراکسیون تعاون مجلس با اشاره به جایگاه مهم و اساسی تعاونی‌ها در کشور، گفت: قبول داریم که تعاونی‌ها در سطحی که قانون اساسی برای آن تعیین کرده، قرار ندارند که به نظر بنده در این رابطه، نقش قوانین، به‌ویژه قانون تعاون بسیار قابل توجه است؛ حال به نظر می‌رسد که این قانون مزاحمت‌هایی را برای تشکیل تعاونی‌ها و روند فعالیت این تشکل‌ها ایجاد کرده است، زیرا در شرایط کنونی شرکت‌های خصوصی در قیاس با تعاونی‌ها راحت‌تر و روان‌تر مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی باید فکر و برنامه‌ریزی درستی صورت داد تا بخش تعاون در کشور سامان یافته و حضور افراد و سرمایه‌گذاران در این بخش ساده‌تر صورت گیرد. البته در این رابطه اقداماتی نیز انجام شده، به‌طوری که مجامع سهامی عام را با فرضیه و نصاب‌های مشخص، جزو تعاونی‌ها قرار دادیم تا این بخش تا حدودی تقویت شود. از این رو اعضای فراکسیون تعاون و نمایندگان مجلس برای بهبود وضعیت تعاونی‌ها و تسهیل روند فعالیت این بخش، آمادگی لازم را برای اصلاح قانون تعاون دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه تعاونی‌ها باید با برنامه‌ریزی نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند، گفت: در شرایط کنونی میزان نقدینگی در کشور بسیار بالاست، البته بسیاری از این منابع به دلیل آنکه مسیر مشخص و شفافی برای بهره‌گیری در تولید وجود ندارد، به سمت بازار‌های دیگر مانند ارز و طلا منتقل می‌شوند. از این رو اتاق تعاون می‌تواند برنامه‌ریزی ویژه‌ای را برای جذب این منابع و سرمایه‌ها انجام دهد.

لاریجانی اضافه کرد: اتاق‌های تعاون و بازرگانی در شرایط کنونی می‌توانند برنامه‌ای را تدوین کنند که براساس آن با ایجاد شرکت‌های سهامی عام بزرگ، سرمایه‌گذاری خوبی را در حوزه‌های سودآور مانند پتروشیمی و خودروسازی صورت دهند که این مسئله می‌تواند به جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید کمک شایانی کند، از این رو، مجلس و مسئولان مرتبط در اتاق‌های تعاون و بازرگانی باید در این رابطه برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به اهمیت حوزه صادرات فرش و ضرورت حمایت از این بخش، گفت: قطعاً باید تمام دستگاه‌ها برای ارتقاء جایگاه صادرات فرش به کشور‌های مختلف تلاش کنند، زیرا در شرایط کنونی این حوزه آسیب‌هایی دیده که باید برای رفع و بهبود آن برنامه‌ریزی کرد، البته متولیان این بخش نگرانی‌های مالی در مورد حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین انجام تبلیغات برای فروش محصولات خود دارند. مجلس در بودجه سال جاری اعتبارات خوبی را برای جایزه‌های صادراتی در نظر گرفته است، از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سهم حوزه فرش از این اعتبارات را مشخص کند تا فعالان این بخش بدون دغدغه مالی به فعالیت بپردازند.

رئیس قوه مقننّه ادامه داد: اخیرا پیشنهادی را مطرح کردیم که خوشبختانه دستگاه‌های اجرایی در حال فراهم ساختن بستر‌های اجرای آن هستند که براساس آن دستگاه‌های دولتی برای حمایت از محصول چای داخلی تشویق به استفاده از آن به جای محصولات خارجی می‌شوند. از این رو می‌توانیم حمایت از صنعت فرش را نیز عملیاتی کنیم. به‌طور مثال کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شود تا افراد برای تهیه فرش خود جهت تکمیل جهیزیه از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست امروز درباره عدم حمایت بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی از فرشبافان و قالیبافان، گفت: اگر این سازمان در بحث بیمه کردن فرشبافان و قالیبافان تعلل و تخلفی می‌کند، باید با آن برخورد شود. زیرا حمایت‌های بسیاری برای بهبود وضعیت سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفت.

رئیس مجلس با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه امروز درباره مشکلات مرزنشینان، گفت: قطعاً مرزنشینان مشکلات بسیاری دارند که باید برای حل آن‌ها تلاش و برنامه‌ریزی صورت گیرد.

لاریجانی بر لزوم توسعه روستا‌ها تأکید کرد و گفت: مجلس برای توسعه روستا‌ها مقرر کرده تا تسهیلات کم سود برای سرمایه‌گذاران ارائه شود تا اشتغال در روستا‌ها رونق گیرد که قطعا تعاونی‌ها نیز جزو این حوزه محسوب شده و سهم این بخش از اعتبارات مذکور باید پرداخت شود.

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت جایگاه بخش تعاونی مسکن، گفت: در شرایط کنونی مشکلات بسیاری برای سرمایه‌گذاران در این حوزه وجود دارد و عملا افراد برای گذراندن مراحل اداری باید کفش آهنی به پا کنند. البته در قانون برنامه توسعه تأکید شده که پنجره واحدی ایجاد تا براساس آن یک دستگاه متولی رسیدگی به امور شود.



Source link