اروپایی‌ها بهانه‌ای برای شروع نکردن اینستکس ندارند
اروپایی‌ها بهانه‌ای برای شروع نکردن اینستکس ندارند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اروپایی ها درعملیاتی شدن سازوکار اینستکس عقب هستند، گفت: برای راه‌اندازی این سازوکار نیاز بود که ما سازوکار متناظری را راه اندازی کنیم که هفته گذشته راه اندازی شد و الان اروپایی ها هیچ بهانه ای ندارند برای این که کارشان را شروع کنند. «محمد جواد ظریف» امروز-یکشنبه- در […]


وزیر امور خارجه با بیان اینکه اروپایی ها درعملیاتی شدن سازوکار اینستکس عقب هستند، گفت: برای راه‌اندازی این سازوکار نیاز بود که ما سازوکار متناظری را راه اندازی کنیم که هفته گذشته راه اندازی شد و الان اروپایی ها هیچ بهانه ای ندارند برای این که کارشان را شروع کنند.

«محمد جواد ظریف» امروز-یکشنبه- در حاشیه مراسم رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران افزود: عملیاتی شدن اینستکس این یک اقدام مقدماتی توسط اروپا هست، اروپایی ها اردیبهشت ماه گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند که برای شروع اجرای آن تعهدات نیاز بود اینستکس (سازوکار مالی اروپا و ایران) را راه بیندازند.

وی با بیان این که معتقدیم اروپایی ها باید حالا برای مدت زیادی تلاش کنند تا بتوانند تعهدات خودشان را انجام دهند،افزود: اروپایی ها بسیار عقب هستند و نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی منتظر آنها می ماند.ما روابط بسیار خوبی با همسایگان مان داریم و ساز و کارهای مشابهی با بسیاری از کشورها راه اندازی کردیم که عمل می‌کند.من نمی‌دانم اروپایی‌ها برای یک ساز و کار مقدماتی چقدر وقت نیاز دارند.

ظریف درباره اقدام اخیر آمریکا درباره سپاه پاسداران و اینکه جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی در این زمینه انجام داده و انجام می دهد، گفت: نخستین کاری که جمهوری اسلامی انجام داد این بود که شورای عالی امنیت ملی بلافاصله پس از اقدام غیرقانونی آمریکا، در بیانیه ای «سنتکام» (فرماندهی مرکزی ایالات متحده) که مسئولیت نیروهای آمریکایی در منطقه را دارد به شکل متقابل به عنوان یک سازمان تروریستی و همچنین دولت آمریکا را به عنوان رژیم حامی تروریسم شناسایی کرد.

وی افزود: علاوه بر این اقداماتی در مجلس در جریان هست که ما هم با دوستانمان در مجلس در حال مشورت هستیم که چه اقداماتی می‌تواند انجام شود و نمایندگان محترم در این زمینه طرح هایی را ارائه دادند و همکاران ما هم با آنها در تماس هستند.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: همینطور بنده به دبیرکل سازمان ملل متحد و ‌شورای امنیت در مورد غیرقانونی بودن این اقدام آمریکا و سیاست های بسیار غلط آمریکا در منطقه نامه ای نوشتم. 

ظریف با بیان این که در عرصه رسانه ای فعالیت‌های خوبی صورت گرفته ، گفت: در صحنه روابط دو جانبه، امروز که روز اجرایی شدن تصمیم ایالات متحده است پیام‌هایی برای وزرای خارجه همه کشورها درباره این اقدام ارسال خواهد شد که ضروری است موضع گیری از سوی کشورها صورت بگیرد و تذکرات لازم به همه وزرای خارجه داده شود مبنی بر این که اقدام بسیار بی سابقه و خطرناک ایالات متحده آمریکا در این زمینه عواقبی داشته و خواهد داشت. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره موانع موجود برای ارسال کمک های نقدی به سیل زدگان اظهار داشت: در این زمینه در حوزه اطلاع رسانی اقدام وسیعی صورت گرفته و دولت آمریکا در موضع تدافعی قرار گرفته تا حدی که اعلام کرده مانعی برای کمک ها نیست ولی این حرف آنها خلاف است.

ظریف گفت: اسنادی را جمع آوری کرده ایم و به زودی منتشر خواهیم کرد که نشان دهنده این است که بانک ها حتی بانک‌های اروپایی به دلیل نگرانی از اقدامات آمریکا از پذیرش کمک های ایرانیان خارج از کشور و مردم سایر کشورها که مایلند در کمک رسانی به ایرانی ها کمک کنند، ممانعت کرده است.

وی اظهار داشت: کمک رسانی بین المللی به معنای نیاز نیست، به معنی یک همدردی و همبستگی جهانی است که در میان مردم وجود دارد. این همبستگی جهانی به دلیل اقدامات تخریبی آمریکا و اقدامات غیرانسانی این کشور مورد مزاحمت قرار گرفته است. 

ظریف گفت: آمریکایی‌ها ناگزیر شدند کاری که انجام می‌دهند را تکذیب کنند. ما اسنادی را جمع‌آوری کردیم که ثابت می کند ایالات متحده در این اقدام که می‌شود به عنوان «جنایت علیه بشریت» تعریف کرد، مشارکت فعال دارند.

ظریف: اقدام نابخردانه آمریکا در توهین به سپاه باعث همدلی در کشور شد

«محمد جواد ظریف» در مراسم رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت اظهارداشت: امسال چندمین سالی است که مقام معظم رهبری با هدف پیشبرد اقتصاد مقاومتی سال را به عنوان سال رونق تولید نامگذاری کردند. این امر وظیفه مهمی بر عهده همه دستگاه های دولت و سازمان‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی قرار می‌دهد که نیاز هست با همدلی همکاری و کوشش کار را به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به بارش باران و وقوع سیل در برخی استان های کشوراضافه کرد: خوشحالیم که امسال با رحمت خداوند که باران رحمت سرازیر شد، همدلی و هماهنگی میان مردم در رسیدگی به وضعیت هموطنانی که از باران های فراوان و سیل آسیب دیدند این همدلی هماهنگی و همکاری کاملا خود را نشان داد و مردم و حاکمیت به صورت یکپارچه برای کمک به سیل زدگان شتافتند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اقدام آمریکایی ها در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی گفت: اقدام نابخردانه آمریکایی ها در توهین به نماد مقاومت و ایستادگی یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باعث همدلی و هماهنگی و همراهی بیشتر بین دستگاه‌های مختلف شد.

ظریف با بیان این که امیدواریم امسال سالی پر برکت و پر از دستاورد و موفقیت برای کشور باشد، گفت:از آقای انصاری که بعد از تاسیس معاونت دیپلماسی اقتصادی با یک روحیه جهادی و با ابتکار عمل در همه حوزه ها کار را یک سال گذشته پیش بردند تشکر می کنم. گرچه با هدفی که برای هماهنگی اقتصادی داریم هنوز فاصله داریم ولی برای سال اول معاونت دیپلماسی اقتصادی مثال بسیار خوبی بوده و این مرهون تلاش و کوشش آقای انصاری و همکارانشان است.

وزیر امور خارجه افزود:امیدوارم این اقدام ( راه اندازی سایت دیپلماسی اقصادی) یک حلقه وصل بین وزارت امور خارجه به عنوان دیده بان کشور و معرفی کننده امکانات در دنیا به مردم کشور، چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی ایجاد کند و این ما بتوانیم در ارائه اطلاعات تلاش کنیم.

وی با بیان این که امیدوارم مرحله بعدی این کار که معرفی توانمندی های اقتصادی ایران به سراسر دنیا هست با کمک فعالان بخش خصوصی و دولتی شکل بگیرد،افزود: برای راه اندازی مرحله بعد به کمک دستگاه ها و بنگاه های خارج از وزارت خارجه نیاز داریم و این هماهنگی و همراهی ملی را می طلبد.

رییس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگر از سخنانش با بیان این که نیاز به هماهنگی در روابط اقتصادی خارجی و روابط خارجی یک نیاز جدی و واقعی است، اظهارداشت: به همین دلیل هم هست که ستاد هماهنگی روابط خارجی از پرسابقه ترین ستاد های بین ارگانی در دولت است که از سال ۱۳۶۰ راه‌اندازی شده و نشان دهنده درک مسئولین کشور از نیاز به هماهنگی در حوزه اقتصاد و روابط اقتصادی است.

ظریف منابع طبیعی، جغرافیای بسیار موثر در اقتصاد جهانی،توانمندی های ترانزیتی و مهمتر از همه توانمندی های انسانی را از ظرفیت ها و توانمندی های ایران عنوان کرد و افزود: کمتر کشوری را می توان در این منطقه پیدا کرد که این میزان توانمندی انسانی را در کنار مزایای طبیعی و جغرافیایی و همینطور آرامش و ثبات سیاسی علیرغم همه فشارهایی که آمریکایی ها در طول ۴۰ سال گذشته بر ایران وارد کردند، داشته باشد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما مشاهده کردیم یک عشری از این فشارها برای چند روز بر یکی از همسایگان ما وارد شد و میزان تغییری که در نرخ ارز آن کشورصورت گرفت، بسیار قابل توجه بود.

وی خاطرنشان کرد: یک فشار هماهنگ و گسترده علیه جمهوری اسلامی برای ۴۰ سال گذشته وجود داشته و سیاست فشار حداکثری دولت آقای ترامپ در طول دو سه سال و نیم گذشته به صورت جدی تحمیل شده و به عنوان یک دستور کار ویژه بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیا پیگیری شده است.

ظریف افزود: کلیه سفرای آمریکا برای اینکه بنگاه های اقتصادی را از ارتباط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران منع کنند، بسیج شدند و تقریبا به عنوان یک هدف شخصی تک تک این سفرا این کار را دنبال می‌کنند. به طوری که بعضی از آنها این روش را به ابتذال کشانده اند و با دخالت در امور داخلی همه کشورها سعی می‌کنند کشورها را امر و نهی کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا



Source link