امضاء تفاهم‌نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران/ راه ایران به اروپا نزدیک‌تر می شود
امضاء تفاهم‌نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران/ راه ایران به اروپا نزدیک‌تر می شود

تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان‌های مناطق آزاد ارس و ماکو و شرکت راه‌آهن ایران درخصوص «مطالعه احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-‌چشمه ثریا (ایران-ترکیه)» به امضاء رسید. به گزارش اخبار آزاد مناطق، این تفاهم‌نامه که با هدف «ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو […]


تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان‌های مناطق آزاد ارس و ماکو و شرکت راه‌آهن ایران درخصوص «مطالعه احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-‌چشمه ثریا (ایران-ترکیه)» به امضاء رسید.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، این تفاهم‌نامه که با هدف «ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو علاقه‌مند به حمایت از سرمایه‌گذاری در احداث خط راه‌آهن ترکیه-ایران از مسیر چشمه‌ثریا»، بعد از ظهر امروز (شنبه ۷مهرماه) به امضای مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن نریمان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو رسید.

به موجب ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه های ششم توسعه کشور که تمام اختیارات دستگاه‌های اجرایی مستقر در مناطق آزاد به مدیران این مناطق آزاد، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان های مناطق آزاد ارس و ماکو پذیرفتند به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری در طرح احداث خط راه‌آهن ترکیه-‌ایران از مسیر چشمه‌ثریا و ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو، خطوط احداثی در این مناطق در مالکیت راه‌آهن باشد.

در این تفاهم‌نامه، انجام کلیه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تاسیسات جانبی، ساختمان ایستگاه ها، خطوط فرعی و ایستگاه های تشکیلاتی مورد نیاز تا مرحله اول (فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو، علایم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری با اولویت‌BOT با نظر و تایید شرکت راه‌آهن ج.ا. ایران برعهده سازمان منطقه آزاد ماکو (با تامین مالی برابر توسط سازمان‌های مناطق آزاد) است.

همچنین انجام کلیه مطالعات مذکور می‌بایست با رعایت اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان راه آهن و با هماهنگی کامل با معاونت فنی و زیربنایی راه‌آهن صورت پذیرد و آزادسازی و تملک مسیر هم در مطالعات مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری پیشنهادی تعیین تکلیف خواهد شد.

گفتنی است بر‌اساس این تفاهم‌نامه؛ طرفین براساس طرح توجیهی اقتصادی و مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری مورد تایید، تلاش می‌کنند نسبت به جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه مذکور اقدام کنند و حمایت‌های لازم را برای تامین مالی از طریق ساز و کارهای مختلف ازجمله آورده سرمایه‌گذار، فاینانس خارجی، تسهیلات صندوق توسعه ملی را به عمل آورند.

در صورت تامین مالی کل یا بخشی از پروژه از محل فاینانس خارجی و الزام طرف خارجی به دریافت ضمانت‌نامه دولت، راه‌آهن پیگیری‌های لازم از شورای محترم اقتصاد را به عمل خواهد آورد.

مالکیت، مدیریت و بهره‌برداری از شبکه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مناطق آزاد ارس و ماکو در طول اجرای قرارداد سرمایه‌گذاری و پس از آن طبق قوانین و مقررات برعهده راه‌آهن است.

نوشته امضاء تفاهم‌نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران/ راه ایران به اروپا نزدیک‌تر می شود اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link