امضای تفاهم نامه همکاری بین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان و مدیر عامل منطقه آزاد چابهار
امضای تفاهم نامه همکاری بین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان و مدیر عامل منطقه آزاد چابهار

طرح منطقه ویژه علم و فن‌آوری در منطقه آزاد چابهار اجرا می‌شود امضای تفاهم نامه همکاری بین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان و مدیر عامل منطقه آزاد چابهار برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری مکران در منطقه ازاد چابهار صورت گرفت. به گزارش مناطق آزاد، سورنا ستاری در مراسم […]


طرح منطقه ویژه علم و فن‌آوری در منطقه آزاد چابهار اجرا می‌شود

امضای تفاهم نامه همکاری بین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان و مدیر عامل منطقه آزاد چابهار برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری مکران در منطقه ازاد چابهار صورت گرفت.

به گزارش مناطق آزاد، سورنا ستاری در مراسم امضاء تفاهم‌نامه‌های همکاری منطقه ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر و منطقه ویژه علم و فناوری در سواحل مکران طی سخنانی اظهار کرد: مشکل امروز ما فراموش کردن دانش و ظرفیت های خودمان است در حالی که وقتی توانمندیهای خود را باور کردیم و از ظرفیت‌های درونی خود غافل نشدیم مشکلات به خوبی حل می‌شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: از روزهای نخست که بحث اقتصاد دانش بنیان در کشور مطرح شد جوانان تحصیل کرده و اهل ریسک وارد این میدان شدند.

وی با بیان اینکه حل مشکل استانها با پول امکانپذیر نیست بلکه با بهره گیری از عقل و دانش و باور خود به راحتی قابل حل است، لذا باید به سمت کسب و کارهای نوین حرکت کنند،تاکید کرد: نسل جدیدی از کار آفرینی در کشور در حال شکل گیری است و بزودی شاهد حضور شرکت‌های عظیم دانش بنیان در این حوزه خواهیم بود.

ستاری در ادامه با اشاره به اینکه با پول نفت نمی توان مملکت را چرخاند بلکه باید به سمت کسب و کارهای نوین حرکت کرد گفت: بخشی مهم اقتصاد کشور «نیروی انسانی» است که متاسفانه مفغول مانده است .

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای توسعه و پیشرفت کشور باید از ظرفیت نیروی انسانی به خوبی استفاده کرد، خاطرنشان کرد: بهره گیری از روش های نوین کسب و کار بدون اینکه هزینه های چندانی در بر داشته باشد بازدهی خوبی در زمینه ایجاد اشتغال و درآمد زایی دارد .

ستاری همچنین در ادامه در خصوص ظرفیت های توسعه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه استفاده از کسب و کارهای نوین دارد . با بهبود وضعیت کسب و کارهای نوین در سیستان و بلوچستان سرمایه گذاران بخش خصوصی تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در این استان پیدا می کنند .

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: ظرفیت های ذاتی در حوزه گردشگری و صنایع دستی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که باید نهایت استفاده را از آن برد .همچنین  سیستان و بلوچستان ظرفیت های ویژه ای در زمینه کشت گیاهان دارویی در کشور دارد .

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: برای حل مشکلات کم آبی در سیستان و بلوچستان کارهای بسیار زیادی در حال انجام است که به محض نتیجه بخش بودن آنها اطلاع رسانی خواهد شد .

ستاری با اشاره به توانمندی نیروهای جوان این استان تصریح کرد: بچه‌های کویر با اعتماد به نفس بالا دارند و منبع هوش و ذکاوت غنی بوده و ظرفیت بالایی برای توسعه هستند و بایستی این استعدادها و ظرفیت ها به خوبی شکوفا شوند.

در ادامه این جلسه، عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه استان سیستان و بلوچستان علی الخصوص چابهار اظهار داشت: منطقه ازاد چابهار دارای ظرفیت های مختلفی است که پیدایش منطقه ویژه علم و فناوری را زمینه سازی کرده است.

وی در این خصوص گفت: مذاکرات صورت گرفته بین دانشگاه بین المللی چابهار، دانشگاه نیزوا در عمان، پارک نواوری مسقط، صندوق فناوری عمان برای ایجاد مرکز مشترک توسعه فناوری نیز انجام شده است.

کردی در ادامه با اشاره به موضوعات و مفاد تفاهمنامه اشاره کرد، این تفاهمنامه در پنج ماده با محوریت احداث منطقه ویژه علم و فناوری مکران در شهرستان چابهار با هدف ایجاد بستر توسعه و تجاری سازی فناوری ها، تسهیل و تسریع فرآیند سرمایه گذاری احداث کسب و کارهای نوین و دانش بنیان، حمایت از شرکت های دانش بنیان به منظور تولید فناوری های بومی و ارائه حمایت های ویژه مالیاتی و گمرکی از طرح های اجرا شده در این منطقه می باشد.

وی در خصوص ماهیت و ماموریت های طرفین در این تفاهم نامه اظهار داشت، طرفین متعهد شده اند که همکاری های لازم را در خصوص ماموریت این تفاهم نامه که توسعه علم و فناوری در منطقه و تحقق هر چه بیشتر اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از اهداف کلان کشور میباشد با تعامل با یکدیگر پیش ببرند.

کردی در خصوص تعهدات هریک از طرفین این تفاهم نامه بیان داشت، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور متعهد شد که حمایت جامعی از ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان جهت تقویت توانمندی های استان سیستان و بلوچستان و کشور در کنار هماهنگی و پیگیری برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد، همچنین مقرر شد که معاونت علمی و فناوری پیگیری و رایزنی های لازم را در جهت تخصیص اعتبارات، منابع مالی و تسهیلات مورد نیاز و نیز اخذ معافیت های مورد نیاز و رفع موانع ایجاد کسب و کار درکنار حمایت از ایجاد واحدها و شرکت های دانش بنیان در چابهار را داشته باشند، همچنین استانداری سیستان و بلوچستان متعهد شد امور مربوط به تشکیل ستاد منطقه ویژه علم و فناوری را با ریاست استاندار محترم و انجام هماهنگی های ستادی این تفاهم نامه را در سطح ملی و استانی پیش ببرد و نیز مشارکت مالی و تخصیص اعتبار لازم را جهت ایجاد زیرساخت های منطقه ویژه علم و فناوری و ایجاد زمینه مشارکت و هم افزایی ارگان ها و سازمان های استانی جهت تسهیل و تسریع مجوزهای مرتبط و حمایت و ارائه مشوق های سرمایه گذاری به جهت ترغیب سرمایه گذاران در این حوزه را پیگیری نماید، سازمان منطقه آزاد چابهار هم در حوزه واگذاری زمین و سایر زیرساخت های مورد نیاز در کنار هدایت بخشی از سرمایه گذاری های موجود در منطقه آزاد به سمت فعالیت های مبتنی برتحقیق وپژوهش و نیز فراهم سازی زمینه برای معافیت های گمرکی و تعرفه ای برای واردات و صادرات محصولات دانش بنیان را به سهم خود داشته باشد.

کردی در پایان افزود، راهبری این تفاهم نامه توسط ستاد منطقه ویژه علم و فناوری صورت می پذیرد که با مدیریت استاندار سیستان و بلوچستان و حضور نمایندگان اعضای تفاهمنامه انجام خواهد شد.

نوشته امضای تفاهم نامه همکاری بین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان و مدیر عامل منطقه آزاد چابهار اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link