انتقاد حکیمی‌پور از بستن وراثتی و رفاقتی لیست اصلاح‌طلبان
انتقاد حکیمی‌پور از بستن وراثتی و رفاقتی لیست اصلاح‌طلبان

خبرگزاری تسنیم: احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت و نماینده تهران در شورای اول و چهارم در گفت‌وگویی که اخیراً با تسنیم داشته است، ضمن انتقاد از عملکرد شورای فعلی شهر تهران، درباره بسته شدن لیست اصلاح‌طلبان گفت: “نحوه شکل‌گیری لیست اصلاح‌طلبان در شورای شهر جدید تهران بر اساس مناسبات شراکتی، وراثتی و رفاقتی بوده […]



خبرگزاری تسنیم: احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت و نماینده تهران در شورای اول و چهارم در گفت‌وگویی که اخیراً با تسنیم داشته است، ضمن انتقاد از عملکرد شورای فعلی شهر تهران، درباره بسته شدن لیست اصلاح‌طلبان گفت: “نحوه شکل‌گیری لیست اصلاح‌طلبان در شورای شهر جدید تهران بر اساس مناسبات شراکتی، وراثتی و رفاقتی بوده است. “

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت درباره خروج آمریکا از برجام گفت: امروز در بحث برجام طبیعتا این آمریکا است که باید به جوامع بین‌المللی پاسخگو باشد و آسیب لغو برجام برای آمریکا محدود به برجام نخواهد شد چرا که حقوق بین‌الملل را دچار خدشه می‌کند و کاری می‌کند که دیگر پیمان‌های بین‌المللی پس از برجام اعتبار خود را از دست بدهند.

وی افزود: بار‌ها آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرده ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده و البته پایبندی ایران به توافقات بین المللی تنها محدود به برجام نمی‌شود و کشور ما نشان داده که همواره به تعهدات بین المللی خود وفادار است و جوامع بین‌المللی تاکنون از جمهوری اسلامی پیمان شکنی ندیده‌اند. طبیعی است که دستگاه دیپلماسی ما تدابیر لازم برای هر اتفاق احتمالی درباره برجام را در نظر گرفته و با همان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، هر وضعیت احتمالی را به خوبی مدیریت خواهد کرد.

در ادامه این گفتگو حکیمی‌پور نظرش را درباره اعتراضات دی‌ماه چنین گفت: ریشه این اعتراضات بیشتر اقتصادی معیشتی و سپس اجتماعی فرهنگی بود. پس از چند روز جهت گیری‌های سیاسی نیز پیدا کرد و در جا‌هایی تند شد، ولی خب شروع اعتراضات مسائل اقتصادی بود و مسئولان نیز به صراحتا گفته‌اند که جمهوری اسلامی حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسد.

نماینده مجلس چهارم درباره فراکسیون امید و عملکرد آن در سال دوم مجلس اظهار داشت: امروز ما شاهد هستیم که دوستان ما در مجلس بیشتر از این که به شکل جناجی و فراکسیونی کار کنند، به شکل تک چهره در حال فعالیت هستند که این نحوه فعالیت هم به نسبت چهره بودن اشخاص با یکدیگر تفاوت دارد که این موضوع جزو ضعف‌های فراکسیون امید است. من فکر می‌کنم دوستان ما تا اینجا که داریم می‌بینیم علی رغم تلاش‌هایی که شده، اما افکار عمومی جریان اصلاحات انتظارات بالاتری از آن‌ها دارند. مشکل ما این است که فکر می‌کنیم مدت زمان یک سال یا دو سال برای انجام اقدامات تاثیرگذار مدت کمی است در حالی که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دولت‌های ۴ ماهه و سه ماهه به خود دیده است. در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی اینگونه بود. یا بطور مثال دولت شهید رجایی که با اینکه از نظر زمانی مدتی کمی داشت، ولی در دید مردم به عنوان یک دولت کارآمد نقش بسته است.

وی تأکید کرد: امروز وقتش رسیده است که فراکسیون امید یک تصمیم جدی برای تشکیل یک فراکسیون مشخص با تعداد نفرات معرفی شده، بگیرد.

حکیمی‌پور در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ۱۴۰۰، گفت: از نظر بنده آقای لاریجانی یکی از پخته‌ترین سیاستمداران حاضر در کشور است، ولی اشکال این دوستان این است که به شکل محوری عمل می‌کنند و یک تشکیلات سیاسی ندارند. نباید اینگونه تلقی شود که عدم وابستگی به هیچیک از حزب‌های فعال در کشور نوعی فضیلت محسوب شود چرا که فعالیت سیاسی یک کار جمعی است. ما معتقدیم که اگر آقای لاریجانی قصد حضور در انتخابات را دارد از همین حال باید موضع خود را به صراحت مشخص کند چراکه روند سیاسی کشور در این سال‌ها به سمت و سویی رفته که امروز صداقت برای مردم ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه گفتگو به بحث انتقاد وی و اعضای حزبش از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رسیدیم. وی در این باره گفت: پس از انتخابات مجلس طی نامه‌ای به همه احزاب و اشخاصی که عضو شورای عالی سیاست گذاری بودند انتقادمان از رویه حاکم در شورای عالی را بیان کردیم به این امید که این نواقص در انتخابات شورا‌ها اصلاح شود، ولی متاسفانه نه تنها اصلاح نشد بلکه بدتر هم شد.

وی افزود: معتقد بودیم که مناسبات شراکتی، وراثتی و رفاقتی در بستن لیست‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفت و باعث شد که دیگر نشود به راحتی از نحوه بستن این لیست‌ها دفاع کرد. ایراد دیگری که در شورای سیاست گذاری وجود داشت این بود که به نام اشخاص حقیقی برخی تشکل‌ها رای زیادی داشتند.

دبیرکل حزب اراده ملت درباره انتخاب شهردار تهران و عملکرد شورا‌ها نیز حرف‌های بسیاری داشت. عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه قرار نبود در شورای شهر فراکسیون بازی صورت گیرد چرا که لیست به شکل جریانی بسته شده بود نه حزبی، تصریح کرد: باید اتحاد جریانی از سوی شورا رعایت می‌شد که ظاهرا این اتفاق نیفتاد و شورا را به حاشیه کشاند.

وی افزود: به اعتقاد من موج اول انتصابات آقای نجفی خیلی کارشناسی نبود. یعنی یک فاصله‌ای بین مدیران جدید و مدیریت شهری انداخت. از سویی دیگر از آنجایی که بخش اعظم لیست شورای شهر شامل افراد جدید می‌شد، یک فاصله نیز میان شورای شهر و شهرداری ایجاد شد. بنده به بحث افشاگری نقد داشتم چرا که مردم به لیست اصلاح طلبان رای ندادند که دست به افشاگری بزنند، به آن‌ها رای دادند که برایشان کاری انجام دهند؛ لذا این مسائل فضا را ملتهب می‌کند و اگر واقعا تخلفی انجام شد باید از مجاری قانونی پیگیری و دنبال شود.

حکیمی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین صحبت ما با اعضای شورای شهر این است اگر می‌خواهید یک روند مثبت را در اداره شهر ایجاد کنید، از اتفاقاتی که در شورای اول افتاد درس بگیرید.



Source link