بازی جدید موذیانه آمریکا با ایران
بازی جدید موذیانه آمریکا با ایران

روزنامه کیهان در ویژه های خود نوشت: آمریکا و غرب در یک تقسیم کار موذیانه نخ‌نما که نمونه آن در مذاکرات برجام به اجرا درآمد، درباره تشدید فشار تبلیغاتی بر ایران برای پذیرش مذاکرات فرا برجامی کنار آمده‌اند. سخنگوی دولت انگلیس گفت: تلاش می‌کنیم برجام حفظ شود. همزمان یک نماینده نزدیک به ترامپ در کنگره […]



روزنامه کیهان در ویژه های خود نوشت: آمریکا و غرب در یک تقسیم کار موذیانه نخ‌نما که نمونه آن در مذاکرات برجام به اجرا درآمد، درباره تشدید فشار تبلیغاتی بر ایران برای پذیرش مذاکرات فرا برجامی کنار آمده‌اند.

سخنگوی دولت انگلیس گفت: تلاش می‌کنیم برجام حفظ شود. همزمان یک نماینده نزدیک به ترامپ در کنگره گفت: ترامپ احتمالاً ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) از برجام خارج نمی‌شود بلکه توافق به مدت کوتاهی تمدید می‌شود تا بر سر توافق جدید مذاکره کنیم».

مقامات فرانسوی، انگلیسی و آلمانی اخیراً با نزدیک شدن به آمریکا، خواستار حفظ برجام در کنار گشودن باب مذاکرات جدید در زمینه توانمندی موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران شده‌اند. این موضع به این معناست که اروپایی‌ها به جای اعتراض به نقض‌های پیاپی برجام توسط آمریکا که مورد اعتراض ایران است، سعی دارند دل آمریکا را به دست آورند. در مقابل با عنایت به تجربه مطلقاً منفی برجام در زمینه واگذاری امتیازات نقد و یکجا، و دریافت وعده‌های نسیه که عملاً دروغ از آب درآمد، جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که مطلقاً مذاکرات جدید تحت عنوان تکمیل یا توسعه برجام را نمی‌پذیرد.

روز گذشته فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: اروپا و آمریکا بر سر بخشی از پیش‌نویس «مکمل برجام» به توافق رسیده‌اند. منابع آگاه می‌گویند مقام‌های آمریکا و اروپا با تنبیه ایران در صورت ساخت موشک‌های قاره‌پیما به عنوان بخشی از پیش‌نویس «توافق مکمل» برجام توافق کرده‌اند.

این روزنامه انگلیسی نوشته «دونالد ترامپ»، حمایت کشور‌های اروپایی را برای تحریم ایران در صورت تلاش برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما جلب کرده است.

اما یک مقام ارشد دولت آمریکا به فایننشال تایمز گفته دولت ترامپ به دنبال آن است تا از طریق یک طرح جداگانه و تکمیلی محدودیت‌های بیشتری علیه طیف گسترده‌تری از موشک‌های بالستیک ایران در نظر گرفته شود.

مقام آمریکایی گفت: دولت ترامپ می‌خواهد ایران برد زرادخانه موشک بالستیک خود را به ۳۰۰ کیلومتر یا پایین‌تر از آن محدود کند. (!)

در همین حال رویتر در گزارشی که بیشتر جنبه عملیات روانی دارد نوشت: مقام‌های اروپایی در تلاشند برای حفظ برجام و ماندن ترامپ در آن، پیشنهاداتی را به رئیس‌جمهور آمریکا بدهند. فرانسه، انگلیس و آلمان به دنبال توافق سیاسی جداگانه با کاخ سفید در خصوص اعمال فشار‌های بیشتر علیه ایران هستند.

این توافق سیاسی قرار است برنامه کشور‌های اروپایی برای مهار برنامه موشکی ایران و نفوذ این کشور در منطقه، نحوه بازرسی بازرسان بین‌المللی از سایت‌های ایران و چگونگی پرداختن به بند‌های زوال‌پذیر برجام را برای ترامپ تشریح کنند.

یک دیپلمات ارشد دیگر گفت: «به دنبال پیدا کردن فرمولی صحیح برای برآورده کردن انتظارات آمریکایی‌ها و عدم اقدام علیه توافق هسته‌ای هستیم. شانس رسیدن به توافق را داریم، اما حتی اگر توافق هم حاصل شود، مطمئن نیستم که برای جلوگیری از خروج آمریکا کافی باشد.»

با مرور همه گزارش‌ها و تحلیل‌ها در رسانه‌های غرب صحت این تحلیل که ترامپ، مزایای برجام را از دست نمی‌دهد، بیشتر آشکار می‌شود. در واقع او با گرفتن ژست دیوانه‌های زنجیر پاره کرده، سعی می‌کند محاسبات ایران را به هم بزند تا از طریق واسطه اروپایی (پلیس خوب! داستان) بتواند امتیاز‌های جدیدی بگیرد و پاسخگوی بدعهدی‌های برجام آمریکا هم نباشد.

به نظر می‌رسد ۳ کشور اروپایی نیز به بازی مجدد در نقش پلیس خوب – که در جریان مذاکرات برجام برعهده داشتند- رضایت داده‌اند؛ هر چند که این رویکرد، موجب بی‌اعتمادی مطلق ملت و دولت ایران می‌شود.



Source link