بانک‌های اروپا تاکنون از بیم آمریکا، با ایران همکاری نکرده‌اند
بانک‌های اروپا تاکنون از بیم آمریکا، با ایران همکاری نکرده‌اند

خبرگزاری فارس: «دکتر تاریا کرونبرگ» سیاستمدار فنلادی در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ عضو پارلمان اروپا بود. وی در آن زمان ریاست هیئت روابط با ایران در پارلمان اروپا را بر عهده داشت و در کمیته امور خارجی و کمیته فرعی امنیتی و دفاعی هم حضور داشت. کرونبرگ در مطلبی که موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح […]



خبرگزاری فارس: «دکتر تاریا کرونبرگ» سیاستمدار فنلادی در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ عضو پارلمان اروپا بود. وی در آن زمان ریاست هیئت روابط با ایران در پارلمان اروپا را بر عهده داشت و در کمیته امور خارجی و کمیته فرعی امنیتی و دفاعی هم حضور داشت.

کرونبرگ در مطلبی که موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح سیپری در استکهلم آن را منتشر کرد به تشریح برداشت‌های خود از جریان سفر به ایران با توجه به برنامه هسته‌ای این کشور و آینده آن پرداخته است.

در بخشی از مطلب سیاستمدار فنلادی آمده است که مهم‌ترین پرسش در تهران این است که ایران تضمین‌های محکمی می‌خواهد که توافق باقی بماند و اروپایی‌ها هم آشکارا از این توافق دفاع خواهند کرد. آیا اروپایی‌ها می‌توانند اینچنین کنند؟ علاوه بر این‌ها موضوع منافع اقتصادی هم مطرح است. در مقابل محدودیت برنامه هسته‌ای، ایران انتظار دارد که همکاری اقتصادی با اروپا بر قرار باشد. با این حال بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی تا کنون از بیم تحریم‌ها و مجازات‌های آمریکا همکاری نکرده‌اند.

کرونبرگ نوشته است که به منظور ساکت کردن ترامپ، اما در این جهت که توافق مورد مذاکره مجدد قرار نگیرد، سه کشور اروپایی پیشنهاد داده‌اند که تحریم‌هایی علیه فرماندهان ایرانی و نظامیانی که در سوریه می‌جنگند، اعمال شود. تاکنون این پیشنهاد شکست خورده است. ایتالیا و اتریش به دلیل نگرانی از اقدامات تندرو‌ها در ایران و نیز با توجه به اینکه چنین کاری می‌تواند باعث شود که ترامپ درخواست‌های بیشتری داشته باشد، با چنین کاری مخالفند. علاوه بر همه این‌ها، اروپایی‌ها در مورد پذیرش قوانین مسدود کننده که مانع از همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران در جهت نقض تحریم‌ها می‌شود تردید دارند. این اقدام می‌تواند در همکاری شرکت‌های اروپای در آمریکا نتیجه معکوس داشته باشد. اگر شرکت‌ها ناچار شوند که بین اینکه بتوانند از ساختار مالی آمریکا استفاده کنند یا با ایران همکاری داشته باشند، یکی را انتخاب کنند، (باید گفت) در واقع هیچ انتخابی وجود ندارد.

در انتهای این مطلب آمده است: «تن‌ها سه هفته تا ۱۲ ماه می‌زمان باقی است و اروپایی‌ها در تلاشند تا راهی بیابند تا هم ترامپ و هم شرکای توافق هسته‌ای را راضی کنند. شاید فقط به زمان بیشتر نیاز است؟ شاید سفر مرکل و ماکرون به کاخ‌سفید بتواند در این زمینه مفید باشد. وزیر خارجه ایران به آمریکا سفر می‌کند تا حمایت را در این زمینه جلب کند. هنوز امید باقی است. یا اینکه از دید یکی از سفرای اروپایی در تهران شاید یک اتفاق‌غیر منتظره رخ دهد. رئیس جمهور آمریکا به این دلیل که از غافلگیر کردن جهانیان لذت می‌برد، شهرت دارد؛ یا همانطور که دیگری گفته است، “هیچکس پیروز نخواهد شد و همه به میزانی برابر ناراضی خواهند بود”».



Source link