با تصویب محدوده جدید منطقه آزاد چابهار در شورای عالی مناطق آزاد؛ لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار بزودی به مجلس می رود
با تصویب محدوده جدید منطقه آزاد چابهار در شورای عالی مناطق آزاد؛ لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار بزودی به مجلس می رود

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: با تصویب محدوده جدید منطقه آزاد چابهار در کمیسیون مربوطه در شورای عالی مناطق آزاد در هفته گذشته، امیدواریم پس از تصویب این مصوبه در هیئت دولت و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی، مشکل قانونی سرمایه گذاری مناطق آزاد در فرودگاه بین المللی چابهار برطرف شود. به گزارش مناطق […]


مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: با تصویب محدوده جدید منطقه آزاد چابهار در کمیسیون مربوطه در شورای عالی مناطق آزاد در هفته گذشته، امیدواریم پس از تصویب این مصوبه در هیئت دولت و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی، مشکل قانونی سرمایه گذاری مناطق آزاد در فرودگاه بین المللی چابهار برطرف شود.

به گزارش مناطق آزاد، عبدالرحیم کردی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما در حاشیه امضای تفاهمنامه سه جانبه همکاری منطقه آزاد چابهار و شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با فدراسیون صنعت شیمی و پتروشیمی چین (جی جی سی) افزود: ساخت فرودگاه بین المللی چابهار مورد موافقت وزارت راه و شهرسازی با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار گرفته است و در صورت تصویب محدوده جدید منطقه آزاد چابهار در مجلس، فرودگاه بین المللی چابهار در محدوده سرزمینی منطقه آزاد چابهار قرار گرفته و در نتیجه، امکان سرمایه گذاری این منطقه در ساخت آن ایجاد می شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی و شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور هم در این زمینه با شورایعالی مناطق آزاد متفق النظر است که باید در کار ساخت آن تسریع شود.

وی همچنین درباره طرح ساخت شهرک شیمیایی چین در سواحل مکران گفت: ترکیب شرکت کنندگان چین در مراسم امروز نشان دهنده عزم جدی این کشور برای اجرا و ساخت این شهرک است و امیدوارم ظرف شش ماه آینده این تفاهمنامه به توافقنامه اجرایی منجر شود.

وی افزود: هم اکنون بعد از دو قطب عسلویه و ماهشهر، به دنبال ساخت قطب سوم پتروشیمی کشور در چابهار هستیم و با توجه به اینکه اولین پارک شیمیایی توسط یک شرکت ایرانی ایجاد شده امیدواریم این کار بزودی تسریع شده و شهرک شیمیایی چین نقش مهمی در تشکیل قطب سوم پتروشیمی ایران داشته باشد.

چابهار برای جذب سرمایههای بینالمللی آماده می شود

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار آرایش اقتصادی منطقه را تغییر خواهد داد چراکه ایران قصد دارد زمینه حضور همه سرمایه‌گذاران بزرگ منطقه را در چابهار فراهم سازد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالرحیم کردی در دیدار با لی شوشنگ رییس هیئت‌ مدیره فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین (CPCIF)، رایزن سفارت چین در تهران، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره پانزده شرکت بزرگ کشور چین از اراده بسیار قوی دولت در آماده کردن این منطقه برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بین‌المللی خبر داد افزود: سرمایه‌گذاران از همه مزیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه آزاد چابهار منتفع خواهند شد.

وی از وجود اراده بسیار قوی در نزد دولت ایران در آماده کردن این منطقه برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بین‌المللی خبر داد و گفت: هفته گذشته طرح افزایش ۵ برابری محدوده منطقه آزاد چابهار در هیئت دولت به تصویب رسید.

به گفته وی براساس این طرح، محدوده منطقه آزاد چابهار از ۱۴هزار هکتار فعلی با حدود ۵ برابر افزایش به ۶۷ هزار هکتار می‌رسد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار این اقدام را در مسیر اجرای برنامه‌های ویژه و راهبردی دولت ارزیابی کرد و گفت: این برنامه‌ها در حوزه صنعت خصوصاً پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و همین طور توسعه خدمات بندری است و به دلیل همه ویژگی‌های جغرافیایی و استراتژیک منطقه‌ای و سیاست‌ها و برنامه های دولت، چابهار به عنوان یک تغییر دهنده آرایش یا استراتژی بازی اقتصادی منطقه، نقش و جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

کردی با تشریح سایر اقدامات دولت در ارتباط با منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: از آنجا که بندر چابهار نیازمنداتصال به بازارهای پشت سر است، جاده ترانزیتی چابهار به کشورهای آسیای مرکزی در حال بهره‌ برداری است و عملیات احداث شبکه ریلی اتصال چابهار به خط سراسری راه آهن هم با سرعت بسیار خوبی در حال پیشرفت است.

به گفته رییس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار در سال گذشته دولت ایران مجوز یک فرودگاه بین‌المللی را هم برای منطقه آزاد چابهار صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه در چابهار، چهار ابزار مهم حمل و نقل برنامه ریزی و در حال توسعه است، یادآور شد: بندر، راه آهن، جاده و ارتباط هوایی هر چهار ابزار حمل و نقل در یک نقطه در چابهار فراهم هست و این یک نکته بسیار ارزشمند برای تصمیم‌گیری درخصوص فعالیت‌ های قابل اجرا در چابهار است.

کردی در ادامه گفت: به دلیل همین ظرفیت‌ها و مزیت‌ها، بسیاری از توافق‌نامه‌های بین‌المللی با محوریت چابهار بین دولت ایران و دولت‌ های منطقه‌ای از جمله دو توافقنامه عشق آباد و چابهار بوده و تمام کشورهای منطقه را به خودش درگیر کرده و بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا هم برای پیوستن به این دو توافقنامه اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در کنار مأموریت‌های حمل و نقلی و ترانزیتی که برای چابهار تعریف شده است، دولت ایران چابهار را به عنوان هاب سوم پتروشیمی کشور ایران در نظر گرفته است، گرچه استقرار صنایع دیگری مثل فولاد، آلومینیوم و خودرو هم درچابهار در دستور کار دولت است، اما اولویت و مأموریت اول مربوط به پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی است.

کردی با اشاره به اینکه این منطقه همانند سایر مناطق آزاد در دنیا از ویژگی‌ها و مزیت‌های اقتصادی مهمی برای کسانی که در این منطقه مستقر می‌شوند، برخوردار است از معافیت مالیاتی بیست ساله برای همه فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه به‌عنوان نخستین ویژگی آن نام برد و گفت: البته بعد از بیست سال هم فعالیت‌ها در این منطقه در یک قالب خاصی است که باز هم با سرزمین اصلی متفاوت و دارای هزینه پایین‌تری است.

وی گفت: ورود و خروج سرمایه مواد اولیه و تولیدات هم به این منطقه کاملاً آزاد است و همینطور امکان ثبت شرکت برای اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی به راحتی و بدون هیچ محدودیتی در این منطقه وجود دارد و امکان مالکیتی صد درصدی نیز برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم است.

به گفته وی خوشبختانه در حوزه پتروشیمی با ورود شرکت NMPC به عنوان اولین توسعه دهنده صنعتی، افزون بر ۱۲۰۰ هکتار از مجموعه یک سایت آماده استقرار و پذیرش صنایع است.

کردی با اشاره به اینکه در نقشه آسیای شرقی، آفریقا و شرق اروپا، یک مرکزیت و محوریتی حول کشور ایران و خصوصا چابهار ملاحظه می شود، گفت: ایران نقطه بسیار مهم و راهبردی است به دلیل اینکه در کانون انرژی جهان واقع شده است و از طرفی نقش ارتباطی و اتصالی بسیار مهمی بین کانون های جمعیتی دنیا را دارد.

وی افزود: ایران کشوری است که می‌تواند یک جمعیت ۸۰۰ میلیونی پشت سر خود را به جمعیت دو میلیاردی روبروی خودش در حاشیه اقیانوس هند وصل کند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار یادآور شد: امروز برای هر تولید کننده‌ای در دنیا ۳ مولفه بسیار مهم بازار، انرژی و مسافت حمل مطرح است و ایران برای هر ۳ مولفه مهم، ویژگی و برتری نسبت به کشورهای منطقه دارد و به همین خاطر به لحاظ اقتصادی ایران مورد توجه سرمایه‌ گذاران بسیار بزرگی از سراسر دنیا برای رسیدن به بازارهای منطقه‌ای و دسترسی به انرژی ارزان قرار گرفته است.

وی گفت: در ایران بهترین نقطه و منطقه ای که در دو دهه گذشته مورد توجه بوده و طرح‌های توسعه‌ای بسیار زیادی در آن جا در رقابت با کشورهای حاشیه خلیج فارس محقق شده درمحدوده خلیج فارس واقع شده بود، اما تغییرات سیاسی و شرایط امنیتی منطقه در حاشیه خلیج فارس، همه شرکت‌های بزرگ و دولت‌ها را وادار کرد تا به فکر جایگزینی برای خلیج فارس باشند.

به گفته رییس هیئت مدیره منطقه آزاد چابهار، اولین علامت و توجه را مقام معظم رهبری ایران به این موضوع داشتند و حدود یک دهه پیش طرح توسعه سواحل مکران توسط مقام معظم رهبری با این رویکرد مطرح شد و بعد از آن البته شرکت های بزرگ شروع به خروج از محدوده بحران خلیج فارس کردند و آرایش اقتصادی منطقه شروع به تغییر کرد و در بین رقبایی که خارج از خلیج فارس شروع به فعالیت کردند مهمترین و ویژه ترین نقطه چابهار است، چرا که چابهار اولین نقطه امن خارج از محدوده بحران است.

کردی ویژگی بسیار با ارزش چابهار را جمعیت ۸۰۰ میلیونی پشت آن دانست و گفت: این ویژگی چابهار را نسبت به بنادری که در جنوب دریای عمان هستند، بسیار متفاوت و متمایز می کند و منظور من در مقایسه با بندر صحار و بندر دقم است و تنها رقیب باقیمانده در شرایط فعلی بندر گوادر (پاکستان) است که البته مقایسه بسیار ساده پارامترهای اقتصادی و امنیتی دو منطقه نشان می دهد که چابهار با اختلاف خیلی زیادی از گوادر جلوتر است.

در این دیدار همچنین لی شوشنگ Li Shousheng رییس هیئت‌ مدیره فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین (CPCIF) گفت: برای نشان دادن احترام و ادب این هیئت، در پکن به سفارش ما یکی از خوشنویسان چینی چهار کاراکتر سنتی چین را خوشنویسی کرده و این چهار کاراکتر در معنای فلسفی به زبان ساده: اعتدال، راهکار خروج از همه معضلات است و امیدوارم در تحقق این شعار همه ما به نتیجه خوبی برسیم.

قرار است تفاهمنامه همکاری بین فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین و منطقه آزاد چابهار امروز چهارشنبه، در تهران به امضای دو طرف برسد.

نوشته با تصویب محدوده جدید منطقه آزاد چابهار در شورای عالی مناطق آزاد؛ لایحه توسعه منطقه آزاد چابهار بزودی به مجلس می رود اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link