بمب هوشمند ۲۰۰۰ پوندی ایران + تصاویر
بمب هوشمند ۲۰۰۰ پوندی ایران + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: از جمله دستاورد‌های صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخت انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیروی هوایی و ساخت انواع بمب‌ها و موشک‌های هدایت شونده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع دفاع مقدس، تحریم‌های تسلیحاتی گسترده‌ای علیه ایران وضع شد. از هیمن رو صنایع دفاعی جمهوری اسلامی تلاش […]


خبرگزاری تسنیم: از جمله دستاورد‌های صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخت انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز نیروی هوایی و ساخت انواع بمب‌ها و موشک‌های هدایت شونده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع دفاع مقدس، تحریم‌های تسلیحاتی گسترده‌ای علیه ایران وضع شد. از هیمن رو صنایع دفاعی جمهوری اسلامی تلاش گسترده‌ای را برای تامین تجهیزات و تسایحات مورد نیاز نیروی نیرو‌های مسلح آغاز کرد و موفق به ساخت انواع بمب‌ها، راکت‌ها و موشک‌های مورد نیاز جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش شد.

یکی از سلا‌ح‌هایی که متخصصان صنایع دفاعی کشور با همکاری متخصصان جهاد خود کفایی نیروی هوایی ارتش موفق به طراحی و تولید آن شدند، بمب هوشمند ۲۰۰۰ پوندی قاصد است.

خط تولید این بمب در سال ۸۸ افتتاح و در همان سال در رزمایش نهاجا با موفقیت تست شد. نمونه اولیه بمب قاصد با سر جنگی ۲۰۰۰ پوندی (۹۰۰ کیلوگرمی) بردی معادل ۴۰ کیلومتر داشت و از یک سامانه هوشمند و اپتیکی پسیو برای هدایت آن استفاده می‌شد.

بمب قاصد ۱

چند سال بعد بمب قاصد ۲ رونمایی شد که شاخصه مهم آن نسبت به نمونه قبلی افزایش ۱۰ کیلومتری برد آن با حفظ سر جنگی ۲۰۰۰ پوندی بود که امکان استفاده آن از فاصله ۵۰ کیلومتری را میسر می‌کرد.

قاصد

بمب قاصد ۲

پس از آن صنایع دفاعی جمهوری اسلامی بمب قاصد-۳ را طراحی و تولید کرد. این بمب با دارابودن یک پیشرانه راکتی بردی معادل ۱۰۰ کیلومتر را پیدا کرد و بالک‌های آن نیز در مقایسه با دو نمونه قبلی کوچک‌تر شده‌است که این موضوع موجب افزایش برد دو برابری این بمب نسبت به نمونه‌های قبلی شد.

قاصد

بمب قاصد ۳

بمب‌های قاصد از سیستم هدایت اپتیکی بهره‌می برند که امکان هرگونه اخلال و انحراف آن توسط سامانه‌های جنگ الکترونیک را منتفی کرده و دقت این بمب‌ها در اثابت به هدف را بالا می‌برد.



Source link