سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، محور توسعه در منطقه آزاد انزلی
سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، محور توسعه در منطقه آزاد انزلی

اسماعیل شجاعی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد انزلی میزبان رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، رئیس اتاق اصناف و رئیسان اتحادیه‌های صنفی مرکز گیلان بود. به گزارش اخبار آزاد مناطق، وی در این نشست گفت: می‌خواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم و گردشگری را رونق دهیم و مشکلات اقتصادی را مرتفع کنیم و […]


اسماعیل شجاعی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد انزلی میزبان رئیس و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، رئیس اتاق اصناف و رئیسان اتحادیه‌های صنفی مرکز گیلان بود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، وی در این نشست گفت: می‌خواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم و گردشگری را رونق دهیم و مشکلات اقتصادی را مرتفع کنیم و در این راه، حتما بخش خصوصی محور کار قرار گیرد.

شجاعی افزود: دولت در این میان صرفا یک هماهنگ‌کننده و از جنبه حاکمیت فراهم‌کننده بستر و شرایط لازم برای ایجاد زیرساخت‌هاست و اگر تاکنون دستاورد چندانی در توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی نداشته‌ایم؛ یکی از علت‌های آن این است که هنوز سهم بخش خصوصی آنچنان در اقتصاد ما پررنگ دیده نشده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد انزلی ادامه داد: هنوز دولتمردان ما در تصمیم‌گیری‌هایشان پیش از اینکه یک قانون، لایحه و یا آیین‌نامه‌ای را تصویب کنند، سعی نمی‌کنند از نظر مشورتی نهادهای بخش خصوصی استفاده کنند و خود را ملزم به این مشورت و نظر کارشناسی بخش خصوصی نمی‌دانند.

وی تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد انزلی خود را مکلف می‌داند برای تحقق توسعه گردشگری و توسعه صادرات، از دیدگاه و نظر کارشناسانه بخش خصوصی و نهادهای متصل به این بخش استفاده کند؛ چون اعتقاد داریم گیلان با داشتن دو مدیر توانمند در اتاق بازرگانی و اصناف که یکی در جایگاه رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و دیگری در جایگاه نایب رئیس اول اتاق اصناف ایران حضور دارند، می‌توانیم از این دو پتانسیل در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی قدم بزرگی را برای توسعه استان برداریم.

شجاعی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی بستر سرمایه‌گذاری و تولید بسیاری از کالاهای مشابه وارداتی ازجمله لوازم خانگی را دارد، گفت: از سویی ما برای رونق گردشگری در گیلان باز با اتکا به همین دو نهاد به دنبال ساخت هتل برای تکمیل زیرساخت‌های گرشگری هستیم و چون گیلان دارای فصول زیبا در پاییز و زمستان است؛ ما برای جذب گردشگران در این دو فصل از سال که زیبایی‌های بی‌نظیری را با خود به همراه دارد دعوت می‌کنیم و در این راستا اتاق‌های بازرگانی و اصناف می‌توانند زمینه و بستر این سرمایه‌گذاری را در منطقه آزاد انزلی فراهم کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه انزلی، بخش خصوصی همواره به دنبال اصلاح امور است و با دانش و تجربه وافری که دارد؛ هیچ‌گاه برای برطرف کردن مشکلات دلسرد نمی‌شود و علی‌رغم اینکه خود را دلسوز مهین می‌داند، اعتقاد دارد مدیریت صحیح و شایسته سالاری می‌تواند در اصلاح ساختارهای اقتصادی نقش مهمی را به همراه داشته باشد.

حرکت هماهنگ بخش خصوصی در گیلان

در این نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز با استقبال از رویکرد مدیریت جدید شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد انزلی، از آغاز حرکت هماهنگ بخش‌های خصوصی در گیلان خبر داد و گفت: یکی از معضلات گیلان در گذشته عدم هماهنگی میان کارگروه‌ها، سازمان‌ها و افراد با یکدیگر بوده که ما به اتفاق رئیس اتاق اصناف گیلان اولین دبیرخانه اتاق‌های اصناف، تعاون و بازرگانی کشور را در گیلان در محل اتاق بازرگانی گیلان تشکیل دادیم که در حال فعالیت است.

هادی تیزهوش تابان همچنین خبر از هماهنگ شدن بخش‌های خصوصی در گیلان داد و افزود: طی چند روز قبل در اتاق بازرگانی گیلان تشکل‌هایی همچون خانه صنعت، مهندسی ساختمان، انجمن کارآفرینان و تشکل‌هایی همچون اصناف و تعاون در یک نشست مشترک تصمیم گرفتند که با یک تعامل استانی نسبت به توسعه استان قدم بردارند.

وی اظهار داشت: این تعامل از طرفی موجب می‌شود تا مشکلات مختلفی که پیش روی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بخش خصوصی در حوزه‌های تامین اجتماعی، مالیات، بانکی، صادرات، گمرک، قرنطینه، استاندارد و… وجود دارد با یک صدای واحد عنوان شود؛ این هماهنگی از طرفی تصمیمات صحیحی را جهت رفع موانع با خود به همراه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در همین رابطه با بیان این مطلب که تعامل موجب استفاده از امکانات کشور برای استان نیز خواهد شد، به روابط موجود گیلان با اتاق ایران و سایر استان‌ها اشاره کرد و افزود: اتاق بازرگانی گیلان می‌تواند با سرمایه‌گذاران خارج از استان که علاقمند به سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی هستند، مذاکره کند و در استراخان روسیه هم سرای تجاری ایرانیان که توسط اتاق گیلان با حمایت اتاق بازرگانی ایران ساخته شده، می‌تواند زمینه‌ساز حضور و دعوت از سرمایه‌گذاران روسی در منطقه آزاد انزلی باشد.

به گفته تیزهوش تابان؛ تحقق این اقدامات در منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال ایران نیازمند ایجاد یک چارچوب مشخص و تعریف شده همراه با برنامه‌ریزی برای انجام سرمایه‌گذاری است.

نقش مهم منطقه آزاد انزلی در اقتصاد گیلان

نایب رئیس اول اتاق اصناف ایران هم در این نشست گفت: رویکرد شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد انزلی، تعامل و ارتباط با اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون است و این تعامل از زمان انتصاب مدیریت جدید در این شرکت موجب سرعت در رسیدن به اهداف و برنامه‌های سرمایه‌گذاری شده است.

جلال‌الدین محمد شکریه ادامه داد: کشور هم‌اکنون در شرایط اقتصادی خاصی قرار دارد که بخش خصوصی نیز در این شرایط باید خود را با حاکمیت همراه کند و چون ما به عنوان پیشانی بخش خصوصی دیده می‌شویم، می‌طلبد برای چنین روزی برنامه داشته باشیم.

وی از گیلان به عنوان نخستین استان کشور یاد کرد که توانست با همت اتاق بازرگانی گیلان دبیرخانه بخش خصوصی را راه‌اندازی کند و افزود: از دبیرخانه اتاق‌های سه‌گانه به عنوان یک مرکز دریافت و پردازش اطلاعات و مرجع بررسی مشکلات بخش خصوصی و انتقال آن به شورای گفتگوی دولت و بش خصوصی نام برد.

وی عنوان کرد: شناسایی این مشکلات از اهداف دبیرخانه مشترک است و چون رییس اتاق بازرگانی گیلان دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است، این امتیاز مهم برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان وجود دارد که بدون واسطه و مستقیما مشکلات آنان و یا موانعی که سر راه سرمایه‌گذاری وجود دارد را به شخص استاندار برای بررسی و رفع موانع منعکس کنند.

رییس اتاق اصناف گیلان همچنین با تاکید بر اینکه ابعاد فعالیت دبیرخانه مشترک در حال گسترده‌تر شدن است، افزود: سایر نهادهای بخش خصوصی نیز هم‌اکنون علاقمند به پیوستن به این دبیرخانه هستند و ما در گیلان برای تحقق سرمایه‌گذاری و توسعه، امتیازات خوبی داریم؛ حتی با توجه به اینکه اتاق بازرگانی گیلان با یک نگاه هوشمندانه با ایجاد سرای تجاری ایرانیان در استراخان روسیه توانست زمینه و بستر روابط تجار ایرانی و روسی را بیش از پیش گسترده‌تر نماید.

شکریه منطقه آزاد انزلی را یک جغرافیا و یک شهرستان خاص ندانست و تاکید کرد: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور است و قابلیت سرمایه‌گذاری و کارآفرینی برای کشور و حتی در سطح بین‌المللی را نیز دارد.

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت کوتاه از حضور مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اقدامات خوبی در حوزه ماموریت این شرکت انجام شده که از آن جمله نمایشگاه مبلمان است و به زودی هم اولین نمایشگاه غذا با محوریت معرفی فرهنگ خلاق غذاهای بوم‌آورد گیلان با شرکت رستوران‌های موفق گیلان برگزار و اولین کوبیده ۱۲۰متری هم در محل غرفه‌های خارج از سالن نمایشگاهی توسط یکی از واحدهای صنفی برپا خواهد شد.

گیلان با ۵۱۰تنوع غذایی بیشترین تنوع غذای ایران را دارد

همایون کاوه، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گیلان هم به مزیت پتانسل‌های موجود طبیعی و گردشگری گیلان و برنامه‌ریزی مطالعاتی گروه مطالعتی ژئوپارک‌ها و ژئوتوریسم گیلان اشاره کرد و گفت: گیلان پتانسیل بی‌نظیری در زمینه‌های گردشگری، زمین منظرگردی، صنایع دستی و همچنین غذاهای بوم‌آورد بومی دارد.

وی گفت: از ۲هزار و ۱۳۰غذای ثبت شده بومی ایران، بالغ بر ۵۱۰غذای بومی از آن گیلان است و گیلان بیشترین سهم غذاهای بومی کشور را به جهت تنوع دارد.

این محقق و استاد دانشگاه افزود: صنایع دستی گیلان نیز دارای پتانسیل بی‌نظیری است و در تمام دنیا برای ثبت کیفیت، اثر هنرمند و تعداد اثر ساخته شده کالا دارای کد کیو‌.آر است و این انجمن خصوصی و پژوهشی در رابطه با خلاقیت‌های بوم‌آورد گیلان در بخش‌های فرهنگ خلاق غذاهای بوم‌آورد و صنایع دستی تاکنون اقداماتی را به سرانجام رسانده که اطلس فرهنگ خلاق غذاهای بوم‌آورد در یک مجلد قطور به زودی منتشر خواهد شد.

منطقه آزاد انزلی می‌تواند فرصتی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی باشد

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گیلان هم در سخنانی، به فضای پیش روی اقتصاد کشور که دامنگیر بخش واردات لوازم خانگی شده، اشاره کرد و گفت: بازار برای تامین لوازم خانگی ازجمله یخچال و تلویزیون به اندازه انگشتان یک دست از شرکت‌های تهرانی سهمیه می‌گیرد.

بابک کاوسی با تاکید بر اینکه ما در داخل کشور فرصت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری داریم، افزود: افراد علاقمند زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش لوازم خانگی در صورت تسهیل فضای کسب و کار آمادگی دارند و منطقه آزاد انزلی فرصت خوبی برای راه‌اندازی این سرمایه‌گذاری‌ها است.

وی ادامه داد: از شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه درخواست داریم برای قدم برداشتن در مسیر توسعه کشور، فضای سرمایه‌گذاری را در منطقه آزاد انزلی فراهم کند و ما در این رابطه مذاکرات لازم برای دعوت از سرمایه‌گذار را با شرکت‌های توانمند استانی، کشوری و حتی طرف خارجی دنبال خواهیم کرد.

نوشته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، محور توسعه در منطقه آزاد انزلی اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link