مردم فرهنگ حزبی را نپذیرند دچار مشکل می‌شویم
مردم فرهنگ حزبی را نپذیرند دچار مشکل می‌شویم

خبرگزاری فارس: وزیر کشور با بیان اینکه اگر مردم فرهنگ حزبی را نپذیرند و همراهی نکنند، در عمل دچار مشکل می‌شویم گفت: توقع ما این است که احزاب به‌خصوص خانه احزاب، جلودار این موضوع باشد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، امروز (پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت) در همایش علمی تحزب و توسعه که در وزارت کشور برگزار […]



خبرگزاری فارس: وزیر کشور با بیان اینکه اگر مردم فرهنگ حزبی را نپذیرند و همراهی نکنند، در عمل دچار مشکل می‌شویم گفت: توقع ما این است که احزاب به‌خصوص خانه احزاب، جلودار این موضوع باشد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، امروز (پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت) در همایش علمی تحزب و توسعه که در وزارت کشور برگزار شد اظهار داشت: در این چهار سال تمام تلاش ما این بوده که در حوزه احزاب و فعال‌سازی آنها، تا جایی که قوانین اجازه می‌دهد عمل کنیم.

وی با اشاره به موضوع احیای خانه احزاب در شروع دولت تدبیر و امید اظهار داشت: جلسات متعددی با احزاب از گرایشات مختلف برگزار شد و در ادامه، بحث تعلل و توقف در دادن مجوز مطرح بود و اکنون اعلام می‌کنم که قطعاً هیچ حزب و تشکلی نداریم که در انتظار صدور مجوز باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه در وقایع مختلف به‌ویژه در انتخابات اخیر، با همکاری و همدلی احزاب، انتخابات را باشکوه و با امنیت کامل برگزار کردیم.

وی افزود: در ایام انتخابات من با برخی از متنفدین حزبی، جلسات دو نفره برگزار می‌کردم.
رحمانی فضلی با اشاره به قانون سال ۹۵ احزاب اظهار داشت: ما آمادگی کامل داریم تا چنانچه این قانون ایرادی دارد، با اصلاح آن، به یک قانون جامع برسیم.

وزیر کشور موضوع «فرهنگ حزبی» را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: باید خیلی روی این موضوع کار کرد، نفْس داشتن حزب را باید گرامی داشت، اما مهم، پذیرش رفتار حزبی در روند تصمیم‌سازی‌ها از طرف مردم است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اگر مردم فرهنگ حزبی را نپذیرند و همراهی نکنند، در عمل دچار مشکل می‌شویم تصریح کرد: توقع ما این است که احزاب به‌خصوص خانه احزاب، جلودار این موضوع باشد.

وی ادامه داد: ما خانه احزاب را به عنوان نماینده رسمی احزاب به رسمیت می‌شناسیم و به آن کمک می‌کنیم و انتظار داریم این نشست‌ها را خانه احزاب به شکل موضوعی نه کلی، برگزار و از ما دعوت کند.

وزیر کشور، موضوع احزاب و قانون را یکی از موضوعات مهم عنوان کرد و افزود: دولت لایحه می‌دهد و مجلس هم طرح ارائه می‌کند، اما جای احزاب را خالی می‌بینیم و باید دید که احزاب در روند قانون‌گذاری کشور چه جایگاه و نقشی می‌توانند داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمینه توسعه‌نیافتگی اقتصادی، مشکلات جدی داریم که باید روی این موضوع هم کار شود؛ نظام برنامه‌ریزی ما مربوط به هفتاد سال پیش است و باید از آن خلاص شویم.

وزیر کشور با بیان اینکه احزاب می‌توانند برای تغییر نظام اداری طرح بدهند تصریح کرد: هر دولتی که روی کار می‌آید چنان درگیر کار‌های اجرایی می‌شود که کسی جرأت نمی‌کند به مشکل ساختار اداری که تبدیل به یک رستم شده، نزدیک شود. برخی منافع و رسوبات فکری هم وجود دارد که مانع این کار می‌شود.

وی انتصاب استانداران و فرمانداران کشور را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از احزاب نیامدند بگویند این شاخص‌های پیشنهادی ما برای برای معرفی استانداران است و فرد هم معرفی کنند.
رحمانی فضلی از احزاب خواست تا با نوشتن دستور کار و تشکیل گروه‌های کارشناسی، هر کدام از چالش‌های کشور را به یکی از دانشگاه‌ها بسپارند تا برای آن برنامه تدوین کنند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: اینگونه است که مردم به احزاب ایمان می‌آورند و می‌گویند احزاب دارند برای مشکلات ما چاره‌اندیشی می‌کنند.

وزیر کشور سابقه منفی برخی احزاب وابسته از جمله حزب توده را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: مردم نسبت به این احزاب دچار شبهه هستند و ما باید این را برای مردم ثابت کنیم که به دنبال حل مشکلات هستیم.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها دارند قدرت را از احزاب می‌گیرند تصریح کرد: این شما هستید که باید با تشکیل رسانه، پاسخ کانال‌هایی را بدهید که علیه نظام فعالیت می‌کنند؛ مگر هدف همه کار برای نظام نیست؟

رحمانی فضلی ادامه داد: یکی از مسائلی که به شدت با آن درگیر هستیم این است که در هر حوزه‌ای که کاستی پیش می‌آید، یا تبدیل به موضوع سیاسی می‌شود یا اجتماعی؛ در بعضی موارد هم متأسفانه تبدیل به مسئله امنیتی می‌شود. مشکلی در ارتباط با بانک‌ها پیش می‌آید، وزارت‌کشور باید آن را جمع کند، زلزله می‌آید، وزارت کشور باید جمع کند و هر مشکلی که پیش می‌آید، وزارت کشور باید ورود کند و قضیه را حل کند.

رحمانی فضلی، یکی از دغدغه‌های اصلی خود را مدیریت مطالبات در جامعه دانست و اظهار داشت: همه ما دست به دست هم داده‌ایم و مطالبات را افزایش می‌دهیم، این اشکال ندارد، ولی باید مردم را به شکل منطقی به سوی آن هدایت کرد؛ در زمان انتخابات عده‌ای آمدند و گفتند که ما یارانه را ۲۵۰ هزار تومان می‌کنیم؛ این چه کاری است؟

وزیر کشور ادامه داد: اگر ما با مردم صادق نباشیم و ارتباط منطقی و عقلانی با آن‌ها برقرار نکنیم، اعتماد عمومی مردم آسیب می‌بیند و سرمایه اجتماعی از بین می‌رود.

وی موضوع خروج آمریکا از برجام را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: احزاب باید جلسه بگیرند و در این مورد برای مردم توضیح بدهند؛ در سال ۹۰ وقتی قطعنامه‌ها علیه ما صادر شد، ایران‌هراسی و اجماع کامل شکل گرفت و صدای ما به جایی نرسید و هیچ‌کس از ایران دفاع نکرد. اما اکنون قضیه برعکس شده است و همه دنیا، جز آمریکا و چند کشور کوچک، طرف ما هستند و این توفیق بزرگی است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ما حجت را تمام کردیم و الان دنیا فهمید که حق با ایران است، تصریح کرد: به اروپا هم چند هفته فرصت داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در یکی دوسال پس از برجام، بر اثر تمدید‌های مکرر برخی قوانین و تحریم‌ها توسط آمریکا، ما بی‌ثباتی را در اقتصاد کشور تحمل کردیم، تصریح کرد: بالاخره با خروج آمریکا از برجام، این موضوع تمام شد.

 

رحمانی فضلی با بیان اینکه حزب باید برای مشکلات و مسائل پیچیده کشور راهکار بدهد، تصریح کرد: مردم می‌گویند این حزب در مقاطع حساس کشور یک پیشنهاد نداد. حزب این نیست که در انتخابات‌ها فقط پوستر نصب کند.

وی موضوع آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: رشد اعتیاد در کشور ما، از نرخ متوسط جهانی پایین‌تر است و این خوب است، اما برای یک نفر معتاد هم مشکل داریم.

وزیر کشور، یکی از مشکلات اساسی کشور را فقدان مدیران کلان‌نگر و جامع دانست و تصریح کرد: حزب بهترین جایی است که می‌تواند این مدیران را تربیت کند؛ در بدنه دولت نیز از هر دو طیف سیاسی کشور نیرو وجود دارد که البته یک طیف بیشتر است.

وی به اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ اشاره کرد و اظهار داشت: در مورد منشا اغتشاشات، هرکسی از ظنّ خود چیزی می‌گفت، بنده به طور صریح اعلام کردم که اغتشاشات، کار هیچ گروه و جریان سیاسی نبوده است، بلکه موضوع این بود که یک جریان اجتماعی شکل گرفت.

رحمانی فضلی با بیان اینکه احزاب می‌توانند نمایندگی مطالبات جامعه را نیز به عهده بگیرند خاطرنشان کرد: نباید سخنان تکراری و کلی گفت، بلکه باید به طور مشخص، برای مسائل، راهکار ارائه داد.



Source link