ممنوعیت صدور بخشنامه‌های متعدد در آموزش و پرورش
ممنوعیت صدور بخشنامه‌های متعدد در آموزش و پرورش

خبرگزاری فارس: سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، شهیدان دفاع مقدس، شهیدان رجایی و باهنر، شهید مطهری، ۵ هزار شهید معلم و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز اظهار داشت: معلمان دلسوز و زحمتکش در کمال اخلاق و عشق به […]



خبرگزاری فارس: سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، شهیدان دفاع مقدس، شهیدان رجایی و باهنر، شهید مطهری، ۵ هزار شهید معلم و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز اظهار داشت: معلمان دلسوز و زحمتکش در کمال اخلاق و عشق به تعلیم و تربیت، چراغ آموزش و پرورش را می‌افروزند و در دورترین نقاط کشور که حتی برخی مواقع هیچ اداره دولتی فعالیت ندارد، پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز مدرسه استوار است.

وی ادامه داد: ۹۴۰ هزار معلم در جای جای میهن اسلامی به بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در بیش از ۱۰۶ هزار مدرسه آموزش می‌دهند و دانش آموزان را از جهل و تاریکی به نور و روشنایی رهنمون می‌سازند و خوب زیستن را به دانش آموزان آموزش می‌دهند.

بطحایی اضافه کرد: معلمان سختکوش و فداکار علی رغم کمبود امکانات و برخی مشکلات اقتصادی به پرورش نسل مومن، دانا، کارآفرین و دارای مهارت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، گفت: ما در تلاش هستیم تا با استعانت از الطاف الهی و همکاری فرهنگیان، این سند را به اجرا در آوریم.

وزیر آموزش و پرورش به رویکرد مدرسه محوری اشاره کرد و ادامه داد: یکی از رویکرد‌های برگرفته از سند تحول بنیادین، مدرسه محوری و کاهش تمرکز در نظام آموزش و پرورش است.

وی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کانون اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است و تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌ها در مدرسه که مرکز اصلی تعلیم و تربیت نظام آموزش و پرورش است، محقق می‌شود؛ از این رو هر آنچه که در آموزش و پرورش انتظار داریم باید از طریق مدرسه محقق شود.

بطحایی با بیان اینکه تشکیلات اداری و سازمانی برای سیاستگذاری و نظارت است، گفت: در طول سال‌های متمادی رسمیت نظام اداری بیشتر شده است، به طوری که بخش عمده از تصمیمات خارج از مدرسه است.

وی افزود: رویکرد سپردن اختیارات به مدارس، امکان شکوفایی استعداد‌ها و خلاقیت‌های منطقه‌ای و محلی را فراهم می‌کند؛ به عبارت دیگر سیاست‌های کلی به مدارس ابلاغ می‌شود، ولی طراحی و نحوه اجرا به عهده مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این مسیر از صدور بخشنامه‌های متعدد خودداری می‌کنیم و مدیران مدارس صرفا مجری تلقی نمی‌شوند؛ بلکه کانون اصلی فعالیت، مدرسه است.

وی با بیان اینکه متناسب با سند تحول، اهتمام جدی به بسط و توسعه عدالت آموزشی به عنوان رسالت آموزش و پرورش داریم، اظهار داشت: دستیابی برابر دانش آموزان به آموزش صرف نظر از اینکه کجا زندگی می‌کنند، یکی از رسالت‌های نظام تعلیم و تربیت است.

بطحایی بر توسعه مهارت ها، اولویت بخشی به فعالیت‌های تربیتی و تربیت اسلامی و تلاش برای تکریم حقیقی و واقعی منزلت معلمان به عنوان مهمترین رکن تحول تأکید کرد.

وی همچنین به شعار سال که حمایت از کالای ایرانی نام دارد، اشاره کرد و گفت: از دو منظر مأموریت آموزش و پرورش سنگین است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش حتما به موفقیت خواهد رسید و بر مشکلات عدیده آن که به طور مزمن داشته، فائق خواهد آمد به شرط آنکه آموزه‌های دینی را مدنـظر قرار دهد. ضمن اینکه از همراهی مردم و همدلی آن‌ها بهره‌مند باشد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش ما حتما خواهد توانست به قله‌های پیشرفت و توسعه یافتگی دست یابد به شرط آن‌که همه نهاد‌هایی که دل برای کشور می‌سوزانند را در کنار خود داشته باشد.



Source link