[ad_1] دکتر رضا مسرور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نخستین نشست فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور مشاور رئیسجمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در این منطقه برگزار شد، با قدردانی از حضور اعضای این فراکسیون و دکتر بانک، تصریح کرد: […]
[ad_1]
دکتر رضا مسرور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نخستین نشست فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور مشاور رئیسجمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در این منطقه برگزار شد، با قدردانی از حضور اعضای این فراکسیون و دکتر بانک، تصریح کرد: رویکرد منطقه آزاد انزلی تبدیل شدن به مرکز مبادله کالای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر است.
به گزارش اخبار آزاد مناطق، وی با بیان اینکه فراکسیون مناطق آزاد میتواند نقش بسزایی در رفع مشکلات و تسهیل فرآیندهای قانونی و استمرار روند توسعهای مناطق آزاد ایفا نماید، اظهار داشت: تشکیل فراکسیون مناطق آزاد یکی از ظرفیتهایی است که میتواند به این مناطق یاری رساند و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که توجه داشته باشیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونگذار نیز هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در توضیح استراتژی سازمان متبوع خود با اشاره به اینکه این رویکرد در راستای تحقق انتظارات موجود از منطقه آزاد انزلی در ایفای نقش در اقتصاد ملی و ایجاد درآمد ارزی ترسیم و عملیاتی شده، بیان کرد: به منظور دستیابی به هدف تعیین شده، سه مورد به عنوان اهداف اصلی جهت دستیابی به هدف عالی در دستور کار قرار گرفت که ایجاد بورس کالا، تکمیل و ایجاد زیرساختهای ترانزیتی (بندری) و فعالسازی کریدورهای ترانزیتی بینالمللی از سوی این سازمان انجام شده و منتظر اجرای دستور دولت محترم در جهت اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی برای رسیدن به هدف اصلی هستیم.
وی با اشاره به اینکه احداث پایانه صادراتی، ساخت شهرک صنعتی جدید و پارک لجستیک، مجتمع بندری کاسپین را به بندری با شاخصهای بنادر نسل سوم جهان تبدیل کرده، خواستار همکاری نمایندگان فراکسیون مناطق آزاد جهت انتقال بخشی از کالاهای ترانزیتی در کانال سوئز، از طریق ایران و در مسیر کریدور شمال-جنوب شد.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه نمایندگان نسبت به رفع مشکلات ناشی از تضاد قوانین در مناطق آزاد همکاری لازم را انجام دهند، تصریح کرد: با توجه به کمکها و تصمیمات بسیار خوبی که در جریان این بازدید و نشست اتخاذ شد، با اطمینان میتوان گفت که تشکیل چنین جلساتی در آینده اثرات مثبت خود را نشان میدهد.
وی با اشاره به برنامههای سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای فعالسازی کریدور جدید چین، قزاقستان و ایران، گفت: اولین کشتی در این مسیر حدود چند ماه قبل وارد منطقه شد، اما هماکنون و برای نخستین بار در کشور، باری از مبدا بندر شانگهای به اکتائو قزاقستان حرکت کرده و هفته آینده نیز از طریق کشتی وارد بندر کاسپین میشود و این موضوع بر اهمیت کریدور مزبور میافزاید، چراکه با نگاه به نقشه و مسیر طی شده میتوان متوجه شد که کار بزرگی در حوزه فعالسازی یک کریدور جدید بینالمللی و توسعه مبادلات تجاری اتفاق افتاده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه هماکنون یک میلیارد تن کالایی که میان اروپا و آسیا مبادله میگردد از طریق کانال سوئز ترانزیت میشود، تصریح : اگر بتوانیم ۳ تا ۵درصد از این حجم کالا را از مسیر کشورمان ترانزیت کنیم، درآمد قابل توجهی عاید کشور میشود.
وی به تجزیه و تحلیل سیاستهای کشور چین در مسیر طراحی و اجرای جاده ابریشم قرن۲۱ پرداخت و با بیان اینکه مسیر تجاری جدیدی که از سوی این سازمان میان چین و ایران با حضور دکتر جهانگیری افتتاح و فعال شده، میتواند کالا را از شرقیترین نقاط چین یعنی بنادر شانگهای و نینگبو از طریق خط ریلی به اکتائو در قزاقستان و بعد از آن به وسیله کشتی به سمت بندر کاسپین ترانزیت نماید، افزود: در صورت اتصال اسکله رو-رو در مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی سراسری، امکان ترانزیت مستقیم کامیونها میان چین به ترکیه و اروپا فراهم میشود.
دکتر رضا مسرور اشارهای به تفاهم نامههای منعقده از سوی سازمان متبوع خود با چینیها، روسها و قزاقها به منظور فعالسازی کریدور شمال-جنوب و کریدور چین-قزاقستان-ایران کرد و گفت: درخصوص عملکرد این سازمان در شاخصهای اقتصادی مقاومتی، فقط در سال گذشته در منطقه آزاد انزلی ۴۰۰۰میلیارد تومان طرح سرمایهگذاری جذب شده و از ۱میلیارد دلار صادرات و صادرات مجددی که مناطق آزاد کشور در سال گذشته انجام دادند، ۴۵۵میلیون دلار متعلق به منطقه آزاد انزلی بوده است.
وی میزان اشتغال ایجاد شده ظرف چهار سال گذشته در این منطقه را ۱۰هزار و ۷۰۰نفر بیان داشت و با بیان اینکه طی سالهای اخیر اقدامات زیادی جهت فعالسازی پروژهها و اجرای طرحهای زیرساختی جدید صورت گرفته، ادامه داد: از سوی دیگر و درخصوص تراز واردات و صادرات در مناطق آزاد باید به منطقه آزاد انزلی به عنوان یک نمونه اشاره کرد که در آن صادرات نسبت به واردات از تراز مثبت ۳۴۰میلیون دلاری برخوردار است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی درخصوص موانع پیش روی مناطق آزاد، نخستین مانع را تفاوت مدل ایجادی مناطق آزاد در ایران با سایر نقاط جهان عنوان کرد و افزود: در حالی که در سایر نقاط جهان ابتدا در یک محدوده زیرساختهای لازم ایجاد شده و سپس آن منطقه به عنوان منطقه آزاد اعلام میشود، اما در ایران ابتدا محدودهای مشخص شده و سپس مدیری برای درآمدزایی و ایجاد زیرساختها به آنجا مامور میشود، بنابراین میتوان گفت که کار کردن در مناطق آزاد در مقایسه با سایر نقاط کشور بسیار سختتر است.
دکتر مسرور دومین مانع را اتهام قاچاق به مناطق آزاد برشمرد و با بیان اینکه اساسا چنین چیزی در مناطق آزاد وجود ندارد، چراکه گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق مستقر شده، خواستار عدم تغییر مداوم قوانین گمرکی در ارتباط با مناطق آزاد شد و سومین موضوع را تداخل قوانین ارزیابی کرد و افزود: این موضوع را میتوان به عنوان نمونه در تداخل قوانین شهرداریها با مناطق آزاد مشاهده کرد و از نمایندگان محترم تقاضای پیگیری و اصلاح این موارد را داریم.
گفتنی است، در پایان این نشست از سوی دکتر بانک و دکتر مسرور از دکتر کمال دهقانی فیروزآبادی رئیس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در سالهای ابتدایی تاسیس سازمان به مدت پنج سال ریاست هیات مدیره و مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد انزلی را برعهده داشتند و خدمات ارزشمندی در این منطقه از خود بر جای گذاشتند، تشکر و قدردانی شد.
نوشته منطقه آزاد انزلی به مرکز مبادله کالای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل خواهد شد اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.
[ad_2]
Source link