ناحیه بلوچستان پاکستان مأمنی برای تروریست‌ها/ دولت پاکستان دلگرم به تامین امنیت مرزی ایران است :: خبرگزاری خانه ملت
ناحیه بلوچستان پاکستان مأمنی برای تروریست‌ها/ دولت پاکستان دلگرم به تامین امنیت مرزی ایران است :: خبرگزاری خانه ملت

علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به حادثه تیراندازی به راهور ناجا در سیستان و بلوچستان، گفت: این موارد از گذشته وجود داشته و اخیرا هم از سوی مسئولان کشوری و استانی به صورت جدی دنبال شده است، متاسفانه ناحیه بلوچستان کشور پاکستان مأمنی برای تروریست‌ها شده زیرا منطقه خشک و […]



علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به حادثه تیراندازی به راهور ناجا در سیستان و بلوچستان، گفت: این موارد از گذشته وجود داشته و اخیرا هم از سوی مسئولان کشوری و استانی به صورت جدی دنبال شده است، متاسفانه ناحیه بلوچستان کشور پاکستان مأمنی برای تروریست‌ها شده زیرا منطقه خشک و کویری است و دولت پاکستان در این منطقه هیچ سرمایه‌گذار امنیتی نمی‌کند.

دولت پاکستان دلگرم تامین امنیت ایران در ناحیه بلوچستان است

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ناحیه بلوچستان کشور پاکستان تنها برای انجام برخی آزمایش‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، دولت پاکستان دلگرم به تامین امنیت مرز و نگهداری این بخش توسط ایران است، تامین امنیت در مرز این منطقه نیازمند همکاری و هماهنگی دو کشور و تعاملات گسترده است اما پاکستان از قدیم الایام راغب نبوده است.

وی افزود: اخیرا مسئولان کشور با سفر به پاکستان راهکارهایی را به دولتمردان پاکستانی ارایه کردند تا ضمن تامین امنیت مرزی پاسخ قاطعی به معاندین داده شود، به نظر این موارد مقبول واقع نشده هرچند دو طرف در قالب پروتکل‌هایی به توافقاتی دست پیدا کردند، البته به لطف و کمک مسئولان دولتی، امنیتی و نظامی داخلی این چنین حوادثی در استان سیستان و بلوچستان کاهش یافته و امنیت در این استان برقرار است.

عدم تامین امنیت در مرز پاکستان با نگاه صرف امنیتی/ بلوچ‌های پاکستانی خود را ایرانی می‌دانند

یارمحمدی یادآور شد: در پاکستان و به ویژه منطقه مرزی با ایران، معیشت در اولولیت نخست قرار دارد، مردم این منطقه از سال‌ها پیش مراودات فرامرزی دارند به نوعی که بلوچ‌های پاکستان خود را ایرانی می‌دانند، این افراد خود را در قالب این مرزها تعریف نمی‌کنند و ایران را در قالب سده‌های گذشته می‌پندارند بنابراین با تقویت ابعاد فرهنگی از پرداختن صرف به شیوه امنیتی به این منطقه باید پرهیز کرد.

بروزحوادث تروریستی در سایه فقر و بیکاری

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر واکاوی حوادثی چون تیراندازی اخیر، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی مطالعاتی در این زمینه داشتند لذا دلایل این مطالعات که بیشتر در نداشتن معیشت در خور، فقر و بیکاری است، باید دنبال راهکار و رفع مشکلات بود.

وی در توضیح روابط دولت ایران و پاکستان، گفت: روابط خوبی بین دو کشور برقرار است اما دولت پاکستان باید توجه جدی‌تری نسبت به این منطقه مرزی داشته باشد هرچند انگیزه برای سرمایه‌گذاری در معادن و سواحل ندارد، البته اخیرا آمریکا در بحث استخراج نفت ورود پیدا کرده و چینی‌ها هم در بند گوادر سرمایه‌گذاری کردند. لذا رفع اختلافات بین سرمایه‌گذاران خارجی در این منطقه به رفع مشکلات امنیتی و رونق در بخش ایران کمک می‌کند کما اینکه این نوع حوادث تیراندازی و ناامنی کاملا فروکش می‌کند.

همکاری دولت پاکستان و افزایش مشارکت مردم به ارتقاء امنیت استان سیتان و بلوچستان کمک خواهد کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر توجه ویژه وزرای کابینه به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مرزی این استان، گفت: اخیرا سرمایه‌گذاری‌های خوبی در منطقه شده که به امنیت استان هم کمک کرده است، قطعا همکاری دولت پاکستان و افزایش مشارکت مردم به ارتقاء امنیت کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت؛ روز گذشته (جمعه 18 آبان ماه) افراد مسلح با یک دستگاه پژو 405 به سوی ماموران ناجا در جاده ایرانشهر-سرباز آتش گشودند. شایان ذکر است خودروی راهور که در حال تردد در منطقه جاده شهردراز ایرانشهر بوده از پشت مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت که در این حمله یکی از پرسنل راهور مجروح شد./

پایان پیام



Source link