نامه‌ای سرگشاده به آقای دکتر ظریف
نامه‌ای سرگشاده به آقای دکتر ظریف

سرویس سیاسی فردا:محمد عبداللهی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی با عنوان “نامه‌ای سرگشاده به آقای دکتر ظریف، وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران” نوشت: جناب دکتر ظریف! سلام بیش از ۵ سال از وزارت شما بر دستگاه سیاست و روابط خارجی کشور میگذرد. آنچه افکار عمومی از این ۵ سال وزارت شما در خاطر دارد، دو موضوع […]



سرویس سیاسی فردا:محمد عبداللهی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی با عنوان “نامه‌ای سرگشاده به آقای دکتر ظریف، وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران” نوشت:

جناب دکتر ظریف! سلام

بیش از ۵ سال از وزارت شما بر دستگاه سیاست و روابط خارجی کشور میگذرد. آنچه افکار عمومی از این ۵ سال وزارت شما در خاطر دارد، دو موضوع است: برجام و توئیتر!

برجامی که پرونده اش هنوز باز است و از منظر منتقدان، دستاورد‌های هسته‌ای ما را گِل گرفت و توان رفع تحریم‌ها را نداشت و با نگاه موافقان، بهانه ای، چون بمب هسته‌ای برای جنگ با ایران را از دشمن گرفت! که آن هم نگرفت که اگر میگرفت، اینک اسرائیل و عربستان، همچنان چماقِ بمب را برای ایران هراسی علم نمیکردند..، اما توئیتر! در مصاحبه‌ای گفتید گاه چند ساعت برای هر توئیت وقت میگذارید و با چندین نفر مشورت میکنید. چه خوب اما.. کاش برای مسائل زیر هم اندکی وقت میگذاشتید:

آقای دکتر ظریف!

آیا خبر دارید مهمترین علت ریزگرد‌های استان بزرگ و حیاتی خوزستان، سدسازی گسترده دولت ترکیه بر دجله و فرات و جلوگیری از ورود حق آبه به همسایگان از جمله ایران است؟! به ملت ایران پاسخ دهید که برای گرفتن این حق قانونی مردم خوزستان و استان‌های همجوار و بلکه تاثیر آن بر خشکسالی کل ایران چه کرده اید؟!

آیا خبر دارید با انفعال دستگاه دیپلماسی ایران، افغانستان از ورود آب هیرمند به بهانه‌های مختلف خودداری میکند؟! لطفا پاسخ دهید برای گرفتن این حق قانونی مردم سیستان و ایران چه کرده اید؟!

آیا خبر دارید با وجود حمایت و کمک‌های بی دریغ سپاه کشورمان به آزادسازی عراق، هنوز پس از حدود ۴۰ سال از فسخ بیانیه الجزایر بین ایران و عراق، هیچ پیمان نامه صلح و آشتی از حیث حقوقی بین دو کشور منعقد نشده؟ آیا خبر دارید هنوز تکلیف خطوط مرزی بین ایران و عراق در برخی مناطق روشن نیست؟! آیا خبر دارید هنوز هزار میلیارد دلار خسارات ناشی از تجاوز حکومت بعث به ایران طبق قطعنامه ۵۹۸ پرداخت نشده؟! و هنوز خط القعر اروند به عنوان مرز دو کشور توسط طرف عراقی به رسمیت شناخته نشده است؟ یعنی درست در وقتی که نظامیان فداکار ما با تمام توان به میدان آمدند، دستگاه دیپلماسی و وزارتخارجه که باید بال مکمل آن‌ها باشد، در خواب و انفعال بسر میبرد؟

آیا خبر دارید در دوران صدارت شما، تصویر ایران در جهان نه تنها بهبود نیافته بلکه حتی در منطقه نیز امواج تبلیغاتی شدید ایران هراسی، ملت‌هایی که دلداده نظام و انقلاب ما بوده اند را بعضا دچار تزلزل کرده است؟! پرسش از حضرتعالی این است که وزارتخارجه کدام ابزار‌های تبلیغاتی را برای بهبود چهره ایران استخدام کرده است؟! کدام فیلم سینمایی، سریال، انیمیشن و.. را حمایت کرده و تاثیرگذاری هدفمند و حتی دعوت و ارتباط گیری با هنرمندان، سینماگران، نخبگان غربی و.. برای همبستگی و ایجاد حس خوب نسبت به ایران و جمهوری اسلامی صورت داده است؟! پرسش این است که غفلت راهبردی وزارتخارجه از نامه کلیدی رهبر انقلاب به جوانان اروپایی که وظیفه ترویج و تبیین هنرمندانه آن با دستگاه دیپلماسی است، چه توجیهی دارد؟!

جناب آقای دکتر ظریف!

آیا خبر دارید که درست وقتی مقامات و رسانه‌های بیگانه، به دروغ و توهم، ایران را به صدور انقلاب متهم میکنند، این ترکیه است که در کسوت رهبر خودخوانده جهان اسلام، به میان مسلمانان میانمار میرود، جوانان فلسطینی سمبل مقاومت را دلجویی میکند و حتی در کنفرانس قدس، دیگر کشور‌های جهان اسلام را تلویحا به شناسایی بیت المقدس غربی برای اسرائیل میکشاند و ایران به دنبال آن می‌دود؟! آیا مردم ایران بعنوان کشوری شیعه و مسلمان حق ندارند از شما بپرسند در قبال ظلم به مسلمانان یمن، نیجریه، میانمار، بحرین و.. تاکنون چه اقدام مفیدی داشته اید و چه تاثیری بر حال این بیگناهان گذاشته اید؟!

مورد دیگر، رفتار‌ها و مشی شما در تعامل با دولت‌های متخاصم است که گاه آنچنان نرمش میکند که غرور و اعتبار ملی ایرانیان عزتمند را جریحه دار میسازد. از جمله، شما دست دوستی به سمت بن سلمان یک وهابی دست آموز ملکه جنایتکار انگلیس دراز کردید که دستش تا مرفق در خون کودکان یمن فرو رفته است! همو که ورژن عرب نتانیاهو و ابوسفیان ۲۰۱۸ است و بار‌ها توهین‌های شنیعی نسبت به رهبر انقلاب روا داشته است و اگر جنگی به وقوع بپیوندد، همین عربستان بن سلمان، پایگاه سوخت گیری و پرواز هواپیما‌های آمریکایی و اسرائیلی به ایران میشود. این همه عزت و غرور ملی را چگونه برایمان آورده اید؟!

جناب آقای ظریف!

آیا ملت ایران حق ندارند از شما سوال کنند که وقتی ویزا برای سفر به ترکیه و ارمنستان و گرجستان و فسق و فجورستان‌ها برداشته میشود، چرا برای میلیون‌ها زائر اربعین (عراق هیچ! اربعین) و همینطور متقابلا زائران عراق به ایران که بیشترین حجم توریسم وارد شده به کشور را تشکیل میدهند، حذف نمیشود؟! آیا این کار معنایی جز سنگ اندازی و سخت کردن توریسم زیارتی و حلال دارد؟!

آقای دکتر!

آیا خبر دارید که رژیم صهیونیستی از کشور‌های ذره بینی جهان، برای گسترش چتر نفوذ خود نمیگذرد و حتی بعنوان عضو ناظر اتحادیه افریقا از قاره سیاه هم نگذشته؟ در تمامی کشور‌های مجاز، لابی و سازمان‌های متعدد بعنوان پشتوانه‌های حقوقی و رسمی برای حفاظت از نه تنها اسرائیل، بلکه ایدئولوژی یهود و صهیونیسم تاسیس و فعال کرده و حال آنکه در این چهل سال و این پنج سال نه تنها در این کشور‌ها لابی حامی اسلام، دیده بان حقوق شیعیان و.. تشکیل نشده که حتی لابی رسمی حامی ایران هم نداریم؟! مسئولیت رسمی اصلی این اقدامات بر دوش وزارت خارجه است. بیایید حداقل در دیپلماسی کمی اسرائیلی شوید..

آیا خبر دارید حدود دو دهه از فعالیت جنبش بایکوت اسرائیل، اپوزیسیون‌های داخلی این رژیم و.. (بعنوان بزرگترین رژیم متخاصم با ما) میگذرد، ده‌ها فعال و اکتیویست غربی حامی فلسطین به شهادت رسیده اند، ولی دستگاه خارجه کوچکترین حمایت یا حتی پژواکی از آن‌ها نداشته و با اهمال خود باعث شده اید در میدان‌های ورزشی، ایران محکوم شود نه اسرائیل! حال آنکه این رژیم بطور گسترده با گروهک‌ها و اپوزیسیون خارج نشین ایران، حمایت رسمی و ارتباط تشکیلاتی، مالی و.. دارد و حتی سرکرده این رژیم در صحن سازمان ملل برای ارتباط گیری مستقیم با مردم ایران، به فارسی سخن میگوید، به فارسی سایت و توئیت میزند و..، ولی حتی وزارتخارجه ما یک صفحه به زبان عبری برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی اسرائیل ندارد؟!

آقای دکتر ظریف!

آیا خبر دارید کشور به وابستگی سیاسی در حوزه ارتباطات دچار شده و بیش از شصت درصد حریم الکترونیک کشور در اختیار تلگرام همین رژیم صهیونیستی قرار دارد و به همین دلیل نخست وزیر این رژیم در اجلاس ایپک، مغرورانه پیشروی تکنولوژیک اسرائیل را بعنوان برگ برنده خود اعلام میکند و ما تنها تماشا میکنیم؟!

و آیا خبر دارید از طریق پلیس اینترپل و با فشار‌های دیپلماتیک و اقتصادی بر کشور‌هایی که منبع واردات به ایران شده اند، میتوان لیدر‌های گروهک‌های تروریستی ساکن کشور‌های غربی از منافقین تا ریستارت تا آمدنیوز و گروهک‌های تجزیه طلب و حتی مفسدان بزرگ افتصادی فراری و.. را استرداد و دستگیر کرد؟! آیا خبر دارید ده‌ها ایرانی بدلایل واهی در زندان‌های آمریکا و کشور‌های غربی گرفتارند و درست برخلاف آن‌ها که برای هر تبعه و جاسوس خود، شما را تحت فشار قرار میدهند، ما باز هم تنها تماشا میکنیم؟!

آیا خبر دارید چنانکه امریکا و انگلستان و فرانسه میتوانند به بهانه‌های حقوق بشری در مسائل داخلی ایران به خود اجازه و حق دخالت و حتی پیشنهاد قطعنامه دهند، ما نیز میتوانیم؟!
احتمالا خبر ندارید که عملی نمی‌بینیم!

این‌ها تنها گوشه‌ای از اقداماتی است که در این ۵ سال میتوانستید برای آن یک یا چند ساعت (نه حتی روز و هفته و ماه!) وقت بگذارید. درست به اندازه یک توئیت نوشتن. ولی مردم ایران آنچه می‌بینند دیدار‌های نوستالژیک شما با موگرینی و جان کری و.. است! و زمزمه مداوم این سوال که هنوز مذاکره ادامه دارد؟! هنوز برجام؟! مگر تمام نشد؟! منتظر پاسخ و اقدام شما در تک تک این موارد هستیم. ایستادن تاریخ به احترام این و آن را رها کنید. ایران را دریابید. تاریخ خود قضاوت خواهد کرد.



Source link