نقشه جغرافیایی منطقه نباید تغییر کند
نقشه جغرافیایی منطقه نباید تغییر کند

خبرگزاری ایسنا: رییس‌جمهوری با اشاره به دومین اجلاس روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه، مطالب مطرح شده در این اجلاس را بسیار مفید و صریح عنوان و خاطرنشان کرد: افزایش کمک به مجروحان جنگ سوریه از توافقات این اجلاس است. حسن روحانی رییس‌جمهوری عصر چهارشنبه در نشست خبری روسای جمهوری ایران، روسیه و […]



خبرگزاری ایسنا: رییس‌جمهوری با اشاره به دومین اجلاس روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه، مطالب مطرح شده در این اجلاس را بسیار مفید و صریح عنوان و خاطرنشان کرد: افزایش کمک به مجروحان جنگ سوریه از توافقات این اجلاس است.

حسن روحانی رییس‌جمهوری عصر چهارشنبه در نشست خبری روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه بعد از دور دوم مذاکرات سه کشور درباره تحولات اخیر سوریه که در آنکارا برگزار شد، با اشاره به وضعیت منطقه طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: منطقه ما در سال‌های اخیر مبتلا به معضل بسیار مهمی به نام تروریسم شد آن هم تروریست‌هایی که از سوی برخی از کشور‌ها تربیت شده بودند و به آن‌ها پول داده می‌شد و سلاح‌های مدرن در اختیارشان قرار می‌گرفت؛ تروریست‌هایی که می‌توانستند نفت مردم سوریه را بفروشند، موزه‌های گران قیمت این کشور را منهدم کنند و اشیای آن را در بازار بفروشند.

وی افزود: برخی از کشور‌های بزرگ جهانی از جمله آمریکا نیز می‌خواستند از گروه‌های تروریستی مثل داعش و النصره در این منطقه به عنوان ابزارشان برای سال‌های طولانی استفاده کنند، اما ملت‌های بزرگی، چون ملت سوریه و ملت عراق با کمک کشور‌های دوست این توطئه بزرگ را خنثی کردند.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: امروز دیگر قدرتی به نام داعش وجود ندارد؛ گرچه باقی مانده‌هایی از آن‌ها هنوز در گوشه و کنار وجود دارد. امروز بعد از چند سال امید مردم منطقه برای مبارزه پیگیر علیه تروریسم از همیشه بیشتر شده است.

روحانی با اشاره به اجلاس آستانه روسیه درباره سوریه، گفت: در مسیر مبارزه با تروریسم حدود ۱۵ ماه پیش در آستانه اجلاسی تشکیل شد و در آن روندی مورد نظر قرار گرفت که این روند منتهی شد به نوعی آتش‌بس و کاهش تنش در چهار منطقه سوریه. در این روند کشور‌های روسیه، ترکیه و ایران نقش اساسی را ایفا کردند و در ضمن برگزاری جلسات فراوان در سطح کارشناسی وزرا، اولین نشست سران را در نوامبر گذشته در سوچی تشکیل دادند.

وی با اشاره به آثار اجلاس سوچی، افزود: از آثار مهم این اجلاس، تشکیل کنفرانس ملی میان معارضین سوریه و نمایندگان دولت سوریه در سوچی بود. این گامی امیدبخش بود که باید آن را ادامه دهیم. از آن زمان تاکنون تحولات بسیار زیادی در سوریه اتفاق افتاده که برخی خوشایند و برخی نیز تلخ بوده‌اند، اما من خوشحالم که در مجموع امروز امید مردم سوریه نسبت به گذشته برای صلح بیشتر شده و مردم امید بیشتری به بازگشت به خانه خود دارند.

رییس‌جمهوری گفت: بسیار خوشحالم که امروز سران سه کشور در آنکارا، دومین اجلاس را تشکیل دادند. ما در جلسات سه جانبه بحث‌های بسیار مفید و صریح نسبت به سوریه و آینده آن مطرح کردیم که خوشحال‌کننده‌ترین لحظات امروز برای من لحظه‌ای بود که سه کشور توافق کردند بیش از گذشته برای کمک‌رسانی به مردم مظلوم سوریه و نجات مجروحین با هم همکاری کنند. امیدوارم این توافق را در مقام عمل به گونه‌ای اجرا کنیم که بتوانیم مردم مظلوم سوریه به ویژه مجروحان را کمک کنیم.

وی تصریح کرد: از دید جمهوری اسلامی ایران که همواره تکرار کرده‌ایم سوریه، راه‌حل نظامی ندارد، بلکه از راه‌حل سیاسی باید موضوعات سوریه حل و فصل شود و همه باید کمک کنیم که جنگ در سوریه متوقف و راه‌حل صلح‌آمیز دنبال شود و مردم آواره و ستمدیده به خانه‌های خود باز گردند. باید همه کمک کنیم که مردم احساس آرامش در زندگی خود داشته باشند.

روحانی اظهار کرد: ما تاکید می‌کنیم که تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، وحدت و استقلال سوریه که خواست مردم سوریه نیز هست باید به عنوان اهداف مهم مورد توجه همگان باشد. باید مبارزه با تروریسم ادامه یابد و باقیمانده‌های آن‌ها از سوریه رانده شوند.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هیچ کشوری حق ندارد برای آینده سوریه تصمیم بگیرد، خاطرنشان کرد: کاری که ما باید انجام دهیم، کمک برای آینده سوریه است. آینده سوریه متعلق به مردم آن است و این مردم سوریه هستند که در نهایت با رای دادن به اصلاح قانون اساسی و شرکت در یک انتخابات آزاد برای آینده خود تصمیم بگیرند.

وی گفت: ما کشور‌های سه‌گانه ضامن روند آستانه به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد و روز جشن بزرگ برای منطقه روزی است که پایان جنگ و درگیری در سوریه باشد و تروریست‌ها از این کشور رخت بربسته باشند و دروازه‌های سوریه به روی همه آوارگان باز شود و مردم در یک انتخابات آزاد آینده و سرنوشت خود را تعیین کنند.

روحانی با تقدیر از روسای جمهور ترکیه و روسیه جهت حضور در این اجلاس و اتخاذ تصمیمات درباره سوریه تقدیر و برای ادامه تلاش‌ها نسبت به برقراری ثبات و امنیت در منطقه اظهار امیدواری کرد.

رییس‌جمهور درباره سیاست ایران در قبال تحولات سوریه، گفت: ما معتقدیم باید با تروریست‌ها مبارزه شود و به دولت‌ها و نیرو‌هایی که با تروریست‌ها مقابله می‌کنند، کمک شود. نقشه جغرافیایی منطقه نباید تغییر کند و نظرات مردم باید سرنوشت سوریه را بسازد. امیدواریم نقشه دشمنان برای تجزیه سوریه و نگه داشتن تروریست‌ها در این کشور ناموفق باشد و به زودی شاهد منطقه امن و سوریه امن باشیم.

رییس‌جمهوری ایران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت آوارگان سوریه با اشاره به اینکه کشور‌هایی که از آوارگان سوریه کمک و نگهداری کردند باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرند، اظهار کرد: من در این زمینه از جمله از ترکیه تشکر می‌کنم که بار سختی را تحمل کرد و شاید ما در ایران بیشتر درک کنیم که این بار چقدر سنگین است.

وی افزود: در ایران بیش از ۳۹ سال است که بیش از سه میلیون مهاجر افغانی زندگی می‌کنند و بیش از ۲۰ هزار افغانی در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند و ۳۰۰ هزار کودک افغانی نیز به طور رایگان در مدارس ما مشغول تحصیل هستند.

روحانی تاکید کرد: به هر حال این کار، کار مهمی است و کشور‌های اروپایی هم در این زمینه باید کمک کنند و اگر قول دادند باید آن را کامل عملی کنند.



Source link