واردات ذرت و گندم، برای کمک به صرفه جویی آب
واردات ذرت و گندم، برای کمک به صرفه جویی آب

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: می توان با واردات حدود ۴ میلیون تن گندم از کشورهایی همانند استرالیا، آرژانتین، اوکراین و غیره، آب را به صورت مجازی وارد کرد. خانه ملت: اسدالله قره خانی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر واردات آب به کشور، گفت: واردات آب می‌تواند به سه صورت انجام […]


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: می توان با واردات حدود ۴ میلیون تن گندم از کشورهایی همانند استرالیا، آرژانتین، اوکراین و غیره، آب را به صورت مجازی وارد کرد.

خانه ملت: اسدالله قره خانی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر واردات آب به کشور، گفت: واردات آب می‌تواند به سه صورت انجام شود، نخست اینکه بدون انجام عملیات تصفیه از رودخانه‌هایی که مرزی هستند وارد کشور شود، همانند پرونده‌ای که در گذشته درباره واردات آب به کشور باز شده بود که این آب از تاجیکستان به خراسان رضوی به طبس و یزد منتقل شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: پرونده دوم مربوط به واردات آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه است که با توجه به اینکه رودخانه مرزی به نام ارس در کنار این دریاچه قرار دارد می‌توان این اقدام را انجام داد که البته این موضوع به رایزنی با کشور‌های استفاده کننده از این آب نیاز دارد، چراکه هر یک از کشور‌ها سهم خاصی در این رودخانه دارند.

کشور‌های عربی آب را تصفیه شده وارد می‌کنند

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: شاید در این بین کشور‌هایی همانند آذربایجان و ارمنستان آب کمتری نیاز داشته باشند، لذا آب ارس که به دریای خزر می‌ریزد می‌تواند وارد ایران شود و از این سهمیه می‌توان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه واردات آب به صورت تصفیه شده دومین روش برای واردات آب است، یادآور شد: در حال حاضر در کشور‌های عربی این اتفاق رخ می‌دهد، اما واردات آب به این شکل نمی‌تواند حجم زیادی داشته باشد چراکه قیمت تمام شده آن بالا است.

مذاکره با برخی کشور‌های همسایه برای برداشت بیشتر ایران از آب‌های مرزی

قره خانی با اشاره به اینکه روش سوم واردات آب مجازی است، افزود: آیا نیاز است حتما ذرت کشت کرده و یا در برخی استان‌ها که با تنش آبی مواجه بوده و تبخیر آب بالا است همانند استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و اصفهان حتما شالیکاری انجام شود و محصولاتی کشت شود که آب بری بالایی دارد؟ خیر، لذا می‌توان از طریق واردات این محصولات در مصرف آب صرفه جویی کرد.

وی با بیان اینکه گندم در برخی استان‌ها حدود ۹ ماه از زمان کشت تا برداشت زمان می‌برد و به آب و سوخت زیادی نیاز دارد، ادامه داد: می‌توان با واردات حدود ۴ میلیون تن گندم از کشور‌هایی همانند استرالیا، آرژانتین، اوکراین و … آب را به صورت مجازی وارد کرد و می‌توان در داخل آب را به بخش شرب و کار‌هایی که ارزش افزوده بیشتری دارند اختصاص داد تا به آب‌های زیرزمینی که افت زیادی داشته استراحت داد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: می‌توان آب‌های مرزی که در منطقه کردستان و یا ایلام به دریای خزر و خلیج فارس می‌ریزد را جمع آوری کرده و با کشور‌هایی همانند ترکیه که به بخشی از آب نیاز ندارند وارد مذاکره شده و ازاین آب‌ها استفاده کرد.



Source link