آغاز رسمی اجرایی‌سازی موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار از هفتم اسفند‌۹۷
آغاز رسمی اجرایی‌سازی موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار از هفتم اسفند‌۹۷

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام آغاز رسمی اجرایی‌سازی موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار در روز هفتم اسفندماه‌۹۷ مصادف با روز چابهار، گفت: اجرایی‌سازی نهایی موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار، مستلزم جذب تجار، برگزاری تردد مستمر خطوط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر هند و سایر بنادر خلیج فارس و دریای عمان است که […]


معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام آغاز رسمی اجرایی‌سازی موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار در روز هفتم اسفندماه‌۹۷ مصادف با روز چابهار، گفت: اجرایی‌سازی نهایی موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار، مستلزم جذب تجار، برگزاری تردد مستمر خطوط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر هند و سایر بنادر خلیج فارس و دریای عمان است که بخشی از مقدمات آن انجام شده و سایر موارد در دست پیگیری قرار دارد و رسما از هفتم اسفندماه مصادف با روز چابهار انجام می‌شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمدعلی حسن‌زاده افزود: مهم‌ترین بخش‌های اجرایی‌سازی موافقت‌نامه چابهار، تعیین کریدورهای حمل ونقلی بود که در این مورد، بررسی‌های لازم در کارگروه اجرایی‌سازی توافق و انجام شد. بخشی از این موافقت‌نامه در برگیرنده این نکات است که زمانی که از دالان‌های حمل و نقل و ترانزیت صحبت می‌کنیم، منظور عبور از چه مبادی و رسیدن به چه نقاط و مقاصدی است.

حسن‌زاده در مورد توافق توافق‌نامه سه‌جانبه چابهار را پروتکل‌های اجرایی عنوان کرد و گفت: صحبت در مورد پروتکل‌های اجرایی از دیگر موارد مورد توافق بود؛ بدین معنا که اگر قرار است کالایی بین مبداء و مقصد از مسیر بندر چابهار جابه‌جا شود در حوزه‌های بندری چه رویه‌هایی باید مورد توافق قرار بگیرد و در حوزه‌های گمرکی چه اتفاقاتی باید بیفتد. در حوزه‌های حمل و نقل جاده‌ای و موضوعاتی همچون قرنطینه نباتی در چه مسائلی باید بین طرفین به اجماع برسند نیز از نکات مورد بحث بود که جمع‌بندی در مورد آن به بررسی‌های کارشناسانه بیشتر موکول شد.

وی در بیان دستاوردهای نشست موافقت‌نامه چابهار، توضیح داد: در نشست موافقت‌نامه مسیر کریدورها تبیین و مقرر شد تا چهار بندر موندرا، جواهر، کوچین و بندر کاندلا که چهار بندر هند هستند نقاط ورودی کریدور کالا باشند و اگر بخواهد کالایی از هند به افغانستان ترانزیت شود از این مسیر عبور کند و بندر چابهار نقش بندر واسط را برای تزانزیت کالا به افغانستان ایفا کند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از انتخاب مرزهای زمینی به عنوان نقاط گمرکی خبر داد و گفت: برخی از مرزهای زمینی همچون دوقارون، میلک، زرند و چندین مرز دیگری به عنوان نقاط گمرکی انتخاب شدند.

حسن‌زاده از دیگر موارد مورد توافق را برگزاری روز چابهار به عنوان روز بازاریابی توانمندی‌ها، پتانسیل‌ها و موقعیت بندر چابهار در حوزه ترانزیت و تجارت عنوان کرد و افزود: مقرر شد تا هفتم اسفندماه سال جاری مصادف با ۲۶فوریه‌۲۰۱۹ با حضور نمایندگان هر سه کشورِ افغانستان، هند و ایران و همچنین سایر کشورهای علاقه‌مند به فعالیت در بندر چابهار یا استفاده از موقعیت بندر چابهار هستند، در بندر چابهار گرد هم آیند و آغاز رسمی اجرایی سازی را انجام دهند.

وی همچنین در بیان چگونگی اجرایی‌کردن موافقت‌نامه چابهار، گفت: اجرایی‌سازی عملا از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده است، هرچند قبل از آن ما محموله‌هایی داشتیم که می‌توانست از کشور هندوستان به افغانستان ترانزیت شود. در این مورد، در حدود ۱۰کشتی گندم و حبوبات نزدیک به ۱۲۰هزار تن کالا از مبدا هند به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: اجرایی‌سازی نهایی موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار، مستلزم جذب تجار و برگزاری خطوط کشتیرانی، برگزاری مستمر خطوط کشتیرانی بین بندر چابهار و بندر هند و سایر بنادر خلیج فارس و دریای عمان است که بخشی از مقدمات آن انجام شده و سایر موارد در دست پیگیری قرار دارد.

حسن‌زاده گفت: اجرایی‌سازی به صورت آزمایشی آغاز شده است و رسما از هفتم اسفندماه که روز چابهار است اجرایی‌سازی انجام می‌شود.

وی در بیان اینکه چه مسیرهایی باید طی شود تا اجرایی‌سازی انجام شود، گفت: راه‌اندازی خطوط کشتیرانی که بتوانند مستمر به بندر چابهار به صورت برنامه‌های زمان‌بندی مشخصی تردد کنند و این برنامه قابل اعلام به تجار باشد نکته مهمی است که اتفاق افتاده است.

دعوت از صاحبان کالا برای انتخاب چابهار به عنوان مسیر ترانشیپ و ترانزیت کالا

عضو هیات عامل سازمان بنادر ودریانوردی با اعلام مجدد اینکه از هفته گذشته طی مذاکره‌ای که سازمان بنادر با خطوط کشتیرانی داشته، تردد در حال انجام است، گفت: هنوز بسیاری از تجار از بسیاری از موقعیت ها و پتانسیل‌های بندر چابهار مطلع نیستند. تا هفتم اسفندماه و پس از آن فرض ما بر این است که بتوانیم بسیاری از صاحبان کالا را تشویق کنیم تا از بندر چابهار به عنوان یکی از نقاط کالای تزانزیتی خود استفاده کنند.

حسن‌زاده ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا برای بهره‌مندی از بندر چابهار برای تزانزیت کالاهای خود، توضیح داد: در ایران قرار است دعوت از سرمایه گذاران و صاحبان کالا از طریق برگزاری همایش‌ها و با کمک رسانه‌ها انجام شود. در کشورهای هند و افغانستان نیز قرار است از طریق مراجع دولتی آنها این اطلاع‌رسانی انجام شود.

وی در بیان پیشینه موافقت‌نامه چابهار، گفت: موافقت‌نامه چابهار در سال‌۹۵ بین وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و افغانستان به امضا رسید و پس از آن در سه کشور در مراجع قانونگذاری تصویب شد. در ایران نیز سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب و از طریق شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد. دولت مردادماه سال جاری مفاد این موافقت‌نامه را برای اجرایی‌سازی به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: گام اول اجرایی‌سازی برگزاری شورای سیاست‌گذاری موافقت‌نامه چابهار بود که اول آبان امسال در تهران برگزار شد. روز اول آبان تصمیم بر آن شد تا کارگروه اجرایی سازی و پیگیری هم حداکثر دو ماه بعد از آن برگزار شود که ما هفته گذشته در بندر چابهار اولین جلسه کارگروه پیگیری و اجرایی‌سازی توافق‌نامه را داشتیم.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: نکته دیگری که درباره آن در چابهار به اجماع رسیدیم این است که هم مباحث شورای سیاست‌گذاری و هم مباحث کارگروه اجرایی در کشور هندوستان در سال‌۲۰۱۹ برگزار شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری اینکه قرارداد ایران با هندی‌ها یک قرارداد ۱۰ساله است، افزود: ما یک قرارداد کوتاه‌مدت خواهیم داشت که از روز دوشنبه قرارداد کوتاه‌مدت که مدت آن یک سال و نیم تعیین شده، شروع شده است. بعد از آن با شروع قرارداد رسمی ۱۰ساله اپراتور هندی بحث سرمایه‌گذاری در تجهیزات فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شود. در طول این مدت، هندوستان، نقش اپراتور و بازاریاب را برعهده خواهد داشت. در این قرارداد نقش افغانستان در تشویق به انتقال بخشی از کالاهای صادراتی و وارداتی از مسیر چابهار است.

نوشته آغاز رسمی اجرایی‌سازی موافقت‌نامه سه‌جانبه چابهار از هفتم اسفند‌۹۷ اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link