آقای همتی لطفا ارزانی دلار را به نام خود تمام نکنید!
آقای همتی لطفا ارزانی دلار را به نام خود تمام نکنید!

به گزارش خبرنگار اخباربانک، در طول دو سال اخیر فضای سیاسی و اقتصادی کشور چون کاهش فروش نفت و صادرات غیر نفتی باعث شده تا روند ورود و خروج ارز به بازار با اختلال مواجه شود.اجرای برخی تصمیمات چون ارز 4200 تومانی نیز مزید علت شد تا بسیاری از کنار این تصمیم به بهانه واردات، […]

به گزارش خبرنگار اخباربانک، در طول دو سال اخیر فضای سیاسی و اقتصادی کشور چون کاهش فروش نفت و صادرات غیر نفتی باعث شده تا روند ورود و خروج ارز به بازار با اختلال مواجه شود.اجرای برخی تصمیمات چون ارز 4200 تومانی نیز مزید علت شد تا بسیاری از کنار این تصمیم به بهانه واردات، ثروت هنگفتی به لحاظ مابه التفاوت نرخ ارز به جیب بزنند.

در این دو سال با رشد نرخ ارز در بازار، بانک مرکزی نتوانست جلوی سقوط ارزش ریال را بگیرد و آنچه امروز شاهد آن هستیم سقوط دهک های مختلف جامعه به طبقات پایین تر است.

بانک مرکزی که متولی اصلی سیاست های پولی است به گفته خود همتی رئیس کل بانک مرکزی با چاپ پول از محل دلارهای مسدود شده کسری بودجه را تامین کرده است، نه تنها به استقلال خود لطمه جدی وارد کرد، بلکه در صورت توافق های سیاسی و آزاد سازی منابع ارزی کشور، دستش از خرج کردن آنها کوتاه شده است.

حال که به پایان مذاکرات سیاسی نزدیک تر می شویم و بازار ارز به صورت طبیعی با اخبار مثبت به سمت کاهش تقاضا و افزایش عرضه دلارهای خانگی رفته است، برخی از مسوولان مدعی اند که بازارساز در حال تنطیم بازار است!

روز گذشته همتی رئیس کل بانک مرکزی گفته است؛ ” بانک مرکزی بدور از هیجانات غیر منطقی و بصورت تدریجی متناسب باعوامل مؤثر برعرضه وتقاضای ارز دربازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی خود، بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد کرد.”

باید گفت همانطور که بانک مرکزی در دو سال اخیر نتواست جلوی تبعات سیاسی بر بازار ارز را کنترل کند، اکنون نیز در بازار فعلی که نزولی است تنها نظاره گر است و نباید این کاهش را به نام خود تمام کند.

بازار ارز پرنوسان‌ترین دوران خود را در دو سال اخیر دیده که هم‌زمان با ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی بوده است. گفتنی است هم‌زمان با انتصاب همتی به ریاست بانک مرکزی در اوایل مرداد ۱۳۹۷ قیمت هر دلار در بازار آزاد کمتر از ۱۰ هزار تومان بود. اما در دوره همتی نرخ های دلار رکوردهای تاریخی به جا گذاشت.آیا ان زمان هم بانک مرکزی توانست بازار را سمت تعادل رهبری کند؟

بانک مرکزی باید پاسخگوی چاپ پول بدون پشتوانه، رشد نقدینگی و به تبع آن رشد تورم که در نهایت به فقیر شدن بخش عمده ای از مردم شده است باشد.

نمی توان در زمان ارزانی و بهبود بازار بدون دخالت سیاست های اقتصادی و پولی، مدعی بود. مسوولان باید در برابر تصمیمات یک شبه خود چون ارز 4200 تومانی و چاپ پول بدون پشتوانه مسوولیت پذیر باشند.

ارزانی ارز در هفته های اخیر نشان از قدرت سیاست بر اقتصاد را نشان می دهد و بانک مرکزی نمی تواند مدعی باشد.