آمادگی منطقه آزاد ماکو جهت توسعه همکاری‌های مشترک با آژانس توسعه آناتولی شرقی
آمادگی منطقه آزاد ماکو جهت توسعه همکاری‌های مشترک با آژانس توسعه آناتولی شرقی

با حضور هیاتی از آژانس توسعه آناتولی شمال شرقی ترکیه در منطقه آزاد ماکو به گسترش روابط تجاری، توریسم سلامت و گردشگری بین ماکو و آناتولی شرقی تاکید شد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، با حضور هیاتی از آژانس توسعه آناتولی شمال شرقی ترکیه متشکل از مقامات دانشگاه آتاتورک و کارگزاران سلامت این شهر در […]


با حضور هیاتی از آژانس توسعه آناتولی شمال شرقی ترکیه در منطقه آزاد ماکو به گسترش روابط تجاری، توریسم سلامت و گردشگری بین ماکو و آناتولی شرقی تاکید شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، با حضور هیاتی از آژانس توسعه آناتولی شمال شرقی ترکیه متشکل از مقامات دانشگاه آتاتورک و کارگزاران سلامت این شهر در منطقه آزاد ماکو، نشست توسعه همکاری های مشترک ماکو و ارزروم مورد مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: دو کشور ایران و ترکیه به خاطر نزدیکی فرهنگی، اجتماعی و… در طول تاریخ همیشه یار و مددکار هم بودند و عبور جاده ابریشم از کشور ایران و ترکیه و منطقه آزاد ماکو و ارزروم نشان از اهمیت منطقه‌ای و جهانی این دو کشور در تبادلات بین‌المللی در طول تاریخ است که می‌تواند عظمت و اهمیت دو کشور در معادلات جهان در اعصار مختلف تاریخ و آینده پیش رو نشان دهد.

غلامرضا سلیمانی با اشاره به ظرفیت‌های این منطقه برای آغاز سرمایه‌گذاری مشترک با ترکیه گفت: انرژی ارزان از جمله آب، برق و گاز در ماکو نسبت به ترکیه، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، موقعیت استراتژیک و ظرفیت‌های لجستیکی، معافیت‌های قانونی و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو، سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این منطقه را توجیه‌پذیر کرده است.

وی وجود چندین شهرک صنعتی در منطقه آزاد ماکو و معافیت‌های در نظر گرفته شده ویژه برای سرمایه‌گذاران خارجی را فرصت مغتنمی برای گسترش همکاری‌های دو جانبه خواند.

سلیمانی با اشاره به وجود فرودگاه بین‌المللی و دسترسی آسان به بازارهای جهانی افزود: ما آماده‌ایم در هر زمینه از جمله گردشگری سلامت، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سلامت و آموزش عالی با ترکیه همکاری داشته باشیم.

وی از روند پیشرفت ارتباطات علمی، پزشکی و بهداشتی با کشور دوست و همسایه ترکیه اظهار خرسندی و ابراز امیدواری کرد: تا در آینده این تبادلات علمی و پزشکی با تبادل دانشجو، اساتید و امور مربوط به درمان بیماران به حداکثر برسد و نیز بر انعقاد تفاهم‌نامه توسعه همکاری مشترک با ترکیه تاکید کرد.

هیات طرف ترک نیز ضمن بیان دیدگاه‌های خود جهت توسعه زمینه‌های علمی و پزشکی در خصوص همکاری در زمینه برنامه‌های مرتبط با سلامت و گردشگری ابراز علاقه‌مندی کردند.

گردشگری سلامت بخش‌های مورد توجه ترکیه

عثمان دمیردونن رئیس هیات آژانس توسعه شمال‌شرقی آناتولی هم با اشاره به اینکه هدف ما نمایش و معرفی پتانسیل‌های استان ارزروم در همسایگی منطقه آزاد ماکو و رسیدن به اهداف توسعه‌ای و اقتصادی است، گفت: ظرفیت منطقه آزاد ماکو در بخش‌های مختلف بالاست و ما سعی داریم همکاری‌های متقابلی در بخش سلامت و بهداشت بین منطقه آزاد ماکو و ارزروم داشته باشیم.

وی ادمه داد: برای افزایش تبادلات تجاری دو طرف، باید پتانسیل‌های هر دور طرف مورد توجه جدی طرفین قرار گیرد و در این راستا دو بخش سلامت و گردشگری از مهم‌ترین بخش‌ها در این مهم است.

محمود اوچار مدیر بهداشت استان ارزوروم هم گفت: منطقه آزاد ماکو به دلیل موقعیت بالای لجستیکی و داشتن فرودگاه بین‌المللی و دانشگاه بین‌المللی موقعیت مناسبی برای تولید تجهیزات پزشکی و آموزش درمانی دارد.

وی افزود: امیدوارم این دیدارها بتواند باعث ارتقای توان همکاری اقتصادی و تجاری دو طرف سبب شود.

نوشته آمادگی منطقه آزاد ماکو جهت توسعه همکاری‌های مشترک با آژانس توسعه آناتولی شرقی اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link