آمریکایی‌ها تاوان سنگینی خواهند پرداخت
آمریکایی‌ها تاوان سنگینی خواهند پرداخت

خبرگزاری مهر: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد، درباره موضوع مهار فعالیت‌های منطقه‌ای ایران از سوی ترامپ و احتمال خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: توافق جدیدی میان ایران و اروپا نداریم، مذاکرات رم ادامه مذاکرات مونیخ میان ایران و چهار کشور اروپایی برای رسیدن […]



خبرگزاری مهر: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد، درباره موضوع مهار فعالیت‌های منطقه‌ای ایران از سوی ترامپ و احتمال خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: توافق جدیدی میان ایران و اروپا نداریم، مذاکرات رم ادامه مذاکرات مونیخ میان ایران و چهار کشور اروپایی برای رسیدن به راه حل سیاسی در بحران یمن بود.

وی گفت: یکی از موضوعات بسیار تلخ جامعه جهانی، مساله یمن است که یک جنایت بزرگ است و مردم مظلوم آنجا گرفتار بمباران‌های ائتلاف به رهبری عربستان هستند.

قاسمی افزود: بحث ما در مذاکرات درباره چگونگی کمک رسانی به مردم یمن بود، تلاش داریم مشکلات مردم مظلوم یمن کمتر شود و امیدواریم کشور‌هایی که این فجایع را رقم زدند از فرصت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان استفاده کنند و اجازه دهند در این ماه مبارک کمک‌هایی به مردم مظلوم یمن برسد.

گزینه‌های بسیاری در پاسخ به خروج آمریکا از برجام داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آینده برجام نیز تصریح کرد: در خصوص موعد ۲۲ اردیبهشت و اینکه هیات حاکمه آمریکا چه تصمیمی خواهند داشت، فکر میکنم هنوز باید صبر کرد و نمی‌توان پیش بینی کرد، برجام ویژگی‌های خودش را دارد و خروج از برجام به سادگی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید مساله خروج از برجام مطرح بوده، ولی کار ساده‌ای نیست و اقدام ایران برای آمریکا دردناک خواهد بود و منجر به پشیمانی آن‌ها خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: تمام سناریو‌ها دیده شده و می‌توانم بگویم آمریکایی‌ها برای خروج از برجام تاوان سنگینی خواهند پرداخت و منجر به بی اعتمادی بیشتر جهان نسبت به آن‌ها خواهد شد. اگر چه بدعهدی آمریکا مساله جدیدی نیست، اما خروج آن‌ها از برجام تصویر روشن تری از سیمای آن‌ها را نشان میدهد که هیچ کشوری نمی‌تواند با تعهد به آمریکا مطمئن باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کشوری که نخستین کشور نقض کننده برجام باشد ایران نخواهد بود و اگر برجام برای ما سودآور نباشد و به‌نفع مردم و جامعه ما نباشد تصمیمات لازم را خواهیم گرفت.

وی همچنین درباره خروج ایران از معاهده NPT در قبال خروج احتمالی آمریکا از برجام اظهار داشت: گزینه‌های بسیاری برای ما متصور است که بر روی آن‌ها مطالعه کرده ایم و این موضوع هم می‌تواند یکی از گزینه‌های جمهوری اسلامی ایران تلقی شود که بر روی آن فکر شده و سازوکار‌های مجدد آن مورد بررسی قرار گرفته که البته تمام این اقدامات از طرف ایران بستگی به رفتار آمریکا در قبال ایران دارد.

قاسمی ادامه داد: ترجیح می‌دهم در خصوص مکانیزم‌ها و گزینه‌هایی که از طرف ایران برای خروج احتمالی آمریکا از برجام مطرح است، صحبتی نکنم و آن را به پس از موعد مقرر که ۲۲ اردیبهشت باشد، موکول کنم.

با دولت منتخب مردم لبنان همکاری خواهیم داشت

وی درباره روابط میان ایران و افغانستان و برخی اختلاف‌نظر‌ها و دیدگاه‌های دوطرف در خصوص مسائل دوجانبه عنوان کرد: پنج کمیته میان ایران و افغانستان متعاقب سفر آقای ظریف به آن کشور تعیین شد، آن‌ها جلسات متعددی را با یکدیگر دارند و نتیجه جلسات منجر به ایجاد سند جامع همکاری می‌شود؛ در اکثر کمیته‌ها به تفاهمات لازم رسیده‌ایم، اما باید پس از نهایی شدن نتیجه جلسات کمیته‌های مذکور، وارد فاز اجرایی سند جامع همکاری‌ها میان ایران و افغانستان شویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نتایج انتخابات لبنان نیز گفت: لبنان کشوری مستقل شامل احزاب و گروه‌های مستقلی است و به شیوه خوبی در روند دموکراسی دست پیدا کرده است که می‌تواند الگوی مناسبی برای برخی کشور‌های منطقه که دچار مشکل هستند، بدل شود.

قاسمی با بیان اینکه اصل انتخابات امر مبارکی است و هر آنچه که مردم لبنان به آن رأی دهند، مورد حمایت ایران خواهد بود، تصریح کرد: ما به دولت جدیدی که توسط اکثریت مردم لبنان رأی آورد، تبریک می‌گوییم و با آن‌ها همکاری خواهیم داشت.

جزئیات دیدار ظریف با کری

وی در خصوص دیدار میان ظریف و جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در نیویورک گفت: از تعداد دیدار و مکان دیدار میان آن‌ها اطلاعی ندارم و بر اساس آنچه که در رسانه‌ها گفته می‌شود هم قضاوتی نمی‌کنم، ولی از آنچه که آگاهی دارم، می‌توانم بگویم که در سفر اخیر آقای ظریف به نیویورک، وی از این فرصت استفاده کرده و با بیش از ۳۰ شخصیت، اندیشمند، تحلیلگر و افراد متنفذی از جناح‌های مختلف آمریکا از جمله دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، دیدار‌های طولانی داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای ظریف علاوه بر دیدار‌هایی که داشته، با رسانه‌های هم مصاحبه‌هایی انجام داد و سعی بر این بود تا مواضع جمهوری اسلامی ایران را نسبت به مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی برای جامعه جهانی تبیین کند.

قاسمی افزود: این نوع کار، بخشی از دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی است که شخص آقای ظریف در این زمینه پیشتاز است و باید از این دست اقدامات بیشتر صورت بگیرد.

وی با تائید دیدار میان ظریف و کری گفت: از آنجایی آقای کری دیگر سِمَت دولتی ندارد، به عنوان یک شخصیت متنفذ در جامعه آمریکا می‌تواند تأثیرات خودش را داشته باشد، ما آمریکا را فقط هیأت حاکمه‌ی آن کشور نمی‌دانیم و قطعاً موضوع برجام هم می‌تواند یک آیتم مشخص در تمام این گفتگو‌ها بوده باشد.

شاهد دخالت‌های بیجا و غلط سعودی‌ها در برخی کشور‌های منطقه هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که شرایط منطقه را با توجه به انتخابات در کشور‌های لبنان و عراق چگونه می‌بینید، اظهار داشت: پدیده مبارک و میمون دیگری که در منطقه در جریان است، موضوع انتخابات پارلمانی در عراق است. کشوری که مدتی است در مسیر آزمون، تجربه و تمرین دموکراسی و مردم‌سالاری در حال حرکت است.

قاسمی ادامه داد: این انتخابات را باید برای تمام منطقه به فال نیک گرفت و هر آنچه که مدنظر مردم عراق است، به واسطه این انتخابات حکمفرما شود.

وی افزود: برخی کشور‌های منطقه می‌خواهند با توجه به ویژگی‌های خاص عراق به لحاظ قومی و مذهبی در روند تحولات آن کشور اخلال به وجود آورند، کما اینکه در گذشته هم شاهد بودیم چگونه با حمایت برخی از این دولت‌ها، گروه‌های تروریستی بر بخشی از سرزمین عراق مسلط شدند که در نهایت با زحمات و از خود گذشتگی‌های فراوان توانستند بر این پدیده شوم غلبه کنند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، «متأسفانه هیأت حاکمه عربستان ادامه روند حاکمیت خود و جوانان تازه به صحنه قدرت رسیده‌شان را در گروی فضای ناامن، ملتهب و ناآرام منطقه می‌داند و به همین دلیل است که ما شاهد دخالت‌های بی‌جا و غلط سعودی‌ها در برخی کشور‌های منطقه هستیم».



Source link