آمریکا با سلطه دلار در امور کشورها دخالت می‌کند
آمریکا با سلطه دلار در امور کشورها دخالت می‌کند

باشگاه خبرنگاران: یحیی آل‌اسحاق عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب، درباره اعلام دولتی‌ها مبنی بر اینکه یورو جایگزین دلار شود، گفت: همه دنیا به نوعی تحت سلطه دلار و به تبع آن اعمال نفوذ آمریکا در روابط پولی و بانکی قرار دارد. وی ادامه داد: آمریکا به دلیل اینکه منتشر کننده دلار است به […]



باشگاه خبرنگاران: یحیی آل‌اسحاق عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب، درباره اعلام دولتی‌ها مبنی بر اینکه یورو جایگزین دلار شود، گفت: همه دنیا به نوعی تحت سلطه دلار و به تبع آن اعمال نفوذ آمریکا در روابط پولی و بانکی قرار دارد.

وی ادامه داد: آمریکا به دلیل اینکه منتشر کننده دلار است به خود اجازه می‌دهد در همه حوزه‌های مبادلات دیگر کشور‌ها دخالت کند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب گفت: کشور‌های متعددی دلار را از مبادلات خود حذف کرده‌اند و به نتایج مثبتی دست یافته‌اند. مثلا چین در جنگ ارزی که با آمریکا دارد، دلار را از چرخه روابط خود با دیگر کشورها، حذف و یوان را جایگزین آن کرده است.

آل‌اسحاق با بیان اینکه مدت‌هاست که در کشورمان بحث حذف دلار مطرح است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا هم در مسیری پیش می‌رود که یورو را جایگزین دلار کند تا از انحصار دلار رها شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست حذف دلار آثار مثبت فراوانی دارد، اظهار کرد: اگر بتوانیم از سلطه دلار خارج شویم و به گونه‌ای تجارت خارجی را سامان دهیم که آسیب نبیند، اقدام ارزشمند و خوبی است.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب تصریح کرد: راهکار‌هایی زیادی برای رهایی از سلطه دلار وجود دارد از جمله اینکه دلار، تبدیل به ارزی قابل معامله در سطح جهان همچون یورو یا یوان شود.

آل‌اسحاق ادامه داد: جایگزین کردن یورو به جای دلار می‌تواند تا حدودی مشکلات را حل کند چرا که این ارز در سطح جهان قابل اعتماد است و جای نگرانی چندانی وجود ندارد.

وی گفت: برخی شرکت‌ها هم هستند که اصرار به انجام معامله با دلار دارند چرا که منافع آنان اینگونه اقتضا می‌کند. در این موارد هم ما باید منافع خودمان را در نظر بگیریم.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب بیان کرد: مسئله بسیار مهم در مورد حذف دلار، عزم و اراده است. یعنی باید سعی کنیم معاملات را براساس پول‌های رایج کشور خودمان و کشور طرف مقابل انجام دهیم.

آل‌اسحاق به ذکر مثالی در این مورد پرداخت و اظهار کرد: روابط تجاری ما با ترکیه دارای نوعی بالانس است؛ بنابراین می‌توانیم با آنان مبادلات را پول رایج دو طرف انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در مورد برخی دیگر از کشور‌ها همچون عراق حجم واردات و صادراتمان هماهنگ نیست و حدود ۷ میلیارد دلار صادرات و یک میلیارد دلار واردات داریم.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب ادامه داد: اگر در ازای صادرات به عراق دینار بگیریم و این دینار قابل معامله در سطح دنیا نباشد، سیاست انجام مبادله با پول‌های ملی در این مورد شدنی نیست و باید راه حل دیگری همچون استفاده از یورو را انتخاب کنیم.

آل‌اسحاق اضافه کرد: در مواردی که بالانس تجاری با کشور‌ها داریم، می‌توانیم از پول‌های ملی استفاده کنیم و در مواردی که بالانس تجاری نداریم، می‌توانیم از یورو استفاده کنیم.



Source link