اتحاد دستور اسلام است/ عهد اخوت؛ تدبیر پیامبر برای ایجاد وحدت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
اتحاد دستور اسلام است/ عهد اخوت؛ تدبیر پیامبر برای ایجاد وحدت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حجت الاسلام سعید شاه آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون شباهت شرایط فعلی کشور با جنگ احزاب گفت: تمام گروه هایی که خودشان هم با هم سنخیتی نداشتند در جنگ احزاب در یک وجه با هم مشترک بودند و آن این که اسلام و نظام اسلامی که پیامبر بنیان گذارش بود دشمن سرسخت همه آن […]



حجت الاسلام سعید شاه آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون شباهت شرایط فعلی کشور با جنگ احزاب گفت: تمام گروه هایی که خودشان هم با هم سنخیتی نداشتند در جنگ احزاب در یک وجه با هم مشترک بودند و آن این که اسلام و نظام اسلامی که پیامبر بنیان گذارش بود دشمن سرسخت همه آن ها بود. پس لازم بود همه با هم متحد شوند و اختلافات شان را کنار بگذارند تا این دشمن مشترک شان که از نگاه آن ها این جبهه جدید توحیدی بود را از بین ببرند.

رئیس موسسه غدیر شناسی افزود: این اتفاق در دنیای معاصر هم شکل گرفته و تمام افرادی که به نوعی اسلام و جمهوری اسلامی را در ضدیت با خودشان می بینند و احساس می کنند منافع آن ها با گسترش تفکرات جمهوری اسلامی در معرض تهدید است، اختلافات خود را دارند کنار می گذارند و به هم نزدیک می شوند و در واقع جبهه مشترکی را علیه نظام اسلامی به وجود می آورند. چه تشابهی وجود دارد میان گروه های سلطنت طلب با گروه های سازمان منافقین با بهائیت و با وهابیون و تفکرات داعشی و … ؟ این ها با هم اصلاً وجه مشترکی ندارند الا این که ضدیت با اسلام و تفکر اسلامی وجه مشترک آن ها شده است. وگرنه این ها سمت و سویی متفاوت با هم دارند.

وی سپس گفت: به هر حال تمام عناصر ضد انقلاب الان در ضدیت با جمهوری اسلامی با هم متحد شده اند، چون همه آن ها یقین پیدا کرده اند که هر چقدر این نظام تفکر ولایی که در جمهوری اسلامی هست تقویت شود و گسترش پیدا کند عرصه حضور را از آن ها سلب خواهد کرد و الحمدلله تفکر جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال روز به روز از اقبال بیشتری در دنیا برخوردار شده است. حتی در کشورهایی که با تفکرات اسلامی هم فاصله دارند و تعداد مسلمان ها در آن ها خیلی زیاد نیست و در اقلیت هستند، باز گرایش به اسلام و مکتب ولایت و گرایش به تفکر مبارزه با استبداد و تفکر آزادی خواهی در جمهوری اسلامی ایران در آن ها دارد زنده می شود.

حتی اگر دشمنان با هم متحد نشده بودند ما رمز پیروزی مان اتحاد بود و دستور اسلام اعتصام به حبل الله و اتحاد است. الان که به طور خاص وقتی دشمن ما متحد می شود آیا جایی برای تفرقه و اختلاف وجود دارد؟ 

سعید شاه آبادی درباره وظیفه جمهوری اسلامی و طرفداران نظام اسلامی و تفکر اسلامی عنوان کرد: از این فرصت باید استفاده کرد و همه باید بدانند در این جا هم رمز پیروزی با دشمنانی که با هم یکی شده اند اتحاد است. حتی اگر دشمنان با هم متحد نشده بودند ما رمز پیروزی مان اتحاد بود و دستور اسلام اعتصام به حبل الله و اتحاد است. الان که به طور خاص وقتی دشمن ما متحد می شود آیا جایی برای تفرقه و اختلاف در بین صفوف طرفداران نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟ در شرایط فعلی که شرایط شبیه به جنگ احزاب است طرفداران تفکر جمهوری اسلامی به طریق اولی باید بر مشترکات فکری خود تکیه کنند و صبوری و سعه صدر به خرج دهند.

وی ادامه داد: نباید دشمن میان ما اختلاف و انشقاق احساس کند و امید در دشمن ایجاد نکنیم. اتحاد نه فقط در هفته وحدت بلکه در همه زمان ها و ساعت ها وظیفه طرفدارن نظام جمهوری اسلامی است و دستور قرآن است. باید پیام وحدت را منتشر کنیم. در پیام وحدت منظور این نیست که اشخاص از افکار و آراءشان فاصله بگیرند. بلکه هر کس با حفظ و دفاع از آراء خودش طوری برخورد و رفتار کند که دشمن نا امید شود.

سعید شاه آبادی درباره تکنیک های پیامبر اکرم (ص) برای ایجاد وحدت نیز گفت: پیامبر اکرم (ص) وقتی وارد مدینه شدند، مدینه در آتش اختلاف بین اوس و خزرج در حال سوختن بود. یکی از دلایل دعوت پیامبر به مدینه توسط بزرگان مدینه این بود که احساس می کردند جامعه شان از این اختلاف ها در حال نابودی است. نیاز به یک عامل وحدت داشتند. پیامبر هم از همان ابتدای ورود به مدینه وقتی تصمیم گرفتند حکومت اسلامی را تشکیل دهند. اولین روش شان این بود که از همه افراد در قبایل مختلف مخصوصاً در قبیله مهم اوس و خزرج برای شکل دهی و تکوین این حکومت اسلامی استفاده کردند.

وی اضافه کرد: این که می بینید مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) هم به همین روش عمل می کردند تبعیت از سیره نبوی است. وقتی قرار است در جبهه اسلام همه با هم متحد باشیم بنابراین در مدیریت های جامعه هم باید از تفکرات مختلفی که پای بند به اصل نظام و اسلامیت و جمهوریت نظام و استکبارستیزی نظام هستند همه باید ورود و مشارکت داشته باشند. به هر حال یکی از روش های مهم پیامبر ورود دادن افراد مختلف بود.

سعید شاه آبادی همچنین گفت: در ابتدای ورود به مدینه موضوع اوس و خزرج موضوع جدی بود ولی به مرور که جلوتر می رفت داستان مهاجرین و انصار پیش آمد. این ها هم دو گروه بودند. یکی از تکنیک های پیامبر در ایجاد اتحاد این بود که از انصار خواست تا به مهاجرین پناه دهند و حمایت کنند از مهاجرینی که شهر و دیار و خانواده خود را رها کرده بودند و ۵۰۰ کیلومتر دورتر آمده بودند. نه خانه ای داشتند و نه اشتغالی و نه چیزی. اگر انصار آن ها را پناه نمی دادند مهاجرین نمی توانستند دوام بیاورند. تشویق به این ارتباط و پناه دادن یکی از تاکتیک های جدی پیامبر بود. کما این که در مشارکت دادن آن ها در مسئولیت ها هم باز همان طور که در اول کار اوس و خزرج را مشترکاً مسئولیت دادند در تداوم حکومت شان هم مهاجر و انصار را مشارکت دادند. نفرمودند من خودم اهل مکه هستم و جزو مهاجرینم و به انصار توجه نکنند.

وی در ادامه با ذکر تکنیک عهد اخوت و صیغه برادری عنوان کرد: از تکنیک های دیگر پیامبر عهد اخوت و صیغه برادری بود که هم در مکه و هم در مدینه به کرات آن را انجام دادند. عهد اخوت و صیغه برادری از ابتکارات نظام اسلامی است که ما خیلی پیشینه جدی در ادیان گذشته از آن سراغ نداریم. طبق دستور قرآن که می فرماید إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ اختلاف های بین برادران باید از بین برود و وقتی دو نفر از افراد با هم برادر می شدند حقوقی به گردن هم داشتند که این حقوق در کتب و ادعیه ذکر شده. مسلم است که این برادری به معنای خویشاوندی و برادری واقعی نیست. ولی حقوقی از جنس این که برای هم دعا کنند، به هم سر بزنند و از حال هم باخبر باشند و … ابتکار ویژه نظام اسلامی و سیره نبوی است که متأسفانه خیلی آن چنان که باید و شاید در ۴۰ ساله بعد از انقلاب به آن نپرداخته ایم. جا دارد این سنت زیبای آیین برادری و عهد اخوت در جامعه اسلامی ان شاء الله بیش از گذشته احیا شود و ایجاد احساس و انگیزه کند.

اسلام با فردگرایی و مکتب ایندیویژوالیسم سازگاری ندارد و دینی جمعی و گروهی است و به فعالیت های گروهی تشویق می کند. در نماز هم که یک عمل عبادی است آن چنان بها می دهد به اجتماع و جماعت که چیزی با آن قابل قیاس نیست

سعید شاه آبادی افزود: از تکنیک های پیامبر همچنین می توان به ایجاد تجمع ها و تشویق مردم به حضور در گردهمایی های جامعه اشاره کرد. مخصوصاً تأکید به نماز جماعت و نماز جمعه و ساخت مسجد و حضور در مسجد. روایاتی که از پیامبر درباره موضوع مسجد و نماز جماعت و نماز جمعه رسیده نشان دهنده این است که اسلام از این نماز صرفاً یک ارتباط فرد با خدا را مدنظر ندارد. چرا که ممکن است یک فرد در خانه خودش هم نماز بخواند آن هم با حضور قلب خیلی بیشتر. اما پیامبر می گوید این نمازت را بیا در جمع بخوان.

وی اضافه کرد: در نماز جماعت ممکن است آن حال معنوی با آن شدت هم برای انسان حاصل نشود اما اجر این نماز جماعت آن قدر زیاد است که اگر به ۱۰ نفر برسد دیگر هر چقدر آب دریاها مرکب شود و درختان قلم شوند و فرشتگان کاتب، نمی توانند ثوابش را بنویسند. پیامبر اهل غلو و مبالغه نیستند که این مطالب را از روی اغراق بگویند. این ها در جامعه اسلامی منتشر شد و مردم به حضور در گردهمایی های مذهبی تشویق شدند.

سعید شاه آبادی با اشاره به این که اسلام دینی انفرادی نیست عنوان کرد: اسلام با فردگرایی و مکتب ایندیویژوالیسم سازگاری ندارد و دینی جمعی و گروهی است و به فعالیت های گروهی تشویق می کند. در نماز هم که یک عمل عبادی است آن چنان بها می دهد به اجتماع و جماعت که چیزی با آن قابل قیاس نیست. حتی ریزه کاری هایی که در نماز جماعت لحاظ می شود قابل تأمل است. این که صف هایتان فشرده باشد و خیلی با فاصله از هم نایستید. شانه به شانه هم باشید. این یک ابهتی برای نظام اسلامی ایجاد می کند و این ابهت در نظام سیاسی اسلام تأثیرگذار است. احکام اسلامی همه ناظر به این وحدت اند و حضور در جمع ها از ویژگی های پیامبر بود که در راستای تشویق به وحدت و جلوگیری از اختلاف شکل می گرفت.



Source link