استاندار قم گفت: مسیر ریلی منطقه اقتصادی سلفچگان قم هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود
استاندار قم گفت: مسیر ریلی منطقه اقتصادی سلفچگان قم هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود

استاندار قم با اشاره به اهمیت تسریع در اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به راه‌آهن سراسری گفت: این طرح قابلیت تعریف شدن در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی را نیز دارد و باید هرچه زودتر به اتمام برسد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدمهدی صادقی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تالار امام جواد(ع) […]


استاندار قم با اشاره به اهمیت تسریع در اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به راه‌آهن سراسری گفت: این طرح قابلیت تعریف شدن در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی را نیز دارد و باید هرچه زودتر به اتمام برسد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدمهدی صادقی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تالار امام جواد(ع) استانداری قم اظهار داشت: منطقه یاد شده به عنوان منطقه حساس و مهم در مرکزیت جغرافیایی کشور می‌تواند بندر خشک ایران باشد.

وی با بیان این که منطقه ویژه اقتصادی برای توزیع، جمع‌آوری و ترانزیت کالا نیز از ظرفیت‌های خوب و مناسب بسیاری برخوردار است، افزود: این منطقه یک موضوع ملی است و صرفا بحث قم مطرح نیست‌، از این رو اجرای طرح مذکور باید برای راه‌آهن کشور و استان یک کار بزرگ و سرمایه‌گذاری خوبی تلقی شود‌.

استاندار قم در واکنش به سخنان مدیرکل راه‌آهن قم مبنی بر پیش‌بینی انتقال سه میلیون تن بار در مرحله نخست این طرح گفت: ظرفیت انتقال بار بسیار بیشتر از این است و می‌تواند به افزایش حجم انتقال بار در خطوط ریلی کشور کمک زیادی کند.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰کیلومتری شهر قم، به عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی-اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال-‌جنوب و شرق-‌غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

احداث منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در زمینی به مساحت ۲۰۰۰هکتار در سال‌۱۳۷۶ به تصویب هیات وزیران رسید. موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد منطقه در شاهراه ترانزیتی کشور و مجاورت با حدود ۶۰درصد از صنایع و تراکم جمعیتی و دسترسی آسان به آن و همچنین وجود آب و هوای متعادل، امتیازهای مضاعفی را جهت منطقه نسبت به جایگاه های مشابه ایجاد کرده است.

هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای ایتالیا، چین و هند منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان فعالیت می‌کنند و بخشی از قطعات مورد نیاز در صنعت نفت به واسطه این سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه ویژه اقتصادی تولید می‌شود.

پروانه بهره‌برداری برای ۱۱۷واحد تولیدی در این منطقه صادر شده است که از این تعداد بیش از ۱۰۰واحد مشغول فعالیت هستند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز در این جلسه با بیان این که اتصال این منطقه به راه‌آهن جزء طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که سال گذشته به تصویب رسید، گفت: این اراده در استان وجود داشت که از محل اعتبارهای استانی، کارهای زیرسازی باقی مانده طرح در بیرون از منطقه ویژه را به اتمام برساند، به همین جهت اعتبار نیز برای آن منظور شد.

سیدمهدی طباطبایی ادامه داد: در نهایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طی دستورالعملی این طرح را در ردیف طرح‌های ملی قرار داد و براساس آن تخصیص هرگونه اعتبار استانی به طرح‌های راه‌آهن، غیرقانونی اعلام شد.

وی اضافه کرد: به همین جهت ۵۰میلیارد ریال از سرجمع اعتبارهای ملی کم و به اعتبارهای راه‌آهن اضافه شد، که این رقم هم‌اکنون در درون اعتبارهای راه‌آهن استان است و علاوه بر آن در سال جاری نیز قرار است ۵۰میلیارد ریال دیگر تزریق شود.

اتصال منطقه اقتصادی سلفچگان قم به شبکه سراسری راه‌آهن از سال‌۹۳ به طول ۱۳کیلومتر آغاز شده که قرار است امسال به پایان برسد.

مدیرکل راه‌آهن قم نیز دراین جلسه کل رقم پیش‌بینی شده برای این طرح را ۲۷۰میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: ۱۱۰میلیارد ریال از این رقم را برای تهیه ادوات لازم برای روسازی پل هزینه کردیم و ۱۰۰میلیارد ریال نیز برای عملیات زیرسازی در تعهد منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است، ولی با این حال ما حاضریم حدود سه کیلومتر را ریل‌گذاری کنیم.

محسن اعتماد با اشاره به این که سال گذشته به دلیل تصویب مبلغ ۵۰میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی در ایام پایانی سال، دریافت آن امکان‌پذیر نبود و در سال جاری نیز با توجه به ابلاغیه ارائه شده باید از اعتبارهای ملی جذب شود، گفت: هیات مدیره راه‌آهن کشور پیشنهاد داده که برای تسریع در جذب این اعتبار، این موضوع طی نامه‌ای با امضای استاندار یا رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال شود.

وی با بیان این که راه‌آهن استان در رابطه با اقتصاد مقاومتی چندین طرح به مبلغ یک هزار و ۲۸۵میلیارد ریال را تعریف کرده است، افزود: تاکنون قرارداد ۵۳۵میلیارد ریال آن منعقد شده که رقم قابل توجهی است و با توجه به حجم بالای این اعتبار باید همه آنها به عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی محسوب شود.

نوشته استاندار قم گفت: مسیر ریلی منطقه اقتصادی سلفچگان قم هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link