استانی شدن انتخابات مجلس نمایندگان را کلان نگرتر می‌کند :: خبرگزاری خانه ملت
استانی شدن انتخابات مجلس نمایندگان را کلان نگرتر می‌کند :: خبرگزاری خانه ملت

سیدکمال الدین شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس، سطح نمانیدگان و کاندیداها را از سطح محلی به سطح موضوعات استانی ارتقاء می‌دهد و این شیوه از انتخابات روابط محلی، طایفه‌ای و قومیتی را تحت شعاع قرار می‌دهد. تشریح نتایج استانی شدن […]



سیدکمال الدین شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس، سطح نمانیدگان و کاندیداها را از سطح محلی به سطح موضوعات استانی ارتقاء می‌دهد و این شیوه از انتخابات روابط محلی، طایفه‌ای و قومیتی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

تشریح نتایج استانی شدن انتخابات مجلس

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت استانی شدن انتخابات مجلس معروفیت و ظرفیت‌های کاندیداها در سطح استان، اثر بیشتری خواهد داشت، بیان کرد: در صورت تغییر شیوه برگزاری انتخابات مجلس عوامل محلی، طایفه‌ای، قومی و خویشی اثر کمتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

 وی افزود: اگر انتخابات مجلس استانی شود، نمایندگان به جای اینکه به کارهای محلی بپردازند توجه خود را به امور ملی معطوف می‌سازند، همچنین نمایندگان باید نظارت بر اجرای قوانین و وضع قوانین را با توجه بیشتری دنبال کنند.

استانی شدن انتخابات مجلس نمایندگان را کلان نگرتر می‌کند

شهریاری ادامه داد: در صورت استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس کلان نگرتر می‌شوند و نیازی نیست که نمایندگان با پرداختن به کارهای خُرد و کوچک، از وظیفه اصلی خود دور شوند زیرا در شیوه کنونی نمایندگان برای جلب رضایت عوامل موثر منطقه‌ای و قومی باید به امور خُرد و کوچک بپردازند.

اثر محلیِ استانی شدن انتخابات مجلس بستگی به ظرفیت کاندیداها دارد، زیرا نمایندگان هر حوزه‌ای اگر دارای ظرفیت‌های بالایی باشند، می‌توانند در مجلس کمک بیشتری به حوزه انتخابیه خود کنند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت استانی شدن انتخابات مجلس، مراکز استان سود می‌برند و شهرستان ها ضرر می‌کنند؟، گفت: این موضوع بستگی به ظرفیت بالای کاندیداها از مرکز استان یا شهرستان‌ها دارد زیرا نمایندگان هر حوزه‌ای اگر دارای ظرفیت‌های بالایی باشند، می‌توانند در مجلس کمک بیشتری به حوزه انتخابیه خود کنند.

شخصیت‌های کاریزماتیک در انتخابات استانی اثرگذارتر هستند

وی افزود: در مجلس کنونی نیز می‌توانیم نمایندگانی را مثال بزنیم که از شهرستان‌ها به مجلس راه یافته‌اند و نسبت به نمایندگانی که از مراکز استان بسیار قوی‌تر عمل می‌کنند.

شهریاری اظهار داشت: این شرایط نشان می‌‎دهد که یک شخصیت برجسته، کاریزماتیک و دارای ظرفیت بالا، حتی اگر از مراکز استان به مجلس راه پیدا نکرده نباشد، می‌تواند بعنوان یک ظرفیت بالقوه در مجلس تلاش کند.

پیش نیاز استانی‌شدن انتخابات مجلس به فعال شدن پارلمان‌های محلی نیست

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا پیش نیاز استانی‌شدن انتخابات مجلس به فعال شدن پارلمان‌های محلی نیست؟، گفت: این دو موضوع از یکدیگر جدا هستند ولی من هم با تقویت پارلمان‌های محلی و افزایش اختیار مدیران استانی موافق هستم و این مسائل پیش نیاز همدیگر نیستند و اگر یکی انجام نشود، مانع اجرای دیگری نیست./

پایان پیام



Source link