استراحت نفت پس از یک اوج‌گیری هشت درصدی/ قیمت‌ نفت به پایین‌ترین سطح ۱۸ماهه اخیر رسید
استراحت نفت پس از یک اوج‌گیری هشت درصدی/ قیمت‌ نفت به پایین‌ترین سطح ۱۸ماهه اخیر رسید

اقتصادآنلاین – مریم علیزاده؛ روزگذشته برخلاف جو نیمه تعطیل بازارهای جهانی، قیمت نفت نوسانات نسبتا شدیدی را در دادوستدهای امروز تجربه کرد. در ابتدای روز گذشته، معاملات نفت برنت کار خود را با افت نیم درصدی آغاز کرد و به عدد 50 دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید. اما پس از انتشار اخباری مبنی […]


اقتصادآنلاین – مریم علیزاده؛ روزگذشته برخلاف جو نیمه تعطیل بازارهای جهانی، قیمت نفت نوسانات نسبتا شدیدی را در دادوستدهای امروز تجربه کرد. در ابتدای روز گذشته، معاملات نفت برنت کار خود را با افت نیم درصدی آغاز کرد و به عدد 50 دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید. اما پس از انتشار اخباری مبنی بر ناآرامی در سوریه و هدف قرار دادن مواضع دمشق توسط اسرائیل سبب شد تا نگرانی ها از افزایش تنش در خاورمیانه، زمینه را برای صعود قیمت نفت آماده کند. از سوی دیگر رشد پنج درصدی شاخص داوجونز در اولین روز پس از تعطیلات کریسمس باعث شد تا کمی از افت قیمت نفت در روزهای اخیر ترمیم شود. اما همچنان ترس از افزایش عرضه بر فضای معاملات نفت حاکم بوده و اجازه نمی‌دهد از کف کانال 18 ماهه اخیر خود بالاتر رود.

از این رو در میانه‌های بازار شاهد تغییر جهت قیمت طلای سیاه بودیم به نحوی که در این لحظه هر بشکه نفت برنت با اصلاح 1.94 درصدی به رقم 53 دلار و71 سنت رسید.

همچنین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس نیز با عقبگرد 1.9 درصدی (معادل 6 دلار و 70 سنت) به عدد 45 دلار و 33 سنت رسید. این در حالی است که هر بشکه نفت وست تگزاس در روز جمعه گذشته در محدوده 47 دلار و 33 سنت بود که در کمترین قیمت به 42 دلار در روز گذشته رسید. همچنین هر بشکه نفت برنت در این هفته کار خود را با عدد 56 دلار و60 سنت در هر بشکه آغاز کرد که تا روز گذشته بیش از 11 درصد از قیمت خود را از دست داده بود.

به نظر می‌رسد رشد شاخص سهام دربازارهای آمریکا از یک سو، همچنین افزایش تنش‌های نظامی‌ منطقه‌ای در سوریه مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر جهش قابل ملاحظه قیمت نفت در روز جاری باشد. 

گفتنی است امروز و پس از سخنرانی ترامپ در خصوص زمان مناسب برای خرید سهام شاهد افزایش تقاضا در بازار سهام و ورود 60 میلیارد دلار نقدینگی به بورس های آمریکا بودیم. از این رو امروز و پس از پایان تعطیلات کریسمس شاخص داوجونز و اس اند پی 500 رشد تقریبا پنج درصدی را به نمایش گذاشتند.

از سویی دیگر اما فاکتور تحلیل های بلند مدت حکایت از عدم خوشبینی معامله گران به ادامه روند صعودی شاخص سهام در بازارهای مالی و در نتیجه نبود چشم انداز روشن به رشد اقتصادی دارد.که در این صورت نمی توان آینده روشنی را برای افزایش تقاضای نفت از سوی کشورهای مصرف کننده متصور بود.



Source link