استفاده از ظرفیت دیجیتال در جهت رونق گردشگری مناطق آزاد
استفاده از ظرفیت دیجیتال در جهت رونق گردشگری مناطق آزاد

[ad_1] حسین مرادی- سردبیر نشریه اخبار آزاد مناطق اهمیت صنعت گردشگری به عنوان اصلی‌ترین بازوی توسعه اقتصادی در مناطق آزاد و نیاز به تغییر رویکرد جدی در حوزه بازاریابی ظرفیت‌های گردشگری در این مناطق از کشور، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای فعالین حوزه گردشگری در مناطق آزاد است. بی‌تردید همانگونه که همه صنایع نیاز […]

[ad_1]

حسین مرادی- سردبیر نشریه اخبار آزاد مناطق

اهمیت صنعت گردشگری به عنوان اصلی‌ترین بازوی توسعه اقتصادی در مناطق آزاد و نیاز به تغییر رویکرد جدی در حوزه بازاریابی ظرفیت‌های گردشگری در این مناطق از کشور، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای فعالین حوزه گردشگری در مناطق آزاد است.

بی‌تردید همانگونه که همه صنایع نیاز به بازاریابی دارند، گردشگری هم از این رویکرد مستثنا نیست و اهمیت استفاده از ظرفیت‌های دیجیتال در توسعه بازاریابی گردشگری در مناطق آزاد جزء حلقه‌های مفقود این حوزه در تمامی مناطق آزاد ایران است.

امروزه در جهان بیش از ۳میلیارد نفر از فضای مجازی با ابزار تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بهره می‌برند؛ این ظرفیت بزرگ برای کشورهایی که جاذبه های توریستی در حوزه گردشگری دارند بسیار مهم و ارزشمند است؛ حال با توجه به ایجاد زیرساخت‌های نسبی در مناطق آزاد ایران در مسیر توسعه گردشگری، نباید از ظرفیت‌های معرفی جاذبه‌های گردشگری در فضای دیجیتال غافل بود و باید از پتانسیل بالای فضای دیجتال که روز به روز در حال فراگیر شدن است، بهره برد.

در حال حاضر بیش از ۹۰درصد از نیازهای بخش گردشگری از طریق اپلیکیشن‌های مختلف در فضای مجازی برای گردشگران تامین می‌شود، چراکه عموم مشتریان بنگاه‌های این بخش، در واقع گردشگرانی هستند که هزاران کیلومتر با مقاصد خود فاصله دارند و بنابراین، قسمت قابل‌توجهی از اقداماتی که برای جذب این گردشگران صورت می‌گیرد، به‌ صورت ارتباط از راه دور و عموما در بستر اینترنت رخ می‌دهد.

با نگاهی به حجم روبه رشد افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند در ایران که به گفته وزیر ارتباطات از سال‌۹۲ تا ۹۵ تعداد گوشی‌های هوشمند در کشور از ۲میلیون به بیش از ۱۰۰میلیون افزایش داشته، نشان از این ظرفیت بزرگ در فعالیت بیشتر بر بسترهای دیجیتال با استفاده از پتانسیل‌‌های داخلی برای جذب گردشگران در مناطق آزاد می‌باشد.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین مولفه‌های بازاریابی در دنیا، استفاده از فرصت‌های مختلف در جذب مشتری قلمداد می‌شود؛ با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور و به تبع آن کاهش شدید سفرهای ایرانیان به مقاصد کشورهای همسایه ازجمله ترکیه، امارات و مالزی می‌توان این ظرفیت ایجاد شده را با مدیریتی هوشمندانه به سمت مقاصد جدید داخلی هدایت نمود و با عنایت به زیرساخت‌های موجود در مناطق آزاد در کشور و نیز تنوع جاذبه‌های گردشگری در این مناطق، به مهم دست پیدا کرد.

شاید تا زمانی که ما دست از شعار بر نداریم و به سمت اجرایی شدن اهداف و برنامه‌ها حرکت را آغاز نکنیم، نمی‌توانیم شاهد پیشرفت در حوزه گردشگری در کشور و مناطق آزاد باشیم؛ ترسیم حبابی به اسم کیش در محوریت گردشگری مناطق آزاد، خود لطمه‌ای بسیار بزرگ در مسیر توسعه گردشگری دیگر مناطق آزاد کشور بوده است که این امر هم منشا در عدم توسعه متوازن ظرفیت‌های گردشگری در کشور داشته است، چرا که امروز به دلیل عدم مدیریت درست باتوجه به وجود همه زیرساخت‌ها در جزیره کیش ازجمله خط هوایی اختصاصی، هتل، زیرساخت‌های گردشگری و سایر امکانات خدماتی شاهد عدم استقبال گردشگران با توجه به قیمت تمام‌شده بسیار گران و حتی نزدیک به تورهای خارجی برای سفر به جزیره کیش هستیم.

مسلما با بررسی کشورهای موفق در چند دهه اخیر در توسعه گردشگری که اتفاقا عمدتا هم در همسایگی ما قرار دارند، به مدل متوازن توزیع ظرفیت‌های گردشگری در یک کشور به خوبی می‌رسیم؛ به عنوان نمونه می‌توان ترکیه را مورد بررسی قرار داد، شهرهای استانبول، آنتالیا، بدروم، ازمیر، کوش‌آداسی و آنکارا هر کدام با تعریفی درست در تقسیم ورود گردشگر به کشور ترکیه نقش بسزایی دارند و صرفا نقطه تکیه در جذب گردشگر در هیچ کشوری در دنیا به یک منطقه و یک نقطه معطوف نمی‌شود؛ شاید مهم‌ترین دلیل عملکرد ضعیف مناطق آزاد در جذب گردشگر صرفا بسترسازی و توجه بدون برنامه و هدف به یک نقطه از این ظرفیت هفتگانه در کشور بوده است که امیدواریم که با توجه به سرعت اطلاع‌رسانی و تبلیغات در بسترهای دیجیتال بتوانیم با تغییر رویکرد شاهد رونق متوازن همه مناطق آزاد در حوزه جذب گردشگر داخلی و چه خارجی هدفمند، که مهم‌ترین محور موفقیت هوشمندانه در جذب کشورهای هدف در خصوص گردشگران خارجی است، برسیم.

نوشته استفاده از ظرفیت دیجیتال در جهت رونق گردشگری مناطق آزاد اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link