اظهارات نتانیاهو باعث آبروریزی صهیونیست‌ها شد
اظهارات نتانیاهو باعث آبروریزی صهیونیست‌ها شد

خبرگزاری فارس: فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی و طرح ادعا‌های جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: در مجموعه رژیم صهیونیستی، در رابطه با برجام اختلاف نظر وجود دارد. نهاد‌های اطلاعاتی- امنیتی و نظامی به شدّت علاقه‌مند به برجام هستند و آن را هم برای غرب […]



خبرگزاری فارس: فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی و طرح ادعا‌های جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: در مجموعه رژیم صهیونیستی، در رابطه با برجام اختلاف نظر وجود دارد. نهاد‌های اطلاعاتی- امنیتی و نظامی به شدّت علاقه‌مند به برجام هستند و آن را هم برای غرب و هم برای اسرائیل مفید می‌دانند.

وی افزود: حدود ۳۰ نفر از فرمانده‌هان سابق ارتش رژیم صهیونیستی، از جمله ۴ نفر از فرمانده‌هان ستاد کل آن‌ها به نتانیاهو نامه نوشتند و از او خواستند تا از برجام حمایت کند.

ایزدی با بیان اینکه دسته دوم، مخالفان برجام هستند که بیشتر افراد سیاسی هستند و اقلیت را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: این دسته، مخالف توافق با ایران نیستند؛ چون می‌دانند برای محدودیت برنامه هسته‌ای نیاز به توافق سیاسی با ایران دارند، منتها معتقدند که می‌شود امتیازات بیشتری هم از ایران گرفت.

وی ادامه داد: آن‌ها معتقدند که دولت اوباما باید امتیازات بیشتری از ایران می‌گرفت. امتیازاتی که در هسته‌ای گرفته‌اند برای آن‌ها خوشایند بوده و معتقدند که می‌شود در عرصه‌های دیگر هم از ایران امتیاز گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه هدف نتانیاهو از نمایش اخیر علیه ایران این بود که ترامپ را تشویق به خروج از برجام کند، زیرا در نهایت منجر به یک توافق بهتر می‌شود تصریح کرد: در داخل آمریکا هم همینطور است؛ یک اکثریت وجود دارد که می‌گوید برجام خوب است و باید بماند و اگر آمریکا از آن خارج شود معلوم نیست توافق بهتری به دست بیاید.

ایزدی ادامه داد: گروه دیگری معتقدند که باید از برجام خارج شد و یک سال برای براندازی جمهوری اسلامی فشار گستره بیاورد. اگر براندازی اتفاق نیفتاد، جمهوری اسلامی به دلیل ضعیف شدن زیر فشار‌های گسترده، پای میز مذاکره خواهد آمد و در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای هم امنتیاز خواهد داد.

وی با بیان اینکه ترامپ بر سر این دو راهی قرار گرفته، تصریح کرد: سخن مکرون رئیس جمهور فرانسه با ترامپ این است که در برجام باقی بماند تا سال ۲۰۲۵ با هم خارج شوند. چون یکی از دغدغه‌های ترامپ بند‌های مربوط به خروج از برجام است و استدلال مکرون این بود که الان آن بند‌ها اجرایی نمی‌شود و مربوط به سال ۲۰۲۵ است؛ آن زمان می‌توانیم از برجام خارج شویم و الان زمان دبه درآوردن نیست.

ایزدی، چهار ستون مدنظر مکرون درباره ایران را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ستون اوّل، هسته‌ای کوتاه مدّت؛ یعنی برجام است. ستون دوم، هسته‌ای بلند مدت است که مربوط به سال ۲۰۲۵ به بعد که او معتقد است آن زمان از برجام خارج شوند. ستون سوم و چهارم هم به مسائل موشکی و منطقه‌ای مربوط است.

وی ادامه داد: اقلیتی که موافق خروج از برجام هستند می‌گویند پس از یک دوره کوتاه مدت فشار به ایران، آن‌ها مجبور می‌شوند پای میز مذاکره بیایند و اگر گفتند که ما در اراک بتن ریخته‌ایم و سانتریفیوژ‌ها را خارج کرده‌ایم، به آن‌ها می‌گوییم که این‌ها مربوط به برجام بوده، الان چه دارید که روی میز بگذارید؟

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، استدلال‌های اخیر نتانیاهو علیه ایران را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و تصریح کرد: اگر در اظهارات وی دقّت می‌شد، تناقض در آن‌ها مشهود بود.

ایزدی ادامه داد: نتانیاهو در ابتدای ارائه‌ی خود با هیجان گفت که ایران یک برنامه ساخت سلاح اتمی به نام «آماد» داشته و ما این را کشف کرده‌ایم. ده دقیقه بعد جمله‌ای را از یکی از مدارک آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواند که در آنجا بحث برنامه آماد مطرح شده بود. خب اگر سال ۲۰۱۵ آژانس از چنین پروژه‌ای گزارش داده، این چیزی که شما آن را کشف می‌نامید چه معنا دارد.

وی با اشاره به ادعای نتانیاهو مبنی بر پیدا کردن یک سری اسناد در سوله‌ای در جنوب تهران، اظهار داشت: کشور، تونل‌های زیرزمینی و امکانات بسیاری دارد؛ واقعاً اگر چنین اسناد بسیار محرمانه‌ای وجود داشته است، آن‌ها را در این تونل‌ها می‌توانست پنهان کند تا در معرض بمباران و یا سرقت قرار نگیرد؛ چرا آن‌ها را در سوله‌ای قرار می‌دهد که وقتی سیل بیاید، کل مدارک را آب می‌برد.

ایزدی با بیان اینکه نتانیاهو نکات ابتدایی را هم در ارائه خود رعایت نکرده بود، تصریح کرد: اسرائیلی‌ها سال‌هاست سعی دارند این ذهنیت را از خودشان در اذهان ایجاد کنند که بسیار افراد مخوف، هنرمند و دقیقی هستند؛ حال نتانیاهو با این ارائه نشان داد که تعبیر «خانه عنکبوت» در مورد این رژیم، تعبیر درستی است. در واقع آن‌ها در این حد نیستند که یک ارائه‌ای داشته باشند که آبروی خودشان را نبرد؛ بنابراین کار نتانیاهو قطعاً به نفع جمهوری اسلامی بود.



Source link