اظهارات ولایتی در همایش بین‌المللی القدس وجهتنا
اظهارات ولایتی در همایش بین‌المللی القدس وجهتنا

خبرگزاری فارس: علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در همایش بین‌المللی «القدس وجهتنا» که در دمشق آغاز به کار کرد، اظهار داشت: سخن از وحدت و امت است. امتی که نیکوترین امت‌هاست؛ ذات نیکویی، با تفرقه همساز نیست. در ذات نیکویی، تفاهم و تلاش برای یاری یکدیگر و هم‌افزایی نهفته است. امتی که به […]



خبرگزاری فارس: علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در همایش بین‌المللی «القدس وجهتنا» که در دمشق آغاز به کار کرد، اظهار داشت: سخن از وحدت و امت است. امتی که نیکوترین امت‌هاست؛ ذات نیکویی، با تفرقه همساز نیست. در ذات نیکویی، تفاهم و تلاش برای یاری یکدیگر و هم‌افزایی نهفته است. امتی که به اختلاف با یکدیگر مشغول باشند، امتی که به رشد و توسعه و پیشرفت جوامع خود نیاندیشند، امتی که به بیگانه تکیه کند، امتی که حق برادری را در حق برادر دینی خود به عمل نیاورد، از نیکی و خیر به دور است، گویی که خدای متعال با این فرموده در قرآن کریم به مسلمانان فرمان می‌دهد که به هر چه نیکو و نیکویی است بیاندیشند.

وی افزود: محبت به یکدیگر، ایستادگی در برابر ظلم، عدالت‌جویی، تلاش در جهت اعتلای معنوی جامعه و همچنین پیشرفت مادی، از مظاهر نیکویی است که باید بدان بیاندیشیم و در مسیرش به حرکت در آییم. لیکن نیکویی بزرگ، وحدت، ظلم‌ستیزی و عدالت‌جویی است. مسلمانان بیش از هر زمانی به وحدت نیازمندند و آحاد ملت، آن را از نخبگان مطالبه می‌کنند. وحدت مسلمانان نه به معنای کنار گذاشتن مذاهب و عقاید خود است که اختلاف در دیدگاه و مذهب میان مسلمانان از دیرباز امری طبیعی و پذیرفته شده بوده است، بلکه هدف از وحدت، تقویت یکدیگر در برابر چالش‌های پیش روست. اصول این وحدت وقتی سهل‌تر خواهد شد که محوری برای آن داشته باشیم.

ولایتی ادامه داد: به نظر ما «قدس» بالاترین و والاترین عنوانی است که می‌تواند محور وحدت مسلمانان باشد؛ توجه به قدس، توجه به معنویت و اخلاق و عبادت است؛ توجه به قدس، حفاظت از میراث تاریخی مسلمانان و همه ملل مشرق زمین است؛ توجه به قدس، یعنی توجه به همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان دیگر ادیان سماوی؛ توجه به قدس، یعنی ظلم‌ستیزی و ایستادگی در برابر ظلم مستمر صهیونیست‌ها؛ توجه به قدس، یعنی جهاد و مقابله با استکبار و سیاست‌های استکباری و خوی استکباری؛ توجه به قدس، یعنی حق‌جویی و دفاع از حقوق ملتی مظلوم که در تاریخ نظیر ندارد، یعنی ملت فلسطین؛ توجه به قدس یعنی عدالت‌جویی.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: این کنفرانس، از این جهت حائز اهمیت است که یکی دیگر از ملت‌های مظلوم، یعنی ملت سوریه که قربانی دسیسه دشمنان امت اسلامی شده، در حالی که خود درد سخت زخم ناشی از چندین سال مقاومت در برابر توطئه‌گران خارجی را تحمل می‌کند، اما درد اصلی امت را از یاد نبرده است.

وی تصریح کرد: در اینجا لازم می‌دانم به نقش بزرگ مرحوم حافظ اسد اشاره کنم که توانست سوریه را به دژ مستحکم دفاع از مقاومت مبدل سازد. در عین حال، گام‌های بزرگی در مسیر پیشرفت مادی کشور بردارد و پس از او، رئیس‌جمهوری شجاع و حکیم، جناب آقای دکتر بشار اسد این مسیر را ادامه داده است. از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم آمرزش و غفران و برای رئیس جمهوری دکتر بشار اسد توفیق و صحت و سلامت و برای ملت برادر سوریه، سرفرازی مسئلت دارم.

ولایتی اظهار داشت: دیر زمانی است که آحاد امت، از نخبگان جهان اسلام، تلاش در جهت وحدت و اعتلای مسلمین را طلب می‌کنند، اما گویی نخبگان، نیازمند تلاش بیشتری هستند تا در مسیر تعالی با امت همراه‌تر باشند. وظیفه نخبگان جهان اسلام در این برهه حساس، بسیار اساسی و غیر قابل انکار است. نخبگان جهان اسلام، افزون‌بر آنکه خود باید در مسیر وحدت و تعالی حرکت کنند، باید برای رفع موانع وحدت بیشتر و بیشتر بیندیشند و برای مشکلات امروز جهان اسلام، راهکار ارائه کنند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: بدیهی است بسیاری از مشکلات کنونی امت اسلامی مشترک است. دشواری‌های مقابله با شبیخون فرهنگی بیگانه، درمان نارسایی‌های اجتماعی و غیره، همگی نیازمند ارائه راهکار است. تلاش برای بالا بردن سطح علمی و تکنولوژیکی کشور‌های اسلامی، در حقیقت خود یک جهاد است؛ لذا ملاحظه می‌فرمائید که شما سروران گرامی از نخبگان امت اسلامی، رسالتی بس عظیم بر دوش دارید که اگر از انجام آن کوتاهی شود، در برابر امت و خدای امت مسئول هستید.

وی همچنین اظهار داشت: امت اسلامی، امتی مسالمت جو و صلح‌طلب بوده است که همواره اقلیت‌های دینی را در جوامع خود محترم شمرده است. تصویر خشنی که برخی از جریان‌های افراطی از اسلام ارائه می‌کنند، هیچ ربطی به اسلام ندارد و اگر رفتار آنان با دقت مورد بررسی قرار گیرد، یقینا دست دشمنان اسلامی را در ورای ایشان مشاهده خواهیم کرد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: در این مسیر، تلاش برای ارائه چهره صحیح اسلام به جهانیان و رفع شبهات، یکی دیگر از وظایف ماست. آنچه امام خمینی در این راه انجام داد، در حقیقت یک اقدام جهشی بود که به وسیله آن توانست، ملت ایران را چندین گام به پیش براند و نمونه «دموکراسی اسلامی» را برقرار سازد. ما بر این باوریم که دموکراسی مبتنی‌بر فرهنگ شرقی و آموزه‌های دینی، می‌تواند راهکار خروج از مشکلات سیاسی و اجتماعی در جوامع اسلامی باشد.

ولایتی تصریح کرد: سکولاریسم دین‌ستز، سال‌هاست که در برابر اراده مسلمان شکست خورده است و اینک به نظر می‌رسد که جوامع اسلامی، بیش از هر زمانی، به یک راهکار دموکراتیک مبتنی بر اسلام و فرهنگ شرقی نزدیک‌تر شده‌اند تا مشکلات اجتماعی و سیاسی خود را درمان کنند.

وی گفت: لازم است تاکید کنم که مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) اهتمام ویژه‌ای به امر وحدت مسلمین و مقابله با چالش‌ها و حل مشکلات جهان اسلام داشته و دارند و از هر حرکتی در این مسیر حمایت کرده و خواهند فرمود. حدود ۷ سال است که دشمنان اسلام یک جنگ تمام عیار بین‌الملل را علیه ملت بزرگ سوریه و حکومت قانونی آن به راه انداخته‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: از بیش از ۸۰ کشور عده‌ای مزدود و منحرف با نام اسلام به سوریه آمدند و هر که را دیدند کشتند. به هر بنایی رسیدند خراب کردند و به هر موسسه دست پیدا کردند به آتش کشیدند. تمام زیربنا‌های این کشور اسلامی را زیر و زبر کردند. هزاران زن کودک را با قساوت تمام کشتند قریب ۴۰ درصد مردم این سرزمین مقدس اسلامی را آوارده کردند. رئیس رژیم کودک‌کش و سفاک صهیونیستی همانند یک شیطان در دنیای غرب به راه افتاد و آتش بیار معرکه شد. دولت متجاوز آمریکا رهبری این هجوم وحشیانه را به عهده گرفت. یک گروه منحرف از اسلام به نام وهابیت محوریت اعتقادی این جماعت از خدا بی‌خبر را تقبل کرد و یک رژیم مرتجع احیاکننده جاهلیت قبل از اسلامی پول و اسلحه از بیت‌المال مسلمانان علیه این ملت مسلمان مظلوم را تهیه کرد. سلاح ایدئولوژیک این مجموعه تفرقه بود.

وی ادامه داد: در ابتدا سعی کردند که برادران اهل سنت را علیه شیعه برانگیزند پس از آنکه جامعه بزرگ و مسئولیت‌پذیر اهل سنت متوجه توطئه شد در برابر آن‌ها ایستاد و امروز بنده عرض که تعداد اهل سنتی که در این مبارزه به دست این اوباش به شهادت رسیدند چندین برابر شیعیان است. زمان که گذشت این گروه منحرف که نام آن‌ها را بلک واتر جهان اسلام گذاشت ابا نداشتند از اینکه مجروحین خویش را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین بفرستند و از سوی صهیونیست‌ها معالجه شوند و نخست‌وزیر دوره‌گرد و متجاوز رژیم صهیونیستی از آن‌ها عیادت کند.

ولایتی تصریح کرد: پس اگر بخواهیم آسیب‌شناسی بلای بزرگ هجوم صلیبیون جدید و همراهی ارتجاع جهان اسلام با کمک صهیونیست‌ها بر امت اسلامی را خلاصه کنیم به استحضار شما علمای بزرگ و فرهیختگان گرامی جهان اسلامی می‌رسانم که غرض اصلی این توطئه بزرگ قرن ما انهدام اسلام و تذلیل مسلمانان است و برنده‌ترین سلاح آن‌ها تفرقه است و درمان این آسیب مهلک در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن وحدت امت اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پایان اظهار داشت: حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی با تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این نسخه شفابخش را تجویز فرمودند که تاکنون خدمات بزرگی را انجام داده است و خوشبختانه مسئولان سابق و لاحق این مجمع حضرات آیات و حجج اسلام تسخیری و اختری و اراکی در این جلسه حضور دارند و اقدام ارزشمند دولت و کشور برابر عراق در برگزاری اجلاس تقریب در هفته‌های اخیر در بغداد و اکنون از سوی مسئولین محترم کشور برادر سوریه در دمشق ان‌شاءالله باعث می‌شود که با هماهنگی با ستاد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ریاست حضرت آیت‌الله اراکی در آینده شاهد توسعه این اقدامات ارزشمند در سایر کشور‌های اسلامی نیز باشیم.



Source link