افتتاح ۴۰ ابرپروژه اقتصادی سپاه در چهل‌سالگی انقلاب
افتتاح ۴۰ ابرپروژه اقتصادی سپاه در چهل‌سالگی انقلاب

خبرگزاری تسنیم: سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) با حضور در برنامه تیتر امشب، در خصوص برخی فعالیت‌های این قرارگاه به‌خصوص در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه مناطق آب جهان در زمینی به‌وسعت ۷۰۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع است که […]



خبرگزاری تسنیم: سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) با حضور در برنامه تیتر امشب، در خصوص برخی فعالیت‌های این قرارگاه به‌خصوص در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه مناطق آب جهان در زمینی به‌وسعت ۷۰۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع است که در سال ۹۶ فاز اول آن با حضور ریاست محترم جمهور به بهره‌برداری رسید. عایدی یک‌ساله فاز ۱ بالغ بر ۶ میلیارد لیتر تولید داشته که ۲.۷ میلیارد لیتر بنزین بوده است. فاز دوم این پروژه در واقع در پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده است و در روز‌های آینده افتتاح فاز دوم ستاره خلیج فارس خواهد شد.

­فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا گفت: مجموع خوراک پالایشگاه در حال حاضر حدود ۲۴۰ هزار بشکه در روز است که حدود­ ۴۰ میلیون لیتر فرآورده تولید می‌شود از جمله ۲۲ میلیون یورو ۵ و حدود ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ و مقداری سوخت جت و گاز ال‌پی‌جی است.

سردار عبداللهی گفت: این فرآورده‌ها ۲۷ درصد کل بنزین کشور را تأمین می‌کند و با راه‌اندازی فاز ۳، ۴۵ درصد کل بنزین کشور را تأمین می‌کند.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در مورد درآمد پالایشگاه گفت: حدود ۱.۵ تا­ ۱.۶ میلیارد دلار درآمد پالایشگاه در سال است و چنانچه ظرفیت کل پالایشگاه کار کند ۳۷ میلیون بنزین در روز و­ ۳.۵ میلیون لیتر سوخت جت­ و ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل و مقداری هم گاز LPG و­ نفتا در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که در مجموع­ ۴۱ میلیون لیتر در روز­ خواهد بود.

وی در مورد بومی بودن این پالایشگاه افزود: ۷۰ درصد لوازم مورد نیاز پالایشگاه ساخت داخل و مابقی در گذشته از کره جنوبی وارد می‌شد. تا کنون ۳.۷ میلیارد یورو هزینه ستاره خلیج فارس بوده که در گذشته چینی‌ها ۴.۱ میلیارد یورو هزینه آن را گفته بودند.

­سردار عبداللهی در مورد استفاده از­ نیروی جوان ایرانی در این پالایشگاه گفت: میانگین سنی جوانان در این پالایشگاه ۳۲ سال است. هدف نهایی این پروژه ۷۰۰ هکتاری ۶۰ میلیون لیتر در روز است.

­وی با اشاره به کلام “ما می‌توانیم” حضرت امام گفت: اکنون ما توانستیم.

* ۴۰ پروژه تا آخر سال ۹۷ تحولی ایجاد خواهد کرد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران افزود: در سال‌های ۹۵ و ۹۶، عملکرد خوبی داشتیم، اما سال ۹۷، سال ویژه‌ای است چرا که در سال جاری ۴۰ ابرپروژه مهم را به ارزشی بالغ بر ۱۱۸ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسانیم که در این بین ۱۰ پروژه بزرگ نفتی، ۱۱ پروژه آب، ۱۰ پروژه راه و راهسازی، ۲ پروژه صنعت و معدن، ۳ پروژه ساختمان و ابنیه، ۳ پروژه اطلاعات و فناوری و … هستند.

او گفت: ما در فارس جنوبی یک میدان گازی مشترک با قطر داریم که منتظر ما نمی‌ماند. با راه‌اندازی این پروژه‌ها در حالت برابری استفاده از این حوزه گازی هستیم. در بحث صادرات گاز مازاد بالغ بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز مازاد داریم و طرح جدید انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی از پروژه‌های محکم دیگر است.

وی در مورد اشتغال گفت:­ اشتغال پروژه‌های عظیم که ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد، به‌صورت موقت و پایدار خواهد بود و ۴ تا ۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر هم به‌صورت غیرمستقیم مشغول هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در سال ۹۶ صد طرح را مورد هدف قرار دادیم که ۸۵ طرح به بهره‌برداری رسیده است با تلاش شرکت صدرا که از دوره ریاست جمهوری قبل این شرکت احیاء شد ۱۰ سکوی جدید در صدرا ساخته می‌شود که­ ۲.۶ میلیارد یورو هزینه آن‌هاست تا کنون­ ۵۲ درصد پیشرفت داشته است.

سردار سرتیپ عبادالله عبداللهی افزود: ۹ سکوی دیگر ۵ تا ۶ ماه دیگر به‌روی جایگاه گاز نصب خواهد شد.

وی افزود: ۲ پروژه نفتی دیگر از مجموع نفت‌ها ۲ خط انتقال داریم از آبدان به ری حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر برای انتقال نفت خام، حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام به‌سمت پالایشگاه با ۱۶۰۰ دستگاه کامیون حمل می‌شود با احداث و افتتاح این خط دیگر از کامیون استفاده نمی‌شود. پروژه دیگر خط ۵۶ اینچی برای انتقال گاز برای تأمین استان‌هایی که افت فشار گاز دارند و دو خطی که به عراق به‌سمت بصره و گیلان غرب، منشعب شده با ۴۵ میلیون گاز برای به عراق ارسال می‌شود که ۴ نیروگاه گازی عراق از آن استفاده می‌شود که فایده خوبی برای کشور دارد.

به‌گفته وی، فاز‌های ۲۲ و ۲۴ یکی از بخش‌هایی است که در خشکی است و خطوط انتقال از چاه به خشکی منتقل می‌شود که در قلب دریا سکو‌های نفتی است که حدود­ ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تن وزن دارد که با متعلقات ۵ هزار تن می‌شود. این سکو‌ها برای استحصال گاز از دریاست که در داخل کشور و در جزیره صدرا ساخته می‌شود. برای ساخت این ۱۰ سکو همان‌طور که گفته شد ۲.۶ میلیارد دلار هزینه می‌شود که حیاتی‌ترین بخش پروژه‌های دیگر است.

او گفت: برخی از حرف‌ها تحریف می‌شود در صورتی که در بحث سرمایه گذاری، ما از سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال می‌کنیم و محدودیت نداریم، اما هدایت و لیدری کار با ماست.

سردار گفت: در بحث حفاری و ساخت پالایشگاه وابسته به نیروی داخلی هستیم نه خارجی که بخش اعظم پروژه‌ها توسط مهندسین ایرانی شده و بومی است.

وی گفت: در گذشته برخی از طرح‌ها کار‌ها به خارجی‌ها سپرده می‌شد در صورتی که الآن کنار هر طرحی شریک داخلی وجود دارد. در سه دهه گذشته قرارگاه خاتم الانبیا اصرار به ورود پروژه خارجی نداشته است، سه نوع مناقصه، مناقصه عمومی و ترک تشریفات است. ما­ ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی داریم که بیشتر کار‌ها توسط مردم و بخش خصوصی داخلی صورت می‌گیرد بنابراین کار‌ها توسط بخش خصوصی و مردم انجام می‌شود.

سردار عبداللهی گفت: کار قرارگاه مشارکت با مردم و یا دولت است و بیشتر از طریق مناقصه است.

وی در مورد پرداخت مالیات به دولت گفت: بر اساس قانون قرارگاه مالیات هم می‌دهد.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از دوران دفاع مقدس و پس از رحلت امام (ره) حدود سه دهه قبل به‌دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد که در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کند.



Source link