افزایش ظرفیت تجاری کشور از طریق کریدور چین-قزاقستان-ایران
افزایش ظرفیت تجاری کشور از طریق کریدور چین-قزاقستان-ایران

[ad_1] با حضور استاندار گیلان، رئیس هیات مدیره مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، معاون دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و جمعی از مقامات استانی، عملیات تخلیه کالاهای حمل شده از بندر نینگو چین در بندر کاسپین آغاز شد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، دکتر مصطفی سالاری در حاشیه مراسم ورود اولین محموله تجاری از […]

[ad_1]

با حضور استاندار گیلان، رئیس هیات مدیره مدیرعامل منطقه آزاد انزلی، معاون دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و جمعی از مقامات استانی، عملیات تخلیه کالاهای حمل شده از بندر نینگو چین در بندر کاسپین آغاز شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، دکتر مصطفی سالاری در حاشیه مراسم ورود اولین محموله تجاری از بندر نینگو چین به بندر کاسپین، این اتفاق را برای کشورمان بسیار مبارک ارزیابی کرد و گفت: این محموله از طریق قطار از کشور چین و سپس قزاقستان و نیز در ادامه از بندر آکتائو به صورت دریایی به بندر کاسپین حمل شده است.

وی کریدور چین-‌قزاقستان-‌ایران را یک ظرفیت تجاری جدید برای کشور دانست و با تقدیر از تلاش‌های سازمان منطقه آزاد انزلی برای فعالسازی این کریدور اظهار داشت: محدودیت‌های جدی که بعضا بنادر جنوبی با آن مواجه می‌شوند، در این مسیر وجود ندارد.

نماینده عالی دولت در گیلان حمل کالا از این مسیر را یک ظرفیت بزرگ برای بنادر شمال کشور دانست و افزود: امیدواریم بتوانیم ظرفیت تجارت خارجی شامل صادرات و واردات را از طریق کریدور جدید افزایش و در تکمیل آن، انتقال محموله‌ها به دیگر کشورها در سمت شمال و غرب را توسعه دهیم تا شاهد مثبت‌تر کردن تراز تجاری کشور باشیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه بنادر کاسپین، انزلی و آستارا می‌توانند نقش جدی‌تر و سهم بیشتری در تجارت خارجی ایفا کنند، گفت: خوشبختانه این آمادگی در بین بنادر گیلان روز به روز در حال افزایش و توسعه است.

وی با اشاره به اینکه حمل کالا در مسیرهایی همچون چین به قزاقستان متکی به جاده نیست، افزود: حمل کالا در این مسیر از طریق خط‌آهن به بنادر متصل می‌شود.

دکتر سالاری به نقش موثر تکمیل خط ریلی رشت-انزلی در کاهش هزینه و سهولت جابجایی کالاها اشاره و خاطرنشان کرد: با این اقدام، رغبت صاحبان کالاها در استفاده از این مسیر افزایش پیدا می‌کند.

وی تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا را نیز در فرآیند جابجایی کالا مهم ارزیابی کرد و گفت: اولویت‌ها جابجایی کالاها براساس ارزان بودن، به ترتیب حمل و نقل دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی است که به حداقل رسیدن بخش جاده‌ای با اتصال به خط ریلی توسعه تجارت گیلان را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: تکمیل کریدورها، مزیت رقابتی را تقویت می‌کند تا قیمت جابجایی کالا و مدت آن کاهش پیدا کند.

گفتنی است، محموله های قبلی این کریدور از مرکز و غرب چین به ایران حمل شده بود و اهمیت این محموله جدید به دلیل مبدا آن در شرق چین است که نشان‌دهنده مزیت این مسیر برای انتقال کالا از چین به ایران نسبت به مسیرهای فعلی است.

مزایای کریدور جدید ایران و چین که پس از چندین سال پیگیری از سوی منطقه آزاد انزلی راه‌اندازی شده، در گسترش مبادلات دو کشور و توسعه تجارت در دریای خزر بسیار حائز اهمیت است و نسبت به مسیرهای موجود از طریق دریای زرد، اقیانوس هند و بندرعباس در جنوب، در کاهش مدت زمان و کاهش هزینه‌ها تاثیرگذار است که این موضوع از مهم‌ترین ویژگی‌های این کریدور است و با توجه به اینکه منطقه آزاد انزلی نزدیک‌ترین منطقه آزاد به پایتخت بوده، کالاهای وارداتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در پایتخت توزیع می‌شود.

مسیر ترانزیتی چین (اروم‌چی)، قزاقستان (بندر آکتائو)، ایران (بندر کاسپین) به منظور ایجاد مسیرهای جدید ترکیبی میان ایران و چین با محوریت منطقه آزاد انزلی، افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در دریای خزر است و با شروع فعالیت این کریدور امکان ترانزیت ۱۰میلیون تن کالا فراهم شده است.

نینگبو شهری در شمال شرقی استان ججیانگ چین در ۲۵کیلومتری دریای شرقی چین و به عنوان یکی از بنادر صنعتی و تجاری مهم این کشور از قرن هفتم تا به امروز شناخته می‌شود و آن را نمونه کوچکی از شهر شانگهای در اقتصاد چین قلمداد می‌کنند و بندر نینگبو از لحاظ توان عملیاتی در ارسال محموله‌های بازرگانی، رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است.

نوشته افزایش ظرفیت تجاری کشور از طریق کریدور چین-قزاقستان-ایران اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link