افسردگی بعد از جدایی؛ علائم، راه‌های تشخیص و درمان آن
افسردگی بعد از جدایی؛ علائم، راه‌های تشخیص و درمان آن

رویداد‌های ناراحت کننده در زندگی، مانند طلاق یا جدایی، ممکن است بعضی اوقات باعث بروز رنج و پریشانیِ احساسیِ جدی شوند. نتایجِ یک تحقیق نشان داده است که حتی حالاتِ روحیِ عادی بعد از پایان رابطۀ عاطفی به شدت شبیه علائم افسردگی هستند. احساس افسردگی و دیگر علایمی که بعد از پایان رابطۀ عاطفی پیش […]


رویداد‌های ناراحت کننده در زندگی، مانند طلاق یا جدایی، ممکن است بعضی اوقات باعث بروز رنج و پریشانیِ احساسیِ جدی شوند. نتایجِ یک تحقیق نشان داده است که حتی حالاتِ روحیِ عادی بعد از پایان رابطۀ عاطفی به شدت شبیه علائم افسردگی هستند. احساس افسردگی و دیگر علایمی که بعد از پایان رابطۀ عاطفی پیش می‌آید اختلالِ ناسازگاری با حالتِ افسردگی تشخیص داده می‌شود. به این حالت افسردگیِ موقعیتی نیز می‌گویند. با اینکه این احساسات معمولا در عرض شش ماه برطرف می‌شوند، اما درک علایم و نشانه‌های آن‌ها اهمیت دارد تا در صورت نیاز به کمک و پشتیبانی دست یابید.

علائم
احساسِ غم و اندوه بعد از پایانِ رابطه می‌تواند از کم تا زیاد متغیر باشد. گاهی ممکن است این احساسات در زمانی کوتاه بسیار قوی باشند. در بعضی موارد ممکن است افراد احساسِ اندوهِ کم تری داشته باشند، ولی این احساس زمان بیشتری طول بکشد. ازآنجاکه واکنشِ احساسی به جدایی می‌تواند بسیار متفاوت باشد، به سختی می‌توان فهمید چیزی که احساس می‌کنید عادی است یا جدی. علایم جدی‌تر که می‌توانند نشان دهنده ٔ. افسردگی باشند شامل موارد زیر هستند:

احساس ناامیدی و درماندگی
افزایش یا کاهش وزن؛ تغییر در اشتها
کم یا زیاد خوابیدن
ازدست دادنِ علایق و لذت
احساس بی ارزش بودن
احساس غم، پوچی یا بی ارزشی
خستگی و کمبود انرژی
سستی و بی حالی

احساس غم و اندوه بعد از اتفاق دردناک عادی است. تحقیقات نشان داده اند که جدایی به اشکال عمیقی بر افراد تاثیر می‌گذارد. بعد از پایانِ رابطه، افراد پیامد‌های منفی مانند احساسِ اندوه، احساس تنهایی و ازدست دادنِ احساس فردیت را گزارش داده اند. برای غصه خوردن به خاطر پایان رابطه، به خودتان زمان بدهید. واکنش‌های سالم عبارت اند از گذراندن دوره‌ای از اندوه، گریه کردن، ناامیدی، پشیمانی و حتی ازدست دادنِ علاقه به چیز‌هایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید. این دوره دورۀ سازگاری است. به همین دلیل، برای اینکه بتوانید به زندگی عادی برگردید، باید به خودتان زمان بدهید تا با وضعیت جدید سازگار شوید و بهبود یابید. به مرورِزمان این احساسات کمتر می‌شوند و درد جدایی درمان می‌شود. اگر بعد از جدایی، علایم شما جدی‌تر از اندوه عادی باشند یا به نظر برسد که بدتر می‌شوند، لازم است که احساسات خود را با پزشک تان در میان بگذارید.

افسردگی خندان چیست و علائم و درمان آن کدامند؟ افسردگی خندان چیست و علائم و درمان آن کدامند؟
علل
پایان رابطه عاطفی، به عنوان شکلی از افسردگیِ موقعیتی، مسبب به وجود آمدن این احساسات است. جدایی می‌تواند یک نقطه ٔ. شروع برای ایجاد تغییرات اساسی در زندگی باشد. پایان رابطه نه تنها به این معنی است که دیگر ارتباطی با فردی که زمانی عاشقش بودید ندارید، بلکه می‌تواند منجر به یک سری تغییرات اساسی در زندگی شود. دوستان مشترک ممکن است جبهه گیری کنند. همین می‌تواند منجر به ازدست دادنِ دوستی‌های دیگر نیز بشود. شاید مجبور شوید وضعیت مالی یا وضعیت زندگی تان را تغییر دهید یا حتی با چالش حضانت فرزندان به صورت اشتراکی نیز کنار بیایید. جدایی حتی ممکن است دیدگاه شما نسبت به خودتان را نیز تغییر دهد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که پایان رابطه‌های عاشقانه چطور بر احساس دانشجویان دانشگاه نسبت به عملکرد درسی شان، از جمله توانایی تمرکز، انجام تکالیف و نمرات امتحانات، تأثیر می‌گذارد. مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که جدایی خودانگاره را تغییر می‌دهد و افرادی که ازهم گسیختگی بیشتری در خودانگاره شان به وجود می‌آید، بعد از پایان رابطه، بیشتر دچار اندوه می‌شوند. ممکن است همه ٔ. این تغییرات چالش برانگیز باشند. آن‌ها می‌توانند باعث احساس سردرگمی، ناامنی، اضطراب و اندوه در شما شوند و، در بعضی موارد، ممکن است منجر به دورۀ طولانی‌تر و جدی ترِ افسردگی شوند.

تشخیص‌ها
افسردگیِ جدایی واژه یا تشخیصِ پزشکیِ دقیقی نیست. اما به این معنی نیست که احساسی که بعد از جدایی دارید اختلالی جدی نیست. وقتی تصمیم می‌گیرید که با پزشک یا روان درمان خود دربارۀ آن صحبت کنید، آن‌ها چند سؤال دربارۀ علایم تان از شما خواهند پرسید. باید توضیح دهید که چه علایمی دارید، چند وقت است که آن‌ها را احساس می‌کنید و اینکه چقدر جدی هستند. بسته به علایم تان، ممکن است پزشک اختلال ناسازگاری با حالت افسرده (که گاهی به آن افسردگیِ موقعیتی می‌گویند) را تشخیص دهد. اختلالاتِ ناسازگاری زمانی روی می‌دهند که نمی‌توانید با رویداد دردناکی در زندگی تان کنار بیایید. علایم تشخیص این اختلال شامل موارد زیر هستند:

درمان
خبر خوب این است که حتی اگر دچار افسردگیِ ناشی از قطع رابطه ٔ. عاطفی هستید، معمولا علایم طی شش ماه به خودیِ خود بهبود پیدا می‌کنند. با گذشت زمان، وضع تان بهتر می‌شود و به تدریج بهبود می‌یابید. در بعضی از موارد، کم کم احساس می‌کنید که بهتر شده اید. اگر علایم تان خفیف هستند، با تمرین‌های خود مراقبتی و پیاده سازی یک سیستم خوب حمایتی می‌توانید خودتان از عهده ٔ. آن‌ها برآیید. اگر علایم تان جدی هستند یا احساس می‌کنید به کمک بیشتری نیاز دارید، با پزشک یا روانکاوتان مشورت کنید. مشاوره می‌تواند به شما کمک کند تا چشم اندازی از حالات روحی خود به دست بیاورید، افکار منفی را از خود دور کنید و مهارت‌های بردباری، که همیشه برایتان مفید خواهند بود، در خود ایجاد کنید. اگر علایم تان جدی باشند یا نشانه‌ای از بهبودی در آن‌ها دیده نشود، احتمال دارد پزشک برایتان دارو‌های ضدافسردگی نیز تجویز کند.

تحمل کردن
چه پس از جدایی اندوهی عادی داشته باشید چه مشکلی جدی تر، می‌توانید کار‌هایی انجام دهید تا تحملِ اوضاعِ بعد از جدایی برایتان آسان‌تر شود. بااینکه هیچ راهی وجود ندارد که پیش بینی کنیم چه کسی افسردگیِ بعد از جدایی را حس خواهد کرد، می‌توانید کار‌هایی برای مقاوم‌تر شدن در مقابل رویداد‌های دردناک انجام دهید. بعضی از کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید شامل موارد زیر هستند:

ایجاد شبکه ٔ. حمایتی اجتماعی قوی
مراقبت از خود و سلامتی تان
آموختن مهارت حل مسئله
تلاش برای افزایش عزت نفس
تعیین اهداف و تلاش برای رسیدن به آن‌ها
تلاش درجهتِ حل کردن مشکلات
پیداکردنِ معنی در زندگی
تحقیقات نشان داده اند نوشتن درباره‌ی احساسات تان می‌تواند قدرت تحمل اتفاقات استرس زا را افزایش دهد. نتایج حاصل از یک مطالعه نشان داد، افرادی که بعد از جدایی از نوشته‌های مثبت استفاده کرده اند موفق شده اند احساسات مثبت بیشتری در خود ایجاد کنند. پیداکردنِ روش‌هایی برای مشغول بودن هم مفید است. بااینکه زانوی غم بغل کردن ممکن است وسوسه انگیز باشد، اما انجام کار‌هایی که ذهن تان را مشغول می‌کند می‌تواند به دور نگه داشتن افکار منفی کمک کند. سعی کنید کار جدیدی در خانه برای خود پیدا کنید یا سرگرمی جدیدی که مدتی است ذهن تان را به خود مشغول کرده شروع کنید. ورزش کردن و وقت گذرانی با دوستان نیز می‌توانند روش‌های خوبی در تقویت حالات روحی و تحمل ناراحتی‌های بعد از جدایی باشد. جدایی عاطفی می‌تواند در احساسی که نسبت به خودتان دارید نیز اختلال ایجاد کند و خودباوری شما را به چالش بکشد. تمرکز بر جنبه‌هایی از زندگی تان که کنترل بیشتری بر آن‌ها دارید، مثل کار یا مشغول شدن با علایق و سرگرمی ها، می‌تواند احساس خودباوری و عزت نفس شما را تقویت کند و به شما احساس قدرت بدهد.

مقابله با افسردگی بعد از جدایی
بعد از جدایی فرد درگیر احساسات گوناگونی می‌شود که مدیریت آن‌ها انرژی زیادی می‌خواه و صرف انرژی زیاد باعث می‌شود که همیشه احساس خستگی کنید.
به خودتان اجازه سوگواری بدهید: این را بدانید که سوگواری برای التیام بخشیدن به غم‌ها بسیارضروری است. درد ناشی از این غم و اندوه دقیقاً همان چیزی است که کمک می‌کند تا این مشکل را پشت سر بگذارید و به زندگی ادامه دهید. هر قدر که اندوهتان شدید باشد، مطمئن باشید که تا ابد دوام نخواهد داشت.

با احساسات خود نجنگید: دست و پنجه نرم کردن با احساسات (خشم، نفرت، ناراحتی، رهایی، ترس و گیجی) کاملاً طبیعی است. ولی باید این احساسات را بشناسید، تحمل این احساسات دردناک است، ولی سرکوب کردن یا نادیده گرفتن آن‌ها فقط باعث می‌شود که مدت بیشتری اندوهگین باشید.

در مورد جدایی خود صحبت کنید: حتی اگر برای شما سخت باشد که درباره احساسات خود با دیگران حرف بزنید، ولی برای تخلیه‌ی احساسات خود راهی را برای درد و دل با دیگران پیدا کنید، اگر بدانید دیگران از احساسات شما باخبرند، حس تنها بودن از شما دور شده و همدردی دیگران به شما کمک می‌کند تا زودتر بر افسردگی بعد از جدایی غلبه کنید.

فراموش کنید: نباید خود را در احساسات منفی غرق کنید یا دائماً در حال تجزیه و تحلیل موقعیت باشید. گیر کردن در باتلاق احساسات آزاردهنده‌ای مثل سرزنش، خشم و نفرت تمامی این‌ها باعث می‌شود تا انرژی تان تحلیل برود و از پشت سر گذاشتن گذشته جلوگیری می‌کند.

به آینده روشن پیش روی خود توجه کنید: بعد از جدایی سخت است که از تمام این رویاهایتان دست بکشید. به خودتان دلگرمی دهید که امید‌ها و رویا‌های جدید در نهایت جایگزین آرزو‌های قبلی می‌شود.
از دیگران کمک بگیرید: اگر احساس افسردگی می‌کنید، به پزشک مراجعه کرده و در عین حال با دوستان و خانواده صحبت کنید یا به گروه‌های حمایتی ملحق شوید.
ورزش کنید: تحقیقات نشان می‌دهد که سه بار در هفته به مدت ۲۰ الی ۴۰ دقیقه پیاده روی سریع، علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

کمک دیگران را قبول کنید: بعد از جدایی، فرد انرژی کمتری برای هماهنگ شدن با شرایط جدید دارد به همین خاطر اگر اطرافیان پیشنهاد کمک کردند بپزیرید و دست کمک آن‌ها را رد نکنید.

گوشه گیر نباشید: اجتماعی بودن باعث می‌شود تا مقابله با احساسات منفی و مدیریت آن‌ها آسانتر شود.
به اندازه کافی بخوابید: افسردگی خواب را مختل می‌کند و بی خوابی به نوبه خود به افسردگی دامن می‌زند. اگر به سختی خوابتان می‌برد، داشتن یک برنامه منظم شبانه به آرامش ذهن و بدنتان کمک می‌کند.

کلام آخر
پایانِ رابطۀ احساسی می‌تواند تغییراتی اساسی در زندگی تان ایجاد کند. گاهی این تغییرات خوب هستند، زیرا می‌توانند باعث رشد فردی شما شوند یا شما را به سمتِ رابطه‌ای بهتر و عاشقانه‌تر هدایت کنند. در بعضی موارد، می‌توانند به اختلال افسردگیِ ماندگار منجر شوند. بااینکه بعد از جداییِ عاطفی ناراحت بودن یا حتی احساسِ دل شکستگی کردن عادی است، اما اگر علایم شما جدی‌تر و طولانی‌تر از حد انتظار شدند، بهتر است با مشاور یا متخصص صحبت کنید. بر مراقبت از خودتان تمرکز کنید. از دوستان و خانواده کمک بگیرید و اگر علایم بدتر شدند با پزشک مشورت کنید.



Source link