افق روابط ایران و سریلانکا پس از برجام
افق روابط ایران و سریلانکا پس از برجام

خانه ملت: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز (پنجشنبه ٣٠ فروردین ماه) در نشست اعضای اتاق بازرگانی سیلان و فعالان اقتصادی ایران در سریلانکا حضور یافت و با آن‌ها دیدار و گفت: وگو کرد. لاریجانی در این نشست با بیان اینکه روابط ایران و سریلانکا از یک پشتوانه تاریخی و بازرگانی برخوردار است، گفت: […]



خانه ملت: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز (پنجشنبه ٣٠ فروردین ماه) در نشست اعضای اتاق بازرگانی سیلان و فعالان اقتصادی ایران در سریلانکا حضور یافت و با آن‌ها دیدار و گفت: وگو کرد.

لاریجانی در این نشست با بیان اینکه روابط ایران و سریلانکا از یک پشتوانه تاریخی و بازرگانی برخوردار است، گفت: ایران و سریلانکا در دوره‌های مختلف همیشه روابط دوستانه‌ای داشته اند و حتی در شرایطی که سریلانکا مشکلات داخلی داشت، ایران کنار این کشور بود و به این کشور کمک کرده است.

وی افزود: رایزنی سیاسی بین دو دولت و پارلمان در مسائل مهم بین الملل برقرار است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه روابط ایران و سریلانکا در گذشته بیشتر جنبه تجاری داشت، ادامه داد: در گذشته ایران چای زیادی از سریلانکا خریداری می‌کرد و از سویی نفت به سریلانکا می‌فروخت.

وی یادآور شد: پس از توافق هسته‌ای ۱+۵ روابط تجاری دو کشور باید رشد مناسبی می‌یافت.

لاریجانی با اشاره به اینکه دو پروژه بزرگ توسط شرکت‌های ایرانی در سریلانکا در حال انجام است، ادامه داد: نخستین پروژه برق رسانی به روستا‌های سریلانکا و دومی ساخت سد در این کشور بوده که حدود ۸۵ درصد آن ساخته شده و در حال انجام است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نقش اتاق‌های بازرگانی در گسترش ارتباطات تجاری حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: تجار و بازرگانان دو کشور باید از حوزه چای به حوزه مسائل و گسترش روابط صنعتی و خدمات فنی مهندسی حرکت کنند.

لاریجانی افزود: پارلمان و دولت ایران از گسترش روابط صنعتی و تجاری با سریلانکا حمایت می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی سیلان در این نشست با بیان اینکه تاریخچه روابط بین دو کشور قوی است و ما شاهد صادرات کالا بین دو کشور هستیم، گفت: ۹۰ درصد صادرات سریلانکا به ایران را چای تشکیل می‌دهد و سریلانکا از ایران طی دهه‌های گذشته نفت وارد می‌کرده است و در حال حاضر علاوه بر نفت، ماشین آلات و محصولات شیلات وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه خدمات شاهد افزایش مبادلات دو کشور هستیم، افزود: در سال ۲۰۱۷ تعداد گردشگران ایرانی که به سریلانکا وارد شده اند ۵۵ درصد رشد داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی سیلان با بیان اینکه هر ساله در سریلانکا کنفرانسی برای جذب و تشویق سرمایه گذاری در این کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: از کشور‌های مشترک المنافع و تجاری هر ساله برای حضور در این کنفرانس دعوت می‌شود که در این راستا از ایران درخواست می‌شود که با هیات تجاری بزرگ و قوی در این کنفرانس حضور یابد.

وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های فراوانی برای تجارت بازرگانان سریلانکایی با ایران وجود دارد، یادآور شد: چالش اصلی برای گسترش روابط مکانیزم پرداخت است، در حالی که دهه‌ها شاهد روابط خوب بانکی با ایران به ویژه در بانک صادرات و تجارت بوده ایم، اما اکنون روابط بانکی مناسب نیست.

رئیس اتاق بازرگانی سیلان افزود: امیدوارم پیشرفت خوبی در حوزه روابط بانکی رخ دهد و این روابط بین دو کشور توسعه یابد.

وی با بیان اینکه در ۳ الی ۴ سال گذشته در حوزه سلامت و بهداشت همکاری‌های خوبی بین دو کشور صورت گرفته است، ادامه داد: یک بیمارستان مجهز توسط یک تاجر ایرانی تبار رئیس شرکت چای احمد در سریلانکا ساخته شده است.

رئیس اتاق بازرگانی سیلان با اشاره به اینکه ایران به گسترش مبادلات تجاری فراتر از تجارت چای علاقه‌مند است، اظهار داشت: سریلانکا از سرمایه گذاری مشترک و ورود صنعت و تکنولوژی از ایران استقبال کرده و دو کشور می‌توانند در حوزه فناوری اطلاعات و IT با یکدیگر فعالیت کنند، چرا که فناوری بزرگترین بورس اروپا یعنی لندن توسط سریلانکایی‌ها طراحی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این نشست در دفترچه یادبود اتاق بازرگانی سریلانکا یادداشتی نوشت.



Source link