انتخابات پارلمان بحرین به جای «دموکراسی» بر «دیکتاتوری» مبتنی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
انتخابات پارلمان بحرین به جای «دموکراسی» بر «دیکتاتوری» مبتنی است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمد فاطمی‌زاده: طی روزها و هفته های اخیر شاهد تحولات مختلفی در بحرین بودیم؛ از یک سو چند روز پیش خلیفه بن سلمان از استعفای کابینه بحرین در جلسه ویژه ای که در کاخ القضیبیه در منامه برگزار شد، خبر داده بود اما امروز چهارشنبه کابینه جدید بحرین که بنا […]



خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمد فاطمی‌زاده: طی روزها و هفته های اخیر شاهد تحولات مختلفی در بحرین بودیم؛ از یک سو چند روز پیش خلیفه بن سلمان از استعفای کابینه بحرین در جلسه ویژه ای که در کاخ القضیبیه در منامه برگزار شد، خبر داده بود اما امروز چهارشنبه کابینه جدید بحرین که بنا به دستور پادشاه این کشور تشکیل شد دربرگیرنده وزرای سابق و همراه با کمترین تغییر در پستهای کلیدی است. از سوی دیگر دور نخست انتخابات پارلمانی و شورای شهر بحرین روز شنبه گذشته در حالی برگزار شد که معارضان این کشور آن را تحریم کرده و این انتخابات را «کُمدی» خوانده و تأکید کردند که نتایج آن از قبل مشخص است. همچنین معاون دبیرکل جمعیت ملی-اسلامی «الوفاق» با اشاره به میزان مشارکت پایین و وادار کردن برخی به رای دادن، تاکید کرد که برگزاری دور دوم انتخابات بحرین، حجم بحران سیاسی در کشور را نشان داد.

بر همین اساس خبرنگار مهر برای بررسی ابعاد این رویداد مهم و تحولات جاری بحرین با «عبدالاله الماحوزی» رئیس سازمان حقوق بشر و دموکراسی بحرین مستقر در کشور آلمان گفتگو کرده که شرح آن در ادامه می آید.

*میزان پایبندی رژیم آل خلیفه به حقوق بشر و توجه سازمان های بین المللی به رعایت آن در بحرین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زمان انتخابات همه جای جهان زمان شادی است ولی در بحرین تبدیل به عزاخانه شده بود. زیرا شاهد صدور حکم اعدام برای تعدادی از زندانیان بی گناه بودیمآل خلیفه احترامی به حقوق بشر نمی گذارد و به بیانیه های سازمان های مللی مبنی بر لزوم آزاد کردن افراد بازداشت شده و اعطای حقوق سیاسی مردم توجهی ندارد. روند سلب تابعیت ها نیز همچنان ادامه دارد و اخیرا نیز خانم «زینب مکی» سلب تابعیت و تعدادی زن دیگر نیز بازداشت شدند. در زمان انتخابات نیز که حق مردم است، مقداری ارعاب و ترساندن مردم وجود داشت. انتخابات باید بر دموکراسی تمرکز داشته باشد ولی در اینجا بر دیکتاتوری متمرکز بود. همچنین در برهه انتخابات گروهی از شهروندان احضار و به آنها اعلام شد در صورت رأی ندادن حق مسافرت و برخورداری از مسکن را ندارند. اینها اقدامات خوفناک رژیم آل خلیفه است. زمان انتخابات همه جای جهان زمان شادی است ولی در بحرین تبدیل به عزاخانه شده بود. زیرا شاهد صدور حکم اعدام برای تعدادی از زندانیان بی گناه بودیم. حتی به همسر یکی از زندانیان تعدی شده و تهدید به اقدامات غیراخلاقی شده بود. بنابراین نقض حقوق بشر روبه فزونی است.

*رژیم حاکم بر بحرین چه اقدامات غیرانسانی علیه فعالان حقوقی و سیاسی بحرین انجام می دهد و چه مقدار از زنان بحرین بازداشت و تحت شکنجه هستند؟

اکنون حدود ۱۲ زندانی زن در بازداشتگاه های آل خلیفه به سر می برند و احکام آنها حدود ۵ سال حبس و اتهام آنها باطل و سیاسی است. متاسفانه در زندان هم تحت فشارهایی هستند و نمی توانند با فرزندانشان دیدار کنند. امروز زنان مانند مردان از فعالیت های سیاسی محروم هستند و در صورت این فعالیت ها محکوم به احکام مختلف می شوند. امور رو به وخامت است.

*در روزهای اخر شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی در بحرین و تحریم گسترده آن بودیم. از سوی دیگر کابینه بحرین نیز استعفا داد. تحلیل شما از این تحولات در عرصه سیاسی بحرین چیست؟

این انتخابات چندین هدف داشت؛ نخست، رژیم درصدد بازگرداندن مشروعیت مردمی خود از طریق حضور مردم و فعالیت رسانه ای گسترده بود. برای این کار اقدام به ترساندن مردم و حتی دادن رشوه به برخی کرد. نمایندگان پارلمان ماهانه بیش از ۱۲ هزار دلار حقوق دریافت می کنند. بنابراین اولین هدف رژیم همه پرسی از مردم برای نشان دادن آن به جهان بود. هدف دوم این بود که بگویند نظام بحرین نظامی دموکراتیک و برخوردار از پارلمان و انتخابات سالم است. هدف سوم این بود که نظام می خواست قوانین ظالمانه و عادی سازی روابط با اسرائیل و حضور نتانیاهو را مشروع کند. زیرا نمایندگانی که وارد پارلمان می شوند به این خواسته های رژیم آل خلیفه نه نمی گویند. دفتر نتانیاهو اعلام کرده قصد سفر به بحرین و حضور در وسط پارلمان به عنوان نمایندگان مردم بحرین را دارد! پارلمان بحرین نهاد قانونگذاری در خدمت رژیم بحرین خواهد بود.

*آخرین خبرها از وضعیت شیخ عیسی قاسم چیست؟ علت عدم آزادی شیخ علی سلمان چیست؟

شیخ فعلا تحت درمان هستند و رژیم بحرین نمی خواهد رهبری مانند شیخ علی سلمان آزاد شود. زیرا ایشان رهبر سیاسی اول در بحرین هستند و آل خلیفه نمی خواهد وی در وسط میدان باشد. اگر رهبر بازداشت شود، مردم و پیروانش زودتر سرکوب می شوند. بنابراین شیخ را به اتهامی باطل زندانی کردند تا این رهبر از مردم دور باشد. این تلاشی برای تفکیک و انقسام همه معارضان است. هدف آنها پایان دادن به معارضان و بازگشت مردم به خانه هایشان است تا بدین صورت فقط صدای آل سعود شنیده بشود اما هدف آنها محقق نخواهد شد. مردم باقی خواهند ماند و رژیم های ظالم نابود می شوند.

*دلیل عادی سازی روابط برخی کشورهای با صهیونیست ها و نقش آل خلیفه در این خصوص را چگونه ارزیابی می کنید؟

رژیم بحرین از انجام هیچ کاری حیا و شرم ندارد و برای اجرای روند عادی سازی نیز به همین صورت است. این اقدام عبور از تمام ارزش های عربی و اسلامی و نابود کردن کرامت مسلمانان است. ما با این اقدام مخالفیم. عادی سازی روابط آل خلیفه با صهیونیست ها رسوا شده است. ما با مردم فلسطین و مخالف عادی سازی هستیم. آنها به دنبال عادی سازی روابط و فراهم کردن فضا برای اجرای آن هستند. در این راه نیز اقدام به بازداشت و تهدید مخالفان اعم از علما و خبرنگاران و فعالین می کنند اما مردم با این اقدام موافق نیستند.



Source link