انتقاد رئیسی از کسانی که نگاهشان به خارج از مرزهاست
انتقاد رئیسی از کسانی که نگاهشان به خارج از مرزهاست

[ad_1] خبرگزاری فارس: تولیت آستان قدس رضوی گفت: کسانی که نگاهشان به دست دیگران و خارج از مرز‌های فرهنگی‌مان است، نمی‌توانند روشنفکران جامعه ما تلقی شوند. حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران و در مراسم رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب انتشارات سرای اهل قلم، با […]

[ad_1]

خبرگزاری فارس: تولیت آستان قدس رضوی گفت: کسانی که نگاهشان به دست دیگران و خارج از مرز‌های فرهنگی‌مان است، نمی‌توانند روشنفکران جامعه ما تلقی شوند.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران و در مراسم رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب انتشارات سرای اهل قلم، با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب یکی از جلوه‌های مهم حضور اهل فرهنگ و علم است، اظهار داشت: به نمایش گذاشتن آخرین تولیدات، تالیفات و آثار منتشرشده کتاب در حوزه‌های مختلف در نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به فال نیک می‌گیریم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب منشأ تبادل نظر بین اهل فرهنگ باشد، ادامه داد: در این نمایشگاه فرصتی است تا آخرین انتشارات در بخش‌های مختلف از قلم، لسان و از نگاه اهل فرهنگ و نیرو‌های انقلابی و ارزشی ارائه شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تحقیق و پژوهش مسئله بسیار مهمی است، افزود: هرچه تحقیق و پژوهش هدفمندتر باشد، ارزشمندتر است.

رئیسی تصریح کرد: پژوهش‌ها هرچه بیشتر مبتنی بر اصول و مبانی عمیق باشد و پژوهشگر هرچه آزادانه‌تر بتواند مطلبی را که یافته، بیان کند، فضای نقد ارتقاء یافته و توانمندی علمی را بیشتر می‌کند.

وی احیای فرهنگ و تمدن را یکی از وظایف مهم نویسندگان و پژوهشگران دانست و افزود: پرداختن به مسائل جدیدی که نیاز امروز جامعه است، از موضوعات مهمی است که پژوهشگران باید به آن بپردازند.

تولیت آستان قدس رضوی اهمیت پرداختن به موضوعات جدید را به دلیل حاکمیت فقه دانست و گفت: در گذشته فقه حکومت نمی‌کرده و به همین دلیل حل مسائل اجتماعی و فرهنگی و سوالاتی که ایجاد می‌شود، به عهده مراکز پژوهشی و فرهنگی است.

رئیسی ادامه داد: پژوهشگران باید سوالات جدید بر اساس مبانی دینی و اصیل اسلامی پاسخ دهند و برای این امر فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای نیاز است.

وی با بیان اینکه با اجتهاد تمدن‌ساز می‌توان به مسائل جدید پاسخ داد، گفت: ائمه اطهار علیهم‌السلام اصول را به صورت محکم برای ما بیان کرده‌اند و وظیفه ما است که به فرعیات بپردازیم و در مجامع علمی این مباحث را بررسی کنیم و به مجریان و دست‌اندرکاران ارائه دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه علمی که می‌تواند منشأ تحول و خلاقیت شود باید به دست‌اندرکاران اداره کشور از طرف مجامع علمی ارائه شود، افزود: تولید دانش بالذات خوب است، اما دانشی که بتواند جامعه را متحول کند ارزشمندتر است.

رئیسی با بیان اینکه قلمی مورد سوگند خداوند است که در جهت شکل دادن جامعه قرآنی باشد، افزود: علم و اندیشه باید بتواند مشکلی از جامعه را حل کند و براساس آموزه‌های دینی راهکاری پیش پای مسئولان بگذارد.

وی به رشد ۵۰ درصدی انتشارات آستان قدس در یک سال گذشته، افزود: امروز صیانت از نسل جوان و فرهنگ کشور یکی از ضروریات اجتناب‌ناپذیر است که همه مسئولان و مرزبانان فرهنگی نسبت به آن مسئولیت دارند.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه مبارزه با هجوم فرهنگی در حاشیه کار و تلاش شبانه‌روزی در حفظ و مرزبانی از تمدن کهن اسلامی و ملی ما است، گفت: اهل فرهنگ و هنر در این مرزبانی فرهنگی وظیفه مهمی دارند.

رئیسی با بیان اینکه روشنفکر در جامعه کسی است که پیش از دیگران مسائل جامعه را بشناسد و به دیگران هشدار دهد و جامعه را آگاه کند، گفت: کسانی که نگاهشان به دست دیگران و خارج از مرز‌های فرهنگی‌مان است، نمی‌توانند روشنفکران جامعه ما تلقی شوند.

[ad_2]

Source link