اولین سفر برجامی ظریف پس از خروج آمریکا
اولین سفر برجامی ظریف پس از خروج آمریکا

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان شنبه‌شب در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی متشکل از مقاماتی از وزارت نفت، صنعت و معدن، بانک مرکزی، راه و شهرسازی، سرمایه‌گذاری خارجی و مدیرانی از وزارت خارجه و نیز مجید تخت روانچی معاون سیاسی رییس جمهور راهی پکن شد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در […]



خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه کشورمان شنبه‌شب در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی متشکل از مقاماتی از وزارت نفت، صنعت و معدن، بانک مرکزی، راه و شهرسازی، سرمایه‌گذاری خارجی و مدیرانی از وزارت خارجه و نیز مجید تخت روانچی معاون سیاسی رییس جمهور راهی پکن شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار است در این سفر با همتای چینی خود دیدار و گفتگو کند.

این اولین سفر وزیر خارجه کشورمان پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام است.

ظریف همچنین قرار است در ادامه سفرش به چین به روسیه و بلژیک نیز سفر کرده و با مقامات این کشور‌ها و اتحادیه اروپا نیز دیدار و گفتگو کند.

مذاکره با وزیران خارجه انگلیس، آلمان، فرانسه و فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جریان سفر وزیر خارجه کشورمان به بروکسل انجام می‌شود.

در این دیدار قرار است آخرین تحولات و موضوعات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و پنج کشور بدون حضور آمریکا را بررسی کنند.

براساس گزارش رسانه‌ها و مواضع مقامات ایران و اروپا، یکی از مهمترین محور‌های مذاکرات وزیران خارجه ایران و E۳ و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بررسی چگونگی تامین منافع اقتصادی و سیاسی ایران از برجام پس از خروج آمریکا از این توافق است.

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته در سخنانی اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می‌شود. پس از آن کشور‌های اروپایی عضو گروه ۱+۵ اعلام کردند که به ماندن به این توافق ادامه می‌دهند و از ایران نیز خواستند تا با قدرت در این توافق بماند.

در عین حال ایران پس از خروج آمریکا اعلام کرده است که در صورتی در توافق هسته‌ای با همراهی اروپایی‌ها باقی می‌ماند که این کشور‌ها به علاوه چین و روسیه مسیر‌ها و راهکار‌هایی را برای تامین منافع ایران حاصل از ماندن در برجام معرفی کنند. چنانچه این مسیر‌ها و راهکار‌ها مورد تایید ایران قرار گیرد به اجرای برجام ادامه می‌دهد در غیر این صورت اگر مذاکرات با اروپایی‌ها طی چند هفته موثر و مثبت نباشد ایران نیز از برجام خارج خواهد شد.



Source link