ایجاد مکانیزم جدید مبادلات مالی اروپا با ایران محدود به روابط شرکت‌های دولتی است :: خبرگزاری خانه ملت
ایجاد مکانیزم جدید مبادلات مالی اروپا با ایران محدود به روابط شرکت‌های دولتی است :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] عبدالکریم حسین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص اظهارات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر تشکیل سازمانی برای تسهیل معاملات مالی با ایران با هدف دور زدن تحریم‎‌ها، گفت: شرکت‌هایی که به صورت کاملا شخصی و خصوصی کار می‌کنند به سختی می‌توانند امکان تعامل با این سازمان جدید را برقرار […]

[ad_1]

عبدالکریم حسین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص اظهارات مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر تشکیل سازمانی برای تسهیل معاملات مالی با ایران با هدف دور زدن تحریم‎‌ها، گفت: شرکت‌هایی که به صورت کاملا شخصی و خصوصی کار می‌کنند به سختی می‌توانند امکان تعامل با این سازمان جدید را برقرار بکنند زیرا عمدتا دارای روابط و مبادلات اقتصادی، پولی و بانکی با آمریکا دارند.

دولت‌های اروپایی باید روابط مالی با ایران را تسهیل کنند

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کشورهای اروپایی هم چند دارای کمتر شرکت دولتی هستند اما دولت‌ها تا سطحی می‌توانند این مبادلات مالی را تسهیل کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی تاکنون به برجام پایبند بوده لذا کشورهای 4+1 هم باید نسبت به برجام متعهد باشند، این تصمیم هم بر پایه منطق و عقلانیت اتخاذ شده است اما این تصمیم عمدتا شرکت‌های دولتی را شامل می‌شود.

ایجاد مکانیزم جدید مبادلات مالی اروپا با ایران شرکت‌های خصوصی را نمی‌تواند مُجاب کند

حسین‌زاده یادآور شد: تشکیل چنین کانال یا سازمانی نمی‌تواند شرکت‌های خصوصی را مُجاب یا وادار به مبادله مالی با ایران کند، اما در تعهد‌آور کردن روابط مالی بین دولت‌ها تاثیر خوبی خواهد گذاشت.

نایب رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عمده شرکت‌هایی که با خروج آمریکا از ایران رفتند، خصوصی بودند اما بعد از این و با ایجاد چنین مکانیزمی می‌توان جایگزین دولتی ایجاد کرد. ورود صادقانه کشورهای اروپایی به این عرصه جدید می‌تواند به جبران مسائل پیش آمده کمک کند.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اتحادیه اروپا یک تشکیلات حقوقی جدیدی را با هدف ادامه بازرگانی و تجارت با ایران از جمله خرید نفت و دور زدن تحریم های آمریکا علیه تهران ایجاد می کند. از این رو کانالی با اسم “سازمان اهداف متعدد” (اس پی وی) ایجاد می‌شود که به موجب آن شرکت‌ها می‌توانند معاملات مالی با ایران را انجام دهند./

پایان پیام

[ad_2]

Source link