بازدید دکتر بانک مشاور رئیس‌جمهور از چهار پروژه حوزه نفت و انرژی در منطقه آزاد قشم
بازدید دکتر بانک مشاور رئیس‌جمهور از چهار پروژه حوزه نفت و انرژی در منطقه آزاد قشم

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، به همراه جمعی از معاونین و مدیران سازمان و شهرستان از روند فعالیت چهار پروژه نفت و انرژی جزیره قشم بازدید کردند. به گزارش اخبار آزاد مناطق، شرکت انرژی‌گستر قشم با سرمایه‌گذاری دو شرکت مپنا (۶۰درصد) و غدیر(۴۰درصد) در […]


مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، به همراه جمعی از معاونین و مدیران سازمان و شهرستان از روند فعالیت چهار پروژه نفت و انرژی جزیره قشم بازدید کردند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، شرکت انرژی‌گستر قشم با سرمایه‌گذاری دو شرکت مپنا (۶۰درصد) و غدیر(۴۰درصد) در زمینی به مساحت ۱۰۰هکتار در شهرک صنعتی کاوه جزیره قشم واقع شده و قرار است در این نیروگاه سیکل ترکیبی با ۳هزار و ۵۵۰میلیارد ریال و ۳۸۶میلیون یورو سرمایه‌گذاری، ۵۰۰مگاوات برق و ۱۰۰هزار مترمکعب آب در روز تولید شود.

هم‌اینک توربین‌های این نیروگاه نصب شده و گاز موردنیاز آن هم تا پایان امسال وصل خواهد شد؛ تعداد نیروهایی که در زمان ساخت این پروژه مشغول به کار هستند ۳۵۰نفر است که در زمان بهره‌برداری تعداد نیروهای موردنیاز آن به ۱۵۰نفر می‌رسد.

نیروگاه سیکل ترکیبی آب و برق قشم مولد

نیروگاه سیکل ترکیبی آب و برق قشم مولد با ظرفیت تولید ۵۰۰مگاوات برق و ۱۰۰هزار مترمکعب آب در روز  و  ۱۵هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری هلدینگ پاسارگاد، فعالیت خود را از سال‌۱۳۹۲ در این منطقه آغاز کرد.

این پروژه در زمینی به مساحت ۷۰هکتار در شهرک صنعتی کاوه منطقه آزاد قشم در سال گذشته موفق شد ۷۰مگاوات برق به مدار سراسری منتقل کند.

۴۳۰مگاوات برق دیگر این پروژه باضافه ۱۰۰هزار مترمکعب آب در روز از نیروگاه سیکل ترکیبی قشم مولد هم قرار است تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

در زمان ساخت این پروژه به طور میانگین روزانه ۱۵۰نیرو مشغول به کار هستند و قرار است در زمان بهره‌برداری از این پروزره ۷۰نیروی فنی در این نیروگاه فعالیت کنند.

اسکله نفتی حرا

در ادامه این بازدیدها، مرتضی بانک و هیات همراه از مراحل ساخت اسکله نفتی حرا با ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۶میلیون تُن محصولات نفتی صادراتی در سال دیدن کردند.

هدف از تاسیس این شرکت ایجاد تسهیلات و تجهیزات در تامین خوراک و انتقال محصول پالایشگاه‌های همجوار (پارس بهین پالایش نفت قشم و سایر پالایشگاه‌ها) بوسیله دو پست اسکله ۷۰٫۰۰۰تنی و ۷٫۰۰۰تنی و با در نظر گرفتن طرح توسعه و تامین آب مورد نیاز است.

عملیات اجرایی این پروژه از سال‌۱۳۹۴ شروع شده و تاکنون ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است سال آینده به بهره‌برداری برسد.

اسکله نفتی حرا با دو هزار و ۴۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ پاسارگاد با ۷۵درصد و سازمان منطقه آزاد قشم هم با ۲۵درصد در منطقه شهرک پالایشگاهی کاوه جزیره قشم واقع شده است.

بهین پالایش قشم

آخرین پروژه نفت و انرژی که مورد بازدید مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان قرار گرفت، پالایشگاه ۷۵هزار بشکه‌ای نفت خام فوق‌سنگین بهین پالایش قشم می‌باشد.

این پالایشگاه با پنج هزار و ۵۵۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری هلدینگ پاسارگاد با هدف تولید قیر فعالیت خود را از سال‌۱۳۹۵ در قشم آغاز کرد و با بیش از ۴۰درصد پیشرفت قرار است اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسد.

این پروژه در زمینی به مساحت ۵۰هکتار در شهرک صنعتی کاوه جزیره قشم قرار دارد و در زمان ساخت آن بیش از ۸۰۰نیرو مشغول فعالیت هستند که تعداد آنان در زمان بهره‌برداری به ۳۵۰نفر می‌رسد.

شایان ذکر است، دکتر بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق و ویژه اقتصادی کشور جهت بازدید از پروژه‌های حوزه نفت و انرژی و شیلات منطقه آزاد قشم، صبح سه‌شنبه یکم آبان‌ماه با استقبال مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، فرماندار، امام جمعه شهرستان قشم و جمعی از معاونین، مدیران سازمان و شهرستان از طریق اسکله شهید ذاکری قشم وارد این منطقه آزاد شد.

نوشته بازدید دکتر بانک مشاور رئیس‌جمهور از چهار پروژه حوزه نفت و انرژی در منطقه آزاد قشم اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.



Source link