بحران سوریه از آغاز تا نشست‌های سه و چهارجانبه برای برقراری امنیت و اتخاذ راهکار سیاسی :: خبرگزاری خانه ملت
بحران سوریه از آغاز تا نشست‌های سه و چهارجانبه برای برقراری امنیت و اتخاذ راهکار سیاسی :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری برگزاری اجلاس چهارجانبه ترکیه، آلمان، فرانسه و روسیه درباره سوریه، گفت: حدود هشت سال از بحران سوریه می‌گذرد و آنچه تحت عنوان مداخلات سازمان ملل برای حل بحران بود از یک سو و موضع گیری کشورهای غربی و اروپایی از طرف دیگر قابل تامل […]

[ad_1]

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری برگزاری اجلاس چهارجانبه ترکیه، آلمان، فرانسه و روسیه درباره سوریه، گفت: حدود هشت سال از بحران سوریه می‌گذرد و آنچه تحت عنوان مداخلات سازمان ملل برای حل بحران بود از یک سو و موضع گیری کشورهای غربی و اروپایی از طرف دیگر قابل تامل و بررسی است.

ورود نظامی غربی‌ها به سوریه با هدف سرنگونی دولت بشار اسد

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعدادی از کشورهای منطقه چون عربستان و امارات و برخی کشورهای اروپایی و آمریکا تلاش کردند با بشار اسد مبارزه نظامی کنند و دولت قانونی وی را با توجه به بحران داخلی سوریه سرنگون کنند از این رو از گروه‌های مخالف حمایت و آنها را تجهیز کردند.

وی افزود: این کشورها گروه‌های تروریستی چون داعش را نیز حمایت کردند بنابراین بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا سربازانی را داوطلبانه به عضویت این گروه‌ها درآوردند تا در سوریه جنگ مسلحانه به راه بیندازند. از این رو نیروهای آمریکایی و اروپایی خود منشاء خطر شدند زیرا موجب افزایش ناامنی در سوریه شدند.

چرخش سیاست غربی‌ها به سمت پیگیری راه حل سیاسی برای سوریه با افزایش تهدیدات امنیتی

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: به دنبال ناامنی در سوریه موج پناهندگان به کشورهای اروپایی افرایش یافت، به مرور زمان این کشورها متوجه شدند که راه حل بحران سوریه نظامی نیست زیرا امنیت کشورهایی اروپایی یا ترکیه تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت. سازمان ملل متحد به بحران ورود و چهار ماموریت اساسی تحت عنوان استقرار حکومت انتقالی، تدوین قانون اساسی، اصلاح و شفافیت انتخابات و مبارزه با تروریسم را دنبال کرد.

مقاومت مردم سوریه و مبارزه با تروریسم با هدف مقابله با سیاست مداخله‌جویانه غربی‌ها

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سازمان ملل متحد این ساز و کار را تحت تاثیر آمریکا و غربی‌ها انتخاب و دنبال کردند تا فضا را برای سرنگونی بشار اسد فراهم کنند اما مقاومت مردم سوریه و مبارزه با تروریسم با کمک ایران و روسیه به درخواست دولت سوریه به این اهداف جامه عمل نپوشاند لذا شاهد افزایش اقتدار دولت سوریه و نابودی شبه کامل تروریست‌ها در سوریه بودیم.

                        بیشتر بخوانید:

 

برگزاری نشست چهارجانبه درباره سوریه به موجب دوری جُستن از تبعات ناشی از راهکارهای نظامی

وی معتقد است: کشورهای اروپایی چون فرانسه و آلمان هم‌اکنون به این نتیجه رسیدند که راه حل بحران سوریه سیاسی است و موضع گیری آنها برای دولت سوریه و اعلام سیاست در مقابل سازمان ملل متحد برای تهیه قانون اساسی سوریه است و خود سوری‌ها باید آن را تدوین کنند. با این حال جامعه جهانی باید دولت سوریه را کمک و با اتخاذ روش‌های مسالمت آمیز به حمایت از تروریست‌ها پایان دهند.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: کشورهای اروپایی نباید در مسائل، موضوعات مرتبط با حاکمیت، دولت و تمامیت ارضی سوریه دخالت

کشورهای اروپایی نباید در مسائل، موضوعات مرتبط با حاکمیت، دولت و تمامیت ارضی سوریه دخالت کنند و تنها به مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت در سوریه کمک کنند

کنند و تنها به مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت در سوریه کمک کنند. نشست چهار جانبه استانبول نیز به موجب اقناع این کشورها برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه است البته اگر اهداف این نشست غیر از اتخاذ راهکار سیاسی باشد، به نتیجه نخواهد رسید.

ایران، ترکیه و روسیه به دنبال برقراری امنیت در سوریه/ نشست چهار جانبه برای اتخاذ راهکار سیاسی و رفع دغدغه اروپایی‌ها

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نشست چهار جانبه با قصد دخالت در امور داخلی سوریه بدون نظر دولت سوریه آثار منفی به بار خواهد آورد،  اظهار داشت: کشورهای ضامن صلح که ایران و روسیه و ترکیه بودند در قالب نشست‌های سه گانه برای برقراری امنیت اقدامات خود را انجام دادند و با دید ایجاد صلح و برقراری امنیت نشست‌های سه جانبه‌ای را برگزار می‌کنند. نشست چهار جانبه برای رفع دغدغه‌های اتحادیه اروپا و مبارزه با جرایمی چون آدم ربایی و غیره که در حال شکل گیری است، تشکیل شده است.

                 بیشتر بخوانید:

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایران، روسیه و ترکیه با هدف برقراری امنیت، مبارزه با تروریست‌ها و محدود کردن تروریست‌ها در این کشور حاضر شدند، البته ایران و روسیه به صورت مستقیم با دعوت دولت سوریه به این کشور دعوت شدند و ترکیه هم به جهت همسایگی با سوریه به این مجموعه پیوشت و سیاست خود را از کشورهای غربی جدا کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، رهبران روسیه، آلمان، فرانسه و ترکیه در بیانیه مشترکی در پایان اولین نشست استانبول درباره سوریه بر حمایت از حاکمیت و وحدت این کشور و آمادگی برای مشارکت در برقراری صلح و ثبات در سوریه تاکید کردند.

گفتنی است؛ در بیانیه مذکور به پایبندی بر حاکمیت،‌ استقلال و تمامیت ارضی سوریه، حمایت از راه حل سیاسی بحران سوریه، حل غیر نظامی بحران سوریه، برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه، دعوت به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه قبل از پایان سال ۲۰۱۸، مخالفت با استفاده از سلاح‌های شیمیایی و درخواست از جامعه جهانی در راس آن سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه برای افزایش کمک‌های انسانی به ملت سوریه اشاره شده است./

پایان پیام

[ad_2]

Source link