بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی صنعت درمجلس/نظر نمایندگان موافق ومخالف – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی صنعت درمجلس/نظر نمایندگان موافق ومخالف – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «امور اقتصادی و دارایی»، بعد از ظهر امروز (شنبه ۵ آبان ماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی […]



به گزارش خبرنگار مهر، جلسه رای اعتماد به ۴ وزیر پیشنهادی «راه و شهرسازی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «امور اقتصادی و دارایی»، بعد از ظهر امروز (شنبه ۵ آبان ماه) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور اکثریت نمایندگان و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

احمدی لاشکی: «اسلامی» چکمه‌پوش و مردمی است

قاسم احمدی لاشکی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه‌ای بسیار بزرگ است که ۱۷ معاون و بیش از ۱۶۵ هزار پرسنل دارد.

وی  بیان کرد: آقای اسلامی تأکید بسیار زیادی بر استفاده از افراد شایسته و لایق دارد و این مسئله کاملاً منطقی است.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخیراً اعضای فراکسیون زنان مجلس نامه‌ای خطاب به این وزیر پیشنهادی دولت نوشتند که آقای اسلامی تا چه حد از زنان می‌خواهد در وزارتخانه خود استفاده کند که پاسخ اسلامی آن بود که تأکیدش روی شایسته‌سالاری است و این مسئله نشان‌دهنده آن است که نگاه جنسیتی در انتصابات خود نخواهد داشت.

احمدی لاشکی با تأکید بر پاکدستی این وزیر پیشنهادی دولت، گفت: اسلامی فردی متدین و اهل تقواست و بر اساس گزارش فراکسیون شفاف‌سازی مجلس، وی در هیچ شرکت دولتی، بخش خصوصی و همچنین در هیئت مدیره تشکل‌های صنفی عضویت ندارد.

وی افزود: همچنین بر اساس گزارش فراکسیون شفاف‌سازی مجلس، وی هیچ‌گونه قرارداد و پیمانی با شرکت‌های دولتی و غیردولتی منعقد نکرده است که قطعاً ما راستی‌آزمایی این مسائل را مورد نظر قرار می‌دهیم اما این گزارش‌ها به خوبی، پاکی این وزیر پیشنهادی دولت را به ما نشان می‌دهد.

نماینده مردم نوشهر در مجلس با بیان اینکه اسلامی برنامه‌های زیادی برای بهبود وزارتخانه راه و شهرسازی دارد که منطبق بر سیاست‌های کلی نظام و برنامه ششم توسعه هستند، گفت: این وزیر پیشنهادی دولت توجه زیادی به مسکن مهر دارد.

احمدی لاشکی ادامه داد: نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی تأکید زیادی بر مسکن داشت اما به وضعیت راه کمتر می‌پرداخت، آخوندی توجهی به مسکن نداشت و تأکیدش بر حل مشکلات راه و شهرسازی بود، درحالی‌که اسلامی در برنامه‌های خود، بهبود مشکلات مسکن و راه و شهرسازی را در دستور کار دارد.

وی اظهار داشت: باید خداوند را شاکر باشیم که قرار است فردی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده بگیرد که چکمه‌پوش و پا به کار است و آنقدر در بین مردم حضور یافته است که اگر چند روز مردم او را نبینند، می‌گوید دلمان برای وی تنگ شده است و این مسئله کاملاً مردمی بودن و حضور وی در صحنه را نشان می‌دهد.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه این وزیر پیشنهادی دولت برای عبور از شرایط تحریمی کشور، برنامه‌های بسیار زیادی دارد، خاطرنشان کرد: همچنین توجه به اقتصاد مقاومتی که یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است، در برنامه‌های اسلامی دیده می‌شود.

نجفی خوشرودی: رویکرد وزیر پیشنهادی راه، عدم تعامل با نمایندگان است

علی نجفی خوشرودی درمخالفت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: رویکرد آقای اسلامی، رویکردی غیر واقعی است. ایشان واقعیات کشور را نادیده می گیرد.

وی افزود: رویکرد ایشان، عدم تعامل با نمایندگان است و اعتقادی به تعامل با نمایندگان ندارند. حرف های ایشان ما را به یاد دولتمردان سابق می اندازد.

وی خطاب به اسلامی گفت: با کدام شاخص اعلام کرده اید در یک سال در استانداری مازندران به اندازه ۲۵ سال کار کرده اید؟ وعده دادید مشکل راه های روستایی را حل می کنید چطور این کار را انجام می دهید؟

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: ضعف شما در مدیریت منابع انسانی مشهود است. آقای اسلامی با روش های متزلزل در استانداری مازندران کار کرده است و در فضای بی ثباتی در مدیریت این استان دامن زده است.

وی در ادامه خواستار پخش کلیپی شد که مدعی شد که در آن اسلامی بیان کرده که با نمایندگان تعامل نخواهد داشت. این ادعا را فیضی مخالف دیگر وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده بود.

اسلامی در این کلیپ اعلام کرد در صورتی که نمایندگان، سفارش مدیری را کنند در صورتی که این فرد را مناسب ندانم در عین احترام به آنها، فرد مورد نظر را به پست های مدیریتی منصوب نخواهم کرد. پس از پخش این کلیپ نمایندگان با گفتن احسنت، اظهارات را تأیید کردند.

نجفی خوشرودی در ادامه اظهار داشت: آیا یک عدد از هواپیماهایی که در شرکت هواپیمایی شاهین شهر اصفهان تولید شد، به پرواز درآمده است؟

وی افزود: اسلامی در استانداری مازندران، جز روزمرگی دستاوردی نداشته است.

فیضی: یکی از وزرا، «اسلامی» را به رئیس‌جمهور معرفی کرده است

محمد فیضی نماینده مردم اردبیل در مخالفت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: شما با رایزنی یک‌شبه برای این پست معرفی شده‌اید؛ خودتان اعلام کردید که با سفارش یکی از وزرا به حضور رئیس‌جمهور رفتید و آقای روحانی به شما گفته تا فردا برنامه‌ات را ارائه کن و شما هم یک‌شبه برنامه خود را ارائه داده‌اید.

وی افزود: در برنامه آقای اسلامی به ۳۲ درصد از احکام بالادستی اشاره نشده است آیا فکری به حال بازسازی بافت های فرسوده کرده اید آیا برای جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی برنامه‌ای دارید؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شما هیچ شناختی از سازندگان صنایع ریلی کشور ندارید و برنامه‌ای برای حمایت از آنها ارائه نداده‌اید؛ چه برنامه‌ای برای قطع وابستگی بودجه به نفت دارید؟

فیضی تصریح کرد: مدرک تحصیلی شما را بررسی کرده‌ام؛ سال ۶۰ مدرک مهندسی ساختمان گرفته‌اید و دوره MBA را گذرانده‌اید اما مدرکی در این خصوص ندارید. چگونه شما با مدرک فوق‌لیسانس راهنمای دوره دکتری هستید؟

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: یکی از بستگانتان را مسئول نظارت بر ساخت ساختمان برای رزمندگان در وزارت رفاه کردید؛ این فرد کجاست و پرونده وی در سازمان بازرسی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در پایان مدعی شد که اسلامی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است که باید حرف نمایندگان را از یک گوش شنید و از گوش دیگر رها کرد.

رضایی: اسلامی آقازاده نیست/مسکن اولویت برنامه های وزیر پیشنهادی

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در موافقت با رای اعتماد به اسلامی گفت: ایشان از نیروهای انقلابی و جهادی است هر جایی که مسئولیتی را بر عهده داشته موفق عمل کرده، آقازاده نیست و از طرف جریان و حزبی نامزد وزارت راه و شهرسازی نشده است و به خاطر توانمندی هایش مورد اعتماد رئیس جمهور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کسی که این مسئولیت را بر عهده می گیرد باید دانش و توانایی لازم را داشته باشد ایشان مدرک مهندسی راه و ساختمان خود را از یکی از دانشگاه های معتبر کسب کرده اند و توانایی انجام امور مهم را دارند.

وی با اشاره به تاکید اسلامی بر لزوم شایسته سالاری گفت: در کشور ما کمبود ۴.۵ میلیون واحد مسکونی وجود دارد، ۲۰ میلیون از جمعیت کشور در بافت های فرسوده زندگی می کنند؛ بنابراین باید سالی یک واحد مسکونی تولید شود اما در بهترین شرایط ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می شود.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه موضوع مسکن در اولویت برنامه های اسلامی قرار دارد، گفت: ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که با اوراق مشارکت و اسناد خزانه نمی توان این پروژه ها را به اتمام رساند، مگر اینکه ایده آقای اسلامی مبنی بر استفاده از فاینانس داخلی و خارجی اجرایی شود.

وی همچنین گفت: مهندسان ساختمانی منتظرند تا آقای اسلامی به وزارت راه و شهرسازی بیاید.

پورمختار: اسلامی شناخت کاملی از مسائل راه و شهرسازی دارد/ توجه به مسکن مهر

محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودراهنگ در جلسه علنی امشب مجلس شورای اسلامی و در موافقت با محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: در وهله اول باید بگویم که مجلس با هیچ کس عقد اخوت نبسته و براساس برنامه های وزرای پیشنهادی، نظارت خود را انجام می دهد و اگر آنان عملکرد خوبی نداشته باشند، بحث استیضاح آنان را پیگیری می کند.

وی ادامه داد: اصل مبارزه با فساد و استفاده از نیروهای متعهد و متدین باید در دستور کار وزرای پیشنهادی دولت باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای اسلامی از مدیران جهادی کشور است که بیش از ۳۶ سال سابقه در حوزه های مختلف دارد و شناخت وی از مسائل راه و شهرسازی کامل است.

پورمختار با اشاره به اینکه تقویت حضور مردم در مدیریت کلان وزارتخانه راه و شهرسازی از برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است، افزود: از جمله اولویت های برنامه های آقای اسلامی، توجه به حل مشکل مسکن است و وی قول حل مشکل مسکن مهر را داده است که نیاز بسیاری از مستمندان و فقرای جامعه را حل کرده و معتقد است طرح مزخرفی نیست.

وی با اشاره به سوابق مدیریتی این وزیر پیشنهادی دولت، بیان کرد: اسلامی، استانداری فعال است و همچنین در حوزه پدافند غیرعامل سوابق درخشانی دارد که ضرورت تقویت این موضوع هم در کشور حائز اهمیت است.

پورمختار با اشاره به دیگر برنامه های این وزیر پیشنهادی گفت: بهبود بافت های فرسوده از دیگر برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است و همه ما می‌دانیم بافت‌های فرسوده یکی از آسیب های جدی در شهرهای بزرگ است که اسلامی وعده حل این مشکل را داده است.

وی گفت: توجه به حل مشکلات ناوگان هوایی و زمینی هم از دیگر برنامه های آقای اسلامی است؛ توجه ویژه به بهبود راههای روستایی هم جزء برنامه های اصلی این وزیر پیشنهادی دولت است که قطعاً می‌تواند با سابقه قوی و مدیریت جهادی خود این برنامه ها را عملیاتی کند.

گیلانی: «اسلامی» برنامه‌ای برای توسعه شهری ارائه نکرده است

سهراب گیلانی در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: استعفا و استیضاح برخی از وزرا برای تحول و مقابله با بحران‌های اقتصادی کشور بوده است و بر این اساس باید وزرایی قوی و دارای روحیه ظرفیت‌ساز و دارای تعامل بالای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انتخاب کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی حوزه‌ی بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد که چندی پیش دولت پیشنهاد تفکیک این وزارتخانه را داد، گفت: در مسکن مشکلات جدی وجود دارد که در برنامه این وزیر پیشنهادی، برای ساماندهی آن مطلبی عنوان نشده است.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین بسیاری از پروژه‌های ساختمان‌سازی از سال‌ها قبل نیمه‌تمام مانده است که باید توجه ویژه‌ای به تکمیل این پروژه‌های عمرانی شود.

گیلانی با اشاره به گرانی بیش از ۴۰ درصدی مسکن بیان کرد: سؤال ما از آقای اسلامی این است که چگونه می‌خواهد این شرایط اسفبار را مدیریت کند چرا که مسکن تأثیرات متعددی از جنبه‌های مختلف بر خانواده‌ها دارد و از سوی دیگر باید بگویید که چه برنامه‌ای برای حل مشکل حاشیه‌نشین‌ها که حدود ۱۱ میلیون نفر هستند، دارید.

وی خطاب به این وزیر پیشنهادی دولت تصریح کرد: همچنین لازم است برنامه خود برای حل مشکلات حمل و نقل عمومی را ارائه دهید چرا که این مسئله از ضرورت‌های توسعه‌ کشور است و همچنین بسیاری از پروژه‌های کشور در این زمینه به دلیل عدم تأمین اعتبار، متوقف شده‌ که شما باید به ما وعده دهید که در صورت تأمین بودجه، این پروژه‌ها را تکمیل کنید.

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مسائل اصلی در این وزارتخانه، تدوین طرح‌های جامع شهری است اما یکی از عیب‌های بزرگ برنامه این وزیر پیشنهادی آن است که توجهی به این مسئله نکرده است درحالی‌که توسعه شهری امری اجتناب‌ناپذیر است.

گیلانی متذکر شد: مدیران قبلی در وزارت راه و شهرسازی تاکنون هزاران میلیارد تومان بدهی بر جای گذاشته‌اند و همچنین هزاران پروژه نیمه‌تمام باقی مانده است که این وزیر پیشنهادی دولت باید برنامه‌های پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند و بگوید قرار است برای برطرف کردن این مشکلات و بهم‌ریختگی‌ها چه تحول مدیریتی را ایجاد کند؟

شریعتمداری: شفافیت و مبارزه با فساد در بدنه وزارت کار را پیگیری می‌کنم

محمد شریعتمداری در نشست علنی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در دفاع از برنامه های خود با اشاره به فعالیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش صندوق های بازنشستگی وابسته به این وزارتخانه قرار دارند و رسیدگی به آنها، از ماموریت های مهم این وزارتخانه است.

شریعتمداری با بیان اینکه رسیدگی به امور کارگران که قشر مولد جامعه هستند، از مسئولیت های ما در این وزارتخانه است، ادامه داد: همچنین رسیدگی به امور زنان، معلولان، فقرا، محرومان و قربانیان آسیب های اجتماعی، تحت پوشش این وزارتخانه بزرگ است که باید مورد توجه قرار گیرند.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تصمیم مجلس به تصدی بنده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصمیم به احیای بخشی از اقتصاد یعنی تعاون است که در کشور مغفول مانده است که اگر مورد اهتمام قرار گیرد، می تواند به توسعه اقتصاد تعاونی کمک کند. از سوی دیگر، تصمیم به تصدی بنده در این وزارتخانه، در جهت حفظ حق الناس بیمه شدگانی است که سالها حق  بیمه به تامین اجتماعی پرداخت کرده‌اند که از نهادهای مهم و تاثیر گذار به شمار می‌رود و به عنوان پیشران در اقتصاد کشور می تواند عمل کند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: من چندین بار از مجلس رای اعتماد گرفتم و سال های سال با شما همکار بودم. هر نوع نظارت مجلس اعم از سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس محترم است و به آن احترام می گذارم. خدا می داند که این موارد را مظاهر دموکراسی کشور می دانم و از پاسخ به هیچ سوالی در هیچ زمانی، عدول نخواهم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: یکی از مهمترین فرمایشات نمایندگان این است که این وزارتخانه بدون برنامه ریزی قابل اداره نیست؛ قطعا بنده نیز برای تصدی این وزارتخانه برنامه دارم. ما قوانین بالادستی داریم که سند راهبردی برای فعالیت به شمار می‌رود و علاوه بر این قانون برنامه ششم توسعه را داریم که توسط شما نمایندگان محترم تصویب شده است.

وی ادامه داد: به عنوان یک ایرانی وقتی می‌شنوم که گفته می‌شود در یک وزارتخانه‌ای، پست مدیرعاملی خرید و فروش می‌شود، تنم می‌لرزد و اگر یک مورد را ببینیم حتما به مراجع قضایی معرفی خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین منشوری با عنوان منشور ارایه خدمات جدید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبرداد و با اشاره به برنامه های عمومی خود در صورت کسب رای اعتماد از مجلس گفت :اصل شفافیت و مبارزه با فساد در تمام بدنه وزارتخانه است و زیرساخت هایی را به وجود خواهم آورد تا تمام اطلاعات صندوق های وابسته از جمله صندوق بازنشستگی فولاد، و صندوق تامین اجتماوعی در اختیار مردم قرار می گیرد و اعضای هیأت مدیره تمام شرکت ها در سایت رسمی وزارتخانه در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت.

شریعتمداری ادامه داد: بنده به ملت ایران، وعده حکمرانی خوب و دولت الکترونیک را می‌دهم؛ تحقق دولت الکترونیک، زمینه مبارزه با فساد را فراهم می‌کند. من سابقه اجرای این کار را هم دارم. یک سال بعد از وزارت بازرگانی، تمام قراردادهای این وزارتخانه را بدون کاغذ انجام می‌دادم. در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ۱۴ سامانه راه‌اندازی کردم که نتیجه آن، رفع اختلاف گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر در درون یک دستگاه اجرایی فساد رخ داد، ولی بدنه آن دستگاه با فساد برخورد کرد، باید از آن سازمان تقدیر شود تا مبارزه با فساد به یک رویه تبدیل شود.

به گفته وی، وقتی وارد وزارت صنعت، معدن و تجارت شدم، خبری به گوشم رسید که عده‌ای با روش‌هایی، در ثبت سفارش خودرو دستکاری می‌کنند. بعد از تحویل آنها به حراست وزارتخانه، حراست و آی‌تی وزارت صنعت را مأمور کردم تا از تاریخ ۹۵/۱۰/۲۵ که ورود خودرو به کشور منوط به وجود نمایندگی آن شرکت در ایران شده بود را مورد رسیدگی قرار دادند که نزدیک به ۱۰ هزار آیتم بود و در هر ثبت سفارش نیز آیکن‌های زیادی وجود داشت. نهایتاً متوجه شدیم که ۶۴۸۰ مورد دسترسی به ثبت سفارش واردات خودرو انجام شده و آن را به دستگاه‌های نظارتی کردیم.

شریعتمداری تأکید کرد: من معتقدم تبلیغات در مورد کشف فسادها نباید انجام شود؛ البته برخی از ارکان استانی این وزارتخانه را عزل کردم؛ اما آن را انعکاس ندادم، چون عمل به مبارزه با فساد، از تبلیغات آن مهمتر است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولویت دیگر خود در این وزارتخانه را اجرای اصل شایسته‌سالاری، عنوان و اظهار داشت: به همین منظور با همکاری بنیاد ملی نخبگان، جوانان شایسته را در همه ارکان وزارت تعاون در عرصه‌های مدیریتی منصوب خواهم کرد. همچنین با برداشتن نگاه جنسیتی در انتخاب مدیران، میان زنان و مردان از نظر شایستگی تفاوت قائل نخواهم شد. قول خواهم داد با نگاه قومی، قبیله‌ای و مذهبی قدم برندارم.

وی ادامه داد: یک ساله کاری می‌کنم که شایستگان در مناصب مختلف باشند. من به آنچه معتقدم این است که در سلسله مراتب مدیریتی، بومی‌گزینی نکرده‌ایم. از تهران با مشکلات زیادی، مدیر به هرمزگان فرستادیم. از نظر من در شرایط برابر، انتخاب شایستگان بومی ارجحیت دارد؛ ضمن اینکه سن مدیریت در این وزارتخانه در طی یک سال در صورت استقرار من، ۱۰ سال کاهش خواهد یافت.

شریعتمداری تصریح کرد: پیشنهاد شدن من برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نظر رئیس‌جمهور بود و من هیچ تأثیری در آن نداشتم. رئیس‌جمهور به من گفت تغییر در بخشی از ارکان اقتصادی دولت، خواست نمایندگان مجلس است. من فقط امتثال امر رئیس‌جمهور را کردم تا به این وزارتخانه بیایم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با درخواست از نمایندگان برای دادن رأی بالا به خود گفت: هر مدیری که در وزارت تعاون مشغول می‌شود، باید رأی بالایی داشته باشد. همچنین همه نمایندگان مطمئن باشند اعم از مخالف و موافق من، به یک اندازه پاسخگویی از سوی وزارتخانه برخوردار خواهند شد.

وی با تأکید بر اعمال اصل سه‌جانبه‌گرایی در وزارت تعاون افزود: نباید کارگر و کارفرما را فقط برای تعیین دستمزد دور هم جمع کنیم بلکه باید به قانون جامع تأمین اجتماعی برگردیم که شورای عالی تأمین اجتماعی با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی در همه ارکان این وزارتخانه حاکم باشد. نباید دارایی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صندوق‌های بازنشستگی به حساب دولت گذاشته شود؛ این اموال به همه بیمه‌شدگان تعلق دارد.

شریعتمداری اظهار کرد: از دیگر اقدامات من این است که بنگاهداری را در وزارت تعاون تعطیل می‌کنم؛ نباید این وزارتخانه به بنگاهداری بپردازد. البته می‌دانم که چرا برخی از مدیران که پشت این میزها هستند، مقاومت می‌کنند. معتقدم که باید از طریق شرکت‌های تأمین سرمایه یا واگذاری از طریق سازمان خصوصی‌سازی، بنگاه‌های متعلق به وزارت تعاون را واگذار کنیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مطالبات ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت گفت: امروز با سونامی ورشکستگی صندوق ها مواجه هستیم که از نمایندگان تقاضای کمک دارم.

شریعتمداری افزود: هر کس تصدی وزارت را گرفت یکبار برای همیشه بهانه بدهی دولت به تامین اجتماعی را بگیرد و سازمان تامین اجتماعی را مکلف به ارائه خدمات به مردم کنید.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برنامه خود در حوزه اشتغالزایی گفت: هر چند اشتغال برون‌داد اقتصاد ملی است اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شورای عالی اشتغال مسئول هماهنگ کننده سیاست های اشتغال است و موظف به پیگیری سیاست های توسعه اشتغال است که در این زمینه برنامه هایی داریم.

توضیحات لاریجانی در مورد ارسال لوایح CFT و پالرمو به مجمع تشخیص

در ابتدای جلسه نوبت شامگاهی مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی دولت، علی لاریجانی رئیس مجلس توضیحاتی را در مورد ارسال دو لایحه CFT و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه داد.

وی گفت: پس از آنکه شورای نگهبان نظر خود در مورد لوایح را ارائه داد، مجمع تشخیص نیز نظر خود را برای شورای نگهبان ارسال کرد.

لاریجانی تصریح کرد: متعارف این بود که هیات نظارت در مسیر بررسی کمیسیون ها نظرش را به کمیسیون ارائه می داد، اما این بار نظر خود را به شورای نگهبان اعلام کرد.

رئیس مجلس اظهارداشت: شورای نگهبان به فاصله ۳-۲ ماه نامه ای روی نظرات مجمع تشخیص گذاشت و به مجلس ارسال کرد. ما هم نظرات را برای کمیسیون ارسال کردیم، کمیسیون بیش از دو ماه بررسی این ایرادات را معطل کرد. از آن طرف مرتبا نامه نگاری می شد که چرا کمیسیون نظرش را اعلام نمی کند. شاید ۷ تا ۸ بار بنده از کمیسیون قضایی خواستم که نظر خود را در مورد ایرادات شورای نگهبان و مجمع به مجلس شورای اسلامی ارسال کند تا مجلس تصمیم گیری کند.

لاریجانی افزود: آقایان بعد از مدتی گفتند که شما با برخی افراد صحبت کنید، بنده هم صحبت کردم، حالا نمی خواهم مطلبی که آقایان گفتند را بیان کنم که به مصلحت کشور هم نبود. ما گفتیم شما هر نظری دارید اعلام کنید.

وی تصریح کرد: آقای ملکشاهی اعلام کردند که اعضای کمیسیون ایرادات شورای نگهبان به این لایحه را اصلاح کرده اند و نظرات هیات نظارت را قبول ندارند، زیرا بندهای زیادی در داخل کنوانسیون پالرمو مورد ایراد قرار گرفته بود و ما نمی توانستیم بندهای این لایحه را تغییر دهیم. ما گفتیم هر نظری دارید اعلام کنید و برای مجلس ارسال کنید.

وی گفت: آقایان نظرشان را به مجلس ارسال کردند، ایرادات شورای نگهبان را رفع کردند اما مابقی را گفتند ما قبول نداریم.  هم این نظر را به صورت تلفنی به من اعلام کردند و هم زمانی که لایحه به مجلس آمد، دیدیم که فقط ایرادات شورای نگهبان رفع شده است و در مورد ایرادات مجمع اظهارنظر نشده است.

لاریجانی تصریح کرد: مشخص بود که کمیسیون نظرات شورای نگهبان را قبول دارد و نظرات مجمع را قبول ندارد، به همین دلیل بنده در صورت مذاکرات که هم اکنون به شماره ۲۱۴۲۴ موجود است عرض کردم که در این دو لایحه هیات نظارت ملاحظاتی را به شورای نگهبان ارائه کرده است. معمولا هیات نظارت در زمان بررسی نظرات خود را به کمیسیون می داد اما این بار به شورای نگهبان داده است، بنابراین این دو لایحه به مجمع تشخیص می رود، زیرا شورای نگهبان نیز علی القاعده ایراد خواهد گرفت، لذا به مجمع می رود تا در صحن مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مثل بقیه موارد که اختلاف ما و شورای نگهبان به وجود می آید، این دو لایحه نیز به مجمع ارسال خواهد شد.

وی اظهارداشت: ما آنچه را که باید انجام می دادیم، انجام دادیم. کمیسیون فقط ایرادات شورای نگهبان را رفع کرد و نظرات هیات نظارت را قبول نداشت.

رئیس مجلس ادامه داد: وقتی این لایحه مجددا به شورای نگهبان ارسال شد، شورای نگهبان اعلام کرد که ایرادات شورا رفع شده است و نظرات ما اعمال شده است، ولی چون نظرات هیات نظارت را قبول نکرده اید، ایراد به قوت خود باقی است، بنابراین این دو لایحه به مجمع ارسال شد. مجلس درباره ارسال دو لایحه به مجمع تصمیم گیری نمی کند، بلکه در مورد نظرات خودش تصمیم گیری می کند، بنابراین چون مجددا شورای نگهبان ایراد گرفت، این لایحه به مجمع ارسال شد.

جلسه شامگاهی مجلس برای بررسی صلاحیت ۴ وزیر آغاز شد

دقایقی پیش جلسه شامگاهی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد.

ادامه بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی دولت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد؛ در جلسه نوبت بعدازظهر، صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد و تعاون و کار بررسی شد و در نوبت شامگاهی نیز، صلاحیت وزرای راه و صنعت بررسی خواهد شد.

تنفس نمایندگان مجلس

جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در ساعت ۱۷:۲۰ دقیقه به پایان رسید؛ با اعلام تنفس یک ساعته از نایب رئیس مجلس، مقرر شد نمایندگان از ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه مجددا در صحن مجلس حاضر شوند تا صلاحیت وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت بررسی شود.

خدری: شریعتمداری پاک‌دست است/نامه اطلاعات درباره ماجرای ثبت سفارش خودرو

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در جریان بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در موافقت با این وزیر پیشنهادی اظهار داشت: آقای نادری که در مخالفت با آقای شریعتمداری صحبت می کرد، اعلام کرد که آقای شریعتمداری به قانون تمکین نکرده و در جلسه بررسی استیضاح حضور نیافته است؛ این در حالی است که آقای شریعتمداری از سوی دولت مامور به سرکشی به مناطق سیل‌زده مازندران شده بود و از هیئت رئیسه مجلس نیز مجوز گرفته بود.

وی ادامه داد: اینکه مشکلات ۴۰ ساله صنعت روی میز آقای شریعتمداری قرار بگیرد اشتباه است. علت استعفای ایشان از وزارت صنعت این بود که دولت، آقای شریعتمداری را مامور به خدمت در وزارت رفاه کرده است.

عضو فراکسیون امید مجلس، قدرت تعامل و همگرایی با سایر وزارتخانه ها و حوزه های مدیریتی را از توانمندی های شریعتمداری خواند و گفت: البته ضعف هایی نیز وجود دارد اما نباید با نگاه کردن به نیمه خالی لیوان ضعف ها را برجسته و ملت را از توانمندی های وزرای پیشنهادی محروم کنیم.

خدری عضویت در شورای عالی کار، عضویت در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و آشنا بودن با مسائل تخصصی تعاون به عنوان راهبرد توسعه ای کشور را از توانمندی های شریعتمداری خواند.

وی اظهار داشت: نمایندگانی از مجلس که تجربیاتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارند آقای شریعتمداری را تایید می کنند. از آن جمله آقای مصری در حوزه تعاون، آقای محجوب در حوزه کارگری، آقای هاشمی در حوزه رفاه و آقای کامران در حوزه محرومان بر توانمندی های آقای شریعتمداری برای حل مشکلات این حوزه صحه گذاشته‌اند.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به دغدغه نمایندگان در خصوص تخلفات ثبت سفارش خودرو در دوران مدیریت شریعتمداری افزود: این تخلفات با درایت آقای شریعتمداری فاش شد.

وی همچنین نامه معاون اقتصادی وزیر اطلاعات به وزیرصنعت را به شرح زیر قرائت کرد: «با سلام و احترام؛ نظر به سوءاستفاده و انتشار غیرقانونی و مشکوک مکاتبه وزارت اطلاعات با دادستان تهران که موجب شائبه و اتهام به آقای شریعتمداری شده است، به آگاهی می رساند تخلفات صورت گرفته در مورد ثبت سفارش توسط حراست این وزارتخانه کشف شد و به وزارت اطلاعات گزارش شد. آقای شریعتمداری نیز مدعی و پیگیر موضوع بوده اند».

خدری در ادامه تاکید کرد: به اقرار همه دوستان موافق و مخالف، آقای شریعتمداری فردی پاکدست است؛ فراکسیون زنان هم در جلسه ای با آقای شریعتمداری خواستار افزایش سهم مدیریتی زنان در این وزارتخانه شده است، لذا مقرر شد ۳۰ درصد از توان مدیریتی بانوان در این وزارتخانه بکار گرفته شود.

نادری: شریعتمداری برای وزارت کار همچون وزارت صنعت ناکارآمد است

شهاب نادری در جلسه علنی امروز و در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: بنده از رئیس جمهور سوال دارم که چرا با وجود جوانان فرهیخته و نخبه باز هم سراغ آقای شریعتمداری رفته است و به جوانان اعتماد نمی کند.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به زندگینامه شریعتمداری کنیم، درمی یابیم که وی از ۲۰ سالگی و با مدرک دیپلم بسیاری از پست های حساس را برعهده گرفته است، باید در این زمان هم به جوانان اعتماد کرد.

نماینده مردم پاوه در مجلس تصریح کرد: اگر شریعتمداری وزیر کارآمدی بود، چرا از وزارت صنعت، معدن و تجارت برداشته شد و اگر ناکارآمد است، قطعاً برای این وزارتخانه هم فردی کارآمد نیست.

نادری بیان کرد: نمایندگان طرح استیضاح شریعتمداری را دنبال کردند و پرونده استیضاح این وزیر در زمان تصدی وزارت صمت مفتوح است اما متاسفانه آقای شریعتمداری در هیچ یک از جلسات بررسی استیضاحش حاضر نشد و چگونه ما می توانیم به این فرد که به قانون احترام نگذاشته است، اعتماد کنیم.

وی تاکید کرد: شریعتمداری در مسئولیت سابقش در وزارت صنعت چه گلی به سر کشور زده است که مجدداً به وی رای دهیم؟

وی با بیان اینکه قطعاً ملت این انتخاب را از مجلس نمی پذیرند، تصریح کرد: لازم است به محورهای استیضاح شریعتمداری برای وزارت صمت نگاهی کنیم که در آن عدم کنترل و مدیریت بازار، افزایش بی رویه قیمت ها و احتکار کالا و وجود فساد و رانت در تخصیص ارز دیده می شود و با این شرایط چگونه باید به وی رای مثبت دهیم؟

نادری با اشاره به اینکه انتظارمان این بود که روحانی مجدداً شریعتمداری را به مجلس معرفی نمی کرد، گفت: جزوه ۳۳ صفحه ای برنامه های شریعتمداری را به دقت مطالعه کرده ام اما مطالبی در آن بیان شده که گویا می خواهد از صفر وزارت کار را ایجاد کند و بسیاری از برنامه های وی ارتباطی به ساختار این وزارتخانه ندارد.

نماینده مردم پاوه در مجلس بیان کرد: آقای شریعتمداری شما در برنامه های خود نگفته اید که چگونه می‌خواهید از سرمایه های میلیون ها کارگر در شرکت شستا صیانت کنید و ای کاش می گفتید که می خواهید بودجه غیرشفاف شستا را شفاف کنید و انتخاب هیئت مدیره آن را به تشکل های کارگری واگذار کنید.

وی با بیان اینکه همچنین در برنامه های شما اشاره ای به حل مشکلات صندوق های بازنشستگی دیده نمی شود، تصریح کرد: شما باید راهکاری اساسی برای صندوق های بازنشستگی داشته باشید اما متاسفانه در برنامه هایتان اشاره ای به این مسئله مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نکرده اید.

نادری گفت: پایداری صندوق های بازنشستگی تنها با کار نیروهای جوان و سالم حاصل می شود و از سوی دیگر لازم است برای بهبود کسب و کار اینترنتی برنامه های خود را ارائه می دادید چرا که امروزه کارآفرینان برتر جهان در سایه دسترسی به اینترنت، مشاغل بسیار زیادی را ایجاد کرده اند اما شما در برنامه های خود رویکردی در راستای اشتغال محوری نداشته اید.

جعفرزاده: صیانت از نیروی کار در برنامه‌های شریعتمداری قرار دارد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در جلسه علنی امروز در موافقت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: همه ما می گوییم که در جنگ اقتصادی هستیم و برای آن باید سربازان اقتصادی تربیت کنیم، در حالیکه بنده معتقدم در زمان جنگ باید چریک داشته باشیم و شریعتمداری یک چریک برای جنگ اقتصادی است.

وی با اشاره به سوابق این وزیر پیشنهادی دولت گفت: آقای شریعتمداری سوابق وزارتخانه ای بسیار زیادی دارد و در شرایط فعلی که دشمن همه توانش را برای قرار دادن مردم ایران در تنگناهای اقتصادی گذاشته، می‌تواند با تجربیاتش کشور را از این مراحل به خوبی عبور دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس، با بیان اینکه من منکر مشکلاتی چون بیکاری، آسیب های اجتماعی، تورم و کاهش قدرت خرید مردم نیستم، تصریح کرد: ما مشکلات عدیده ای داریم اما برنامه های آقای شریعتمداری را به صورت دقیق بررسی کرده ایم که با قوانین بالادستی تطبیق بسیار زیادی دارند.

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اینکه ارتقای امنیت شغلی و پایدارسازی صندوق های بازنشستگی از دیگر برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است، اظهارداشت: صیانت از نیروی کار و توسعه توانمندی های نیروی انسانی از برنامه های اصلی شریعتمداری است.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، با تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هشت ماه است که هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی شکل نگرفته و از سوی دیگر شورای عالی حقوق و دستمزد هم تشکیل نشده است که این مسائل به علت آن است که این وزارتخانه وزیر ندارد.

وی افزود: در شرایطی که دشمن از هیچ ظلمی به ما دریغ نمی کند، باید انسجام کامل بین ما برقرار باشد و کمک کنیم تا ساختار دولت برای خدمت به مردم هر چه سریع‌تر تکمیل شود و شکل گیرد.

جعفرزاده ایمن آبادی بیان کرد: بنده متأسف می شوم که گاهی اوقات برخی افراد مسائل حزبی و جناحی را در بررسی صلاحیت افراد مدنظر قرار می دهند و اخلاق را مدنظر ندارند.

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: در چند روز گذشته مسائلی دور از انصاف و جوانمردی مطرح شد که معاون اقتصادی وزارت اطلاعات امروز نامه ای در صحن علنی پخش کرد که نشان می دهد این اظهارات در فضای مجازی خلاف و دروغ است.

وی درباره این ادعاها در فضای مجازی گفت: علیرغم ادعاهای خلاف واقع و دروغ برخی افراد، آقای شریعتمداری شروع به برخورد با واردکنندگان خودرو کرد و دستگاه های امنیتی را در جریان گذاشت تا این مراکز فساد را از بین ببرد؛ ما نباید به این اظهارات دروغ و خلاف واقع دامن بزنیم.

بابایی صالح: شریعتمداری فردی قاطع در مبارزه با فساد است

روح الله بابایی صالح در موافقت با رأی اعتماد به شریعتمداری گفت: ایشان فردی مؤمن، ولایی، متعهد به نظام و پاکدست است و با چالش های اجتماعی از نزدیک آشناست.

وی شریعتمداری را فردی قاطع در مبارزه با فساد خواند و گفت: ایشان می تواند با فساد سازمان یافته مقابله کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مدعی شد در خصوص ثبت سفارش خودرو که در زمان وزیر سابق صنعت اتفاق افتاد، آقای شریعتمداری موضوع را افشا کرد.

وی اظهارداشت: آقای شریعتمداری از مداخلات سیاسی و ذی‌نفوذان جلوگیری خواهد کرد و از توانایی لازم برای ایجاد هماهنگی میان دستگاه ها برای رشد اشتغال برخوردار می باشد.

بابایی صالح گفت: بیش از ۵۰ درصد برنامه های وزیر پیشنهادی رفاه با اسناد بالادستی هماهنگی دارد.

ملکی: شریعتمداری برنامه دقیقی برای خدمت به مردم ارائه نداده است

 در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ولی ملکی در مخالفت با این وزیر پیشنهادی اظهار داشت: مخالفت به معنای سیاه دیدن کل کارنامه وزیر پیشنهادی نیست؛ بنده با حضور آقای شریعتمداری در وزارت صنعت هم مخالف بودم اما در کمیسیون صنایع با ایشان بیشترین همکاری را کردم.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، شریعتمداری را فردی اخلاق‌مدار، اهل تعامل و پیگیر خواند و افزود: آقای کرباسیان زمانی که با آقای شریعتمداری برای کسب رأی اعتماد به مجلس آمده بودند، اعلام کردند که بنده و آقای شریعتمداری یک روح در دو بدن هستیم و می‌توانیم اقتصاد کشور را اصلاح کنیم. متأسفانه فرصت لازم ایجاد نشد و شرایط اقتصادی تغییر کرد.

وی با تأکید بر اینکه در زمان جنگ اقتصادی باید همه مسئولان حالت جنگی به خود بگیرند، تصریح کرد: در کشور ما تابحال به دلیل عملکرد ضعیف برای وزرا چه اتفاقی افتاده است؟ در دنیا مدیران ضعیف استعفا می‌دهند اما در کشور ما این‌گونه نیست.

ملکی خطاب به شریعتمداری گفت: آقای شریعتمداری الان لبخند ملیحی بر لب دارد اما ۴۸ درصد برنامه‌های پیشنهادی ایشان بر اساس گزارش کارشناسان معاونت نظارت با اسناد بالادستی منطبق نیست؛ در خصوص حمایت از طبقات محروم نیز برنامه روشنی ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده به عنوان فردی که ۲۶ سال در بنگاه‌های صنعتی کار کردم، می‌گویم هر مدیری که برنامه مدونی نداشته باشد، نمی‌تواند کاری انجام دهد. آقای شریعتمداری برنامه دقیقی برای خدمت به مردم و محرومان ارائه نداده است؛ وعده ندهید، برنامه ارائه دهید.

ملکی ادامه داد: نامه‌هایی که ما از وزرا می‌گیریم، اجرایی نمی‌شود زیرا وزرا به دلیل رودربایستی امضا می‌کنند اما در عمل یا بودجه لازم وجود ندارد یا ردیف استخدامی پیش‌بینی نشده است.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بخش اعظم پتروشیمی‌ها مربوط به وزارت رفاه است؛ بنگاه‌های اقتصادی شستا ضعیف هستند.

وی تغییر سریع مدیران در واحدهای تولیدی و صنعتی را بزرگترین معضل مدیریتی کشور خواند و گفت: میانگین عمر مدیریتی مدیران ما در بنگاه‌های صنعتی دو سال است.

ملکی خاطرنشان کرد: بنده ۲۸ سال است با کارگران کار می‌کنم؛ آقای شریعتمداری باید برنامه مشخصی در خصوص کارگران ارائه کند. در حال حاضر نه کارگران امنیت شغلی دارند و نه کارفرمایان می‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

مقدسی: برنامه‌های دژپسند با اسناد بالادستی کشور منطبق است

سیدمهدی مقدسی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: آقای دژپسند اشراف کاملی به اقتصاد کشور دارد و به خوبی می تواند سکاندار این وزارتخانه مهم باشد و کشتی پرتلاطم را به ساحلی آرامش‌بخش برساند

وی با اشاره به اینکه تحصیلات دژپسند کاملا مرتبط با این وزارتخانه است و تجارب خوبی در سازمان برنامه و بودجه دارد، ادامه داد: این وزیر پیشنهادی دولت بر برنامه ششم توسعه و دیگر اسناد بالادستی اشراف و تسلط کامل دارد و در برنامه های خود توجه ویژه ای به تطبیق برنامه ها با اسناد بالادستی کرده است.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه دژپسند بر ضرورت استقلال بانک مرکزی تاکید کرده، تصریح کرد: همچنین یکی از مشکلات دولت ناهماهنگی در تیم اقتصادی بود که این وزیر پیشنهادی دولت اعتقاد بسیار زیادی به انسجام تیم اقتصادی دولت دارد.

مقدسی با بیان اینکه استفاده از نیروهای خلاق، مبتکر و جوان جزو برنامه های دژپسند است، گفت: البته ما از آقای دژپسند و دیگر وزرای پیشنهادی قول می‌گیریم که نیروی سفارشی نپذیرند چرا که وزیر باید مستقل باشد و خودش نیروهایش را انتخاب کند.

وی با اشاره به عضویت دژپسند در شورای عالی بانک ها، شورای آمار و کمیته اصلاح نظام بانکی بیان کرد: ثبات اقتصادی و تقویت بخش خصوصی جزو برنامه های این وزیر پیشنهادی دولت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه دژپسند یکی از پیشنهاددهندگان اقتصاد بدون نفت است، گفت: البته ما نباید وزرا را پس از رای اعتماد تنها بگذاریم و باید به آنان در رفع خلاهای قانونی کمک کنیم.

مقدسی بیان کرد: در رابطه با مشکلات جامعه نمی توانیم صورت مساله را حل کنیم و باید به صورت فراجناحی تهدید تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم و در کنار دولت قدم‌های بزرگی برداریم.

نماینده مردم اراک خطاب به دژپسند خاطرنشان کرد: در صورت انتخاب شما برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، باید برنامه ها و تئوری های خود را عملیاتی کنید و قطعا ما هم به بررسی عملکرد شما و مطالبه‌گری های خود ادامه می‌دهیم.

علیجانی: تقویت دیپلماسی اقتصادی در دستور کار دژپسند است

محسن علیجانی زمانی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: اقتصاد ما مشکلات زیادی دارد که متولی اصلی چاره‌اندیشی برای آن وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نباید با فشارهای مالیاتی بر اقشار کم درآمد و تولیدکنندگان بر مشکلات اقتصادی اضافه کرد، گفت: قطعاً برای برون‌رفت از مشکلات فعلی اقتصادی به مدیری پاکدست، متعهد و متخصص نیازمندیم که آقای دژپسند مدیری با کارنامه خوب در این زمینه است و از سوی دیگر فردی خوش فکر و خلاق در زمینه اقتصادی است.

علیجانی تصریح کرد: دژپسند به خوبی از چالش های پیش روی وزارت امور اقتصادی و دارایی مطلع است و راهکارهای بسیار خوبی در برنامه های خود برای حل آنان آورده است.

وی با  اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در برنامه های آقای دژپسند راهکارهایی برای رفع مشکلات تحریم، بهبود فضای کسب و کار، ارتقای تولید ملی، توسعه زیرساخت های تولیدی، تقویت صادرات غیرنفتی و تقویت دیپلماسی اقتصادی دیده می شود.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: همچنین در برنامه های این وزیر پیشنهادی، پیاده‌سازی نظام جامع مالیاتی و سیاست خوداظهاری مالیاتی در راستای بهبود فضای اقتصادی کشور و ارتقاء نظام مالیاتی دیده شده است.

علیجانی با اشاره به اینکه کاهش تصدی‌گری دولت و تقویت شورای رقابت و خصوصی‌سازی از جمله برنامه های دژپسند است، اظهار داشت: دژپسند به دنبال اصلاح ساختاری در بانک ها و منع آنان از بنگاهداری است و توجه ویژه ای به ساماندهی بیمه ها و گمرک ها دارد.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ما به لحاظ منابع طبیعی و انسانی در شرایط بسیار خوبی هستیم اما از لحاظ ساختاری مشکلاتی داریم، خاطرنشان کرد: فشارهای ناشی از تحریم بر این نارسایی ها افزوده است که حل این بحران ها و رونق تولید ملی، جزء سیاست های این وزیر پیشنهادی دولت است.

ملکی: بخش عمده ای از برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصاد صرفاً وعده است

ولی ملکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: ما در جنگ اقتصادی هستیم و همه قوا باید آرایش جنگی به خود گیرند اما متاسفانه چنین شرایطی مهیا نیست.

وی با اشاره به برنامه های فرهاد دژپسند بیان کرد: شما در برنامه های خود بر بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی مردم و کاهش نرخ تورم تاکید کرده اید اما مکانیزم آن تعریف نشده است.

نماینده مردم مشکین شهر تصریح کرد: بنده سال گذشته هم با کرباسیان برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی مخالف بودم اما وی رای آورد و امروز هم بحث بنده رای آوری نیست بلکه سوالم این است که آیا برنامه های شما عملیاتی است یا صرفاً نوشتار است؟

ملکی افزود: چرا بی جهت به مردم وعده می دهید؟ زمانی که شما وعده می دهید اما نمی توانید به آن عمل کنید، مشکلاتی برای کشور ایجاد می شود و ما مجبوریم برای احقاق حق ملت متوسل به سوال و استیضاح شویم.

نماینده مردم مشکین شهر بیان کرد: شما با چه مکانیزمی به دنبال حل مشکلات ارزی کشور هستید؛ همچنین به حل ابرتورم در کشور اشاره کرده اید اما نگفته اید که با چه راهکارهایی می خواهید آن را مرتفع کنید.

وی با تاکید بر اینکه سوابق تحصیلی به تنهایی برای تصدی یک وزارتخانه بزرگ چون امور اقتصادی و دارایی کافی نیست، تصریح کرد: پیشینه علمی و تخصصی شما قطعاً از فردی چون علی طیب نیا بالاتر نیست و به جای آن باید برنامه های عملیاتی در دستور کارتان باشد.

نماینده مردم مشکین شهر خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های شما حل مشکلات تولیدی است در حالی که برای رفع موانع تولید ما قوانین متعددی داریم اما تاکنون اراده ای بر آن وجود نداشته است.

نماینده مردم مشکین شهر گفت: بخش عمده ای از برنامه های وزیر پیشنهاد ی امور اقتصادی و دارایی صرفاً وعده است و هیچ یک از ما در تئوری پردازی از این فرد کمتر نیستیم.

کمالی‌پور: دژپسند نمی‌تواند گره‌های کور اقتصاد را باز کند

یحیی کمالی پور در مخالفت با فرهاد دژپسند برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: همه ما می دانیم که گذشته چراغ راه آینده است و نمایندگان باید نگاهی به کارنامه آقای فرهاد دژپسند در سازمان برنامه و بودجه داشته باشند که از سال ۸۴ در این سازمان مشغول به کار است.

وی افزود: یک پای اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه است و اگر این فرد که دکترای اقتصاد بین المللی دارد عملکرد مطلوبی در سازمان برنامه و بودجه داشته است، نباید شاهد  این مشکلات اقتصادی باشیم.

نماینده مردم جیرفت در مجلس، با تاکید بر اینکه لازم بود در سازمان برنامه و بودجه از نظرات کارشناسان زبده اقتصادی بهره گرفته شود اما این اقدام صورت نگرفت، تصریح کرد: گزارش تفریغ بودجه حاکی از تشدید استقراض است که این مسئله منجر به افزایش پایه پولی در کشور شده و ضعف مسئولان سازمان برنامه و بودجه را نشان می دهد.

کمالی پور خطاب به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: شما در بودجه ۹۶، حدود ۱۰ میلیارد تومان به یک مرکز پژوهشی و تحقیقاتی در سازمان برنامه و بودجه اختصاص دادید و باید شفاف‌سازی کنید که با این پول چه اقداماتی انجام داده اید؟

وی بیان کرد: مردم باید نتیجه عملکرد مثبت شما را در امور اقتصاد و رفاه خود ببینند که این مسئله مشاهده نمی شود.

کمالی پور با اشاره به نوسانات و مشکلات عدیده اقتصادی کشور گفت: مگر شما در سازمان برنامه و بودجه مسئولیت نداشتید؟ امروز با چه برنامه ای می‌خواهید اقتصاد بیمار کشور را بهبود دهید؟

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برنامه های دژپسند افزود: آقای دژپسند ای کاش به جای ۵۰ صفحه برنامه ۵ صفحه برنامه داشتید و به آن عمل می کردید؛ این ۵۰ صفحه صرفا مباحث تئوری و نوشتار است.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید امروز کاری کنیم که چند ماه بعد بدنبال طرح سوال و استیضاح باشیم، اظهار داشت: آقای دژپسند نمی تواند گره های کور اقتصاد کشور را باز کند و دوای درد بی‌درمان اقتصاد بیمار کشور باشد.

کمالی پور با تاکید مجدد بر اینکه اگر وضعیت اقتصادی امروز ما اسفبار است بخشی از آن به عملکرد مسئولان سازمان برنامه و بودجه بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: در این مدت آقای دژپسند تعامل خوبی با نمایندگان مجلس نداشته است و این مسئله هم باید مد نظر قرار گیرد.

سبحانی‌فر: با انتخاب وزیر اقتصاد پاسخ دشمن‌شکن به آمریکا بدهیم!

رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار داشت: ما در مقابل یک تصمیم مهم داخلی و خارجی قرار گرفته ایم. چند ماهی است ثبات اقتصادی به هم خورده و هر روز فشار اقتصادی بیشتری بر مردم وارد می شود. از طرفی در مقابل آمریکا و عیادی این کشور قرار گرفته ایم و خزانه‌داری آمریکا به عنوان پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تعریف شده است.

وی گفت: دشمن هر روز برنامه های اقتصادی ما را دنبال می کند تا از این ناحیه صدمه ای به کشور ما بزند. آمریکا برای ۱۳ آبان برنامه‌ریزی کرده تا حداکثر استفاده را ببرد. آیا وقت آن نیست در مقابل این تسلیم نابخردانه آمریکا و عیادی آن رای قاطع و پاسخی دشمن‌شکن بدهیم و وزیر اقتصاد را انتخاب کنیم؟

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی اقتصاد با شجاعت در مقابل رانت‌خواری و ویژه‌خواری ایستاده است. ایشان از خانواده ای کشاورز است و دغدغه مردم را خوب می‌فهمد.

وی ادامه داد: آقای دژپسند بنیانگذار زیرساختهای اقتصادی شفاف و اقتصاد مبتنی بر تجارت الکترونیک است و با تیم اقتصادی دولت هماهنگی کامل دارد.

عضو فراکسیون امید افزود: آقای دژپسند توانمندی لازم را برای استقرار تیم اقتصادی در کمترین زمان دارد و به تئوری های اقتصادی هم مسلط است.

کاتب: دژپسندموجب هماهنگی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی وسازمان برنامه خواهد شد

غلامرضا کاتب در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: در چند سال گذشته یکی از دغدغه های اساسی عدم هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت بود. با انتخاب آقای دژپسند هماهنگی و همگرایی بین وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه بنده همکار آقای دژپسند بودم، ایشان به صورت پلکانی رشد کردند و به سمت مدیرکلی رسیدند و یک شبه این راه طولانی را طی نکردند.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال ابراز امیدواری کرد دژپسند با برنامه های متفاوت بتواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

وی گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد در طول سال هایی که در سازمان برنامه و بودجه بود در تدوین طرح ها و لوایح فعال بود، بنابراین می تواند قوانین را اجرا کند.

کاتب اظهار داشت: در جلسه فراکسیون تولید و اشتغال با وزیر پیشنهادی اقتصاد بر لزوم رفع موانع تولید، تدوین قانون مالیات بر ارزش افزوده در راستای خدمت به تولید و صادرات و لزوم اصلاح ساختار بانکی کشور تاکید کردیم.

ساری: برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد هیچ راهکار عملی ندارد

علی ساری نماینده مردم اهواز و عضو فراکسیون امید مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه انتخاب آقای دژپسند با انتظارات جامعه و مجلس فاصله زیادی دارد، اظهارداشت: علیرغم نامه ۲۰۰ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور و تاکید بر لزوم ایجاد تغییرات در تیم اقتصاد دولت، آقای روحانی در نهایت با فشار استیضاح مجبور به تغییر تیم اقتصادی شد.  

وی خطاب به وزیر پیشنهادی اقتصاد تصریح کرد: آقای دژپسند در برنامه ۵۰ صحفه ای شما هیچ گونه راهکار عملی که با آن به جامعه پیام مثبتی در خصوص افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه ها داده شود، نیافته ایم.

نماینده مردم اهواز درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه های وزیر پیشنهادی اقتصادی دارای نگارش تئوریک است، گفت: به اجرا درآوردن تئوری ها در این شرایط سخت محال است.

ساری اظهار داشت: موفقیت وزیر پیشنهادی اقتصاد، به اجرای برخی سیاست های خارجی بستگی دارد، زیرا اقتصاد کشور ما وابسته به فروش نفت است و در طی آن تمامی سیاست های مالی و پولی کشور  وابسته به فروش نفت است.

عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه باید هم و غم وزیر پیشنهادی اقتصاد بر سیاست خارجی متمرکز باشد، افزود: ما منتظر ارائه برنامه خاصی از آقای دژپسند بودیم اما چنین برنامه ای را مشاهده نکردیم.

وی افزود: در حالی که وزیر اقتصاد آمریکا برای اجرای تحریم ها به کشورهای مختلف سفر می کند، نقش آقای کرباسیان (وزیر سابق) در این زمینه بسیار کم رنگ بود و در برنامه های آقای دژپسند نیز اشاره کم‌رنگی به دیپلماسی اقتصادی شده است.

ساری با تأکید بر هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: برنامه های آقای دژپسند بخشهایی از کتاب ها و مقالات ایشان است و راهکاری برای جذب سرمایه گذاری ارائه نشده است. باید هر چه سریعتر دست رانت و فساد را از اقتصاد قطع کنیم.

عضو فراکسیون امید خطاب به دژپسند گفت: ایکاش در حوزه حضور بانک های دولتی در بانک تمرکز می کردید. چگونه مطالبه ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی را که در دست ۱۰۸ نفر است پس می گیرید؟ امروز دولت بزرگترین بدهکار بانکی است.

اسامی نمایندگان موافق و مخالف چهار وزیر پیشنهادی اعلام شد

در جلسه علنی امروز شنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی و اقتصاد، اسامی موافقان و مخالفان برای سخنرانی در صحن علنی اعلام شد.

بر این اساس، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و محمود صادقی نماینده تهران و احمد بیگدلی نماینده خدابنده در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی خواهند کرد.

محمدعلی پورمختار نماینده بهار و حسن سلیمانی نماینده کنگاور در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و سهراب گیلانی نماینده شوشتر و محمد فیضی نماینده اردبیل در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخنرانی خواهند کرد.

روح الله بابایی صالح نماینده بوئین زهرا و محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ولی ملکی نماینده مشکین شهر و شهاب نادری نماینده پاوه در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخنرانی می‌کنند.

همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده سبزوار و محسن علیجانی زمانی نماینده مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی و یحیی کمالی پور نماینده جیرفت و علی ساری نماینده اهواز در مخالفت با این وزیر پیشنهادی سخنرانی خواهند کرد.

روحانی: «ابرتورم» درکشور نداریم/ذخایر ارزی ازهمه سال‌های گذشته بالاتر است

رئیس جمهور کشورمان ظهر امروز(شنبه) در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش، ایام راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلی برای ما ایام بسیار با افتخاری است. در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه ریزی و توطئه کرده اند و کلمه ۱۳ آبان را بعنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کرده اند؛ حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.

روحانی تاکید کرد: آنچه در هفته های گذشته شاهد آن بودیم پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه های آمریکا بوده است.

وی با بیان اینکه از نظر سیاسی در سطح جهان پیروزی کم نظیر تاریخی در اختیار داریم، تصریح کرد: کمتر سراغ داریم که آمریکا در جهان تصمیمی را علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم پیمانان سنتی آمریکا، او را رها کرده باشند. اگر در همچون مجلسی یک سال پیش به بحث و بررسی می پرداختیم که اگر روزی در حقوق ملت بزرگ ایران، آمریکا در برابر ایران بایستد و اروپا در کنار ایران و روبروی آمریکا می ایستد، اکثریت نمی پذیرفتند.

روحانی گفت: آنهایی که به مردم می‌گویند ما ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند. ما ابر تورم نخواهیم داشت؛ این حرف نادرست است؛ از لحاظ تحلیل اقتصادی و سیاسی نادرست است. ما متاسفانه از یک اقتصاد تورم تک رقمی عبور کردیم ولی حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم، مهار تورم امکان پذیر است. روند صعودی تورم ادامه نخواهد یافت. امروز یکی از وظایف وزرای صنعت و اقتصاد ما مهار تورم است.

وی خاطرنشان کرد: در مقطعی تورم افزایش و رشد اقتصادی کاهش و سرمایه گذاری کاهش یافته است اما در عین حال مردم مطمئن باشند که هیچ زمانی درسالهای گذشته ذخایر کالاهای اساسی ما به اندازه امروز بالا نبوده است. هر تاریخی را در نظر بگیرید، امروز انبار ذخایر کالاهای اساسی ما مطمئن است.

رئیس جمهور تصریح کرد: علیرغم اینکه مشکلات ارزی داریم و بخشی از مشکلات ما مربوط به قیمت ارز است، اما ذخایر ارزی ما از همه سالهای گذشته بالاتر است، هم کل ذخایرمان بالاتر است و هم ذخایر اسکناس از همیشه بالاتر بوده است. ما مشکل لاینحلی نداریم اما همچنان مشکلاتی داریم که باید با کمک و یاری یکدیگر از آن عبور کنیم.  

روحانی گفت: ما در برخی کالاها خودکفا هستیم و ما در ماههای آینده خودکفا خواهیم شد. اینکه حدود ۴ سال است در گندم خودکفا هستیم در تاریخ ایران بی نظیر بوده است. اینکه ما در انرژی خودکفا هستیم و در بخش بنزین خودکفا می شویم به معنای رشد اقتصادی برای حل مسائل توسط مجلس و دولت است.

وی تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر به رای شما نمایندگان نیازمندیم تا کابینه بتواند بصورت کامل و با ترمیم ۴ وزیر بار مسئولیت را به دوش بگیرد و مشکلات مردم را  ماه‌های آینده بکاهد.  

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بی تردید وزارت اقتصاد یکی از وزراتخانه های بسیار مهم در این مقطع است. بخش عمده درآمد ما توسط این وزارتخانه تامین می شود. بخش مالیات برای ما اهمیت خاص دارد.

رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: همه وزرای پیشنهادی امروز پشت تریبون مجلس به مردم قول بدهند و بگویند چه کاری در ماه‌های آینده خواهند کرد و نمایندگان نیز در نطق‌های خود بگویند وزرا چه کاری باید بکنند. همه ما در معرض یک امتحان سنگین ملی و الهی قرار داریم و رضای خدا و رضای مردم باید برای ما اصل باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز مسئولیت خاصی برعهده دارد، تصریح کرد: ما در طول این ۵ سال افتخار می‌کنیم که شاغلین کشور را از ۲۰ میلیون ۶۰۰ هزار نفر به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسانده‌ایم و ۲۷۵ هزار شغل در طول ۵ سال درست کرده‌ایم. البته نمی‌خواهم بگویم در اشتغال مشکلی نداریم؛ همه خانواده‌هایی که هنوز فرزند بیکار دارند، در انتطار تلاش بیشتر ما هستند.

وی ادامه داد: این وزارتخانه وظیفه سنگینی در حمایت از کارگران دارد و درحالیکه شرایط سختی برای کارگران وجود دارد، باید تمرکز بیشتری بر مسائل کارگران داشته باشد.

جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی آغاز شد

جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی را بررسی خواهند کرد.

رئیس جمهور هفته گذشته فرهاد دژپسند را به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد، محمد شریعتمداری را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رضا رحمانی را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت و محمد اسلامی را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی کرد.

خبر در حال تکمیل است…



Source link