برندسازی و ۳ روش اصلی آن برای کسب و کارها
برندسازی و ۳ روش اصلی آن برای کسب و کارها

برند سازی و ایجاد یک برند که باعث ماندگاری مشتریان می شود، یکی از عوامل اصلی موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود.   همه کسب‌وکارها دوست دارند محصولات یا خدمات خود را به مشتریان وفادار بفروشند و هرگز آن‌ها را از دست ندهند. همه دوست دارند زمانی که انتخاب بین برند آن‌ها و یک برند دیگر در […]

برند سازی و ایجاد یک برند که باعث ماندگاری مشتریان می شود، یکی از عوامل اصلی موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود.

 

همه کسب‌وکارها دوست دارند محصولات یا خدمات خود را به مشتریان وفادار بفروشند و هرگز آن‌ها را از دست ندهند. همه دوست دارند زمانی که انتخاب بین برند آن‌ها و یک برند دیگر در میان بود، انتخاب قطعی مشتری‌ها باشند.

 

در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم ۳ دلیل اصلی کسب موفقیت‌های این‌چنینی چیست و برای اینکه بتوانیم به این سطوح از وفاداری مشتری وارد شویم، چه مواردی را باید مدنظر داشته باشیم.

 

مواردی که برای تثبیت برند در اذهان کاربران و مشتریان در حوزه برندینگ ذکر می‌شود، بسیار زیاد است و عملاً دستیابی به ۵ یا ۱۰ روش خاص نشدنی است. اما در این نوشته سعی دارم تا حدی به مؤلفه‌های اصلی و تأثیرگذار اشاره‌کنم.

 

از ثبات برندتان مطمئن شوید

 

ثبات داشتن یک کسب‌وکار، یک فاکتور حیاطی برای وفادار سازی مشتریان است. مشتری شما باید مطمئن باشد که شما هیچ‌گاه خط قرمزهای کسب‌وکارتان را زیر پا نمی‌گذارید و به تعهداتتان پایبند هستید.

 

درواقع مشتریان به دنبال این پشتوانه هستند که بدانند شما همیشه به قول‌هایتان عمل می‌کنید!!

 

شاید گاهی به وعده‌های خود عمل کنید و نه‌تنها سود نداشته باشید، بلکه متضرر هم بشوید، اما این باعث می‌شود مشتریان شما تجربه‌ای خوب از شما به دست بیاورند و برای نیازهای بعدی نیز به شما مراجعه کنند.

به‌عنوان‌مثال، اگر شما از دیجی کالا خرید کرده باشید، می‌بینید که همیشه وفادارانه در ساعت اعلامی محصول را می‌رساند و همیشه بدون چانه‌زنی، محصول را در صورت معیوب بودن پس می‌گیرد. این عملکرد باعث می‌شود شما خطر خرید از سایر فروشگاه‌ها را نپذیرید و مشتری این وب‌سایت بمانید.

 

روی آنچه برندتان بهتر است تکیه کنید

 

در هر کسب‌وکاری، نقطه پرگار می‌بایست روی بهترین و کامل‌ترین خدمت یا محصول شما باشد.

هرچقدر شفاف‌تر و دقیق‌تر روی عملکرد و البته بهبود یک خدمت/محصول تمرکز کنید، مشتریانتان راحت‌تر می‌توانند در مورد خرید از شما تصمیم بگیرند. شاید حتی شما را مجبور کند که یکی یا بیشتر از جنبه‌های فعالیتی یا خصوصیات محصولاتتان را حذف کنید.

 

دانستن این نکته حیاتی است که همیشه اضافه کردن گزینه‌های جدید به محصول/خدمت باعث ارزشمند شدن آن نمی‌شود.

 

سعی کنید مطمئن شوید که مشتریان دقیقاً می‌دانند شما در حال انجام چه‌کاری هستید و می‌خواهید دقیقاً چه ارزشی را به آن‌ها هدیه کنید.

بیایید باهم تصمیم بگیریم. اگر شما در نزدیکی خانه، یک فروشنده انحصاری انواع جوراب با ۲۰۰ مدل مختلف و یک فروشنده انواع پوشاک با انواع مختلف محصولات داشته باشید، برای خرید به کدام‌یک مراجعه می‌کنید؟! به‌احتمال‌زیاد به فروشنده انحصاری، چون به‌اصطلاح خودمان “او کارش جوراب فروشی است و قطعاً این کار را بهتر انجام می‌دهد” این حسی است که همه انسان‌ها دارند! پس‌ازآن استفاده کنید.

 

مشتریانتان را به بازگشتن به وب‌سایت/نرم‌افزار مجبور کنید

 

همه مشتریان علاقه دارند به‌جایی که در آن تجربه خرید موفق داشته‌اند، برگردند. اما غالباً تا زمانی که شما از آن‌ها نخواهید این کار را نمی‌کنند. زمانی که ۲٫۹ میلیارد جستجو به‌صورت روزانه تنها در موتور جستجوی گوگل به‌صورت روزانه انجام می‌شود، بعید است فکر کنیم کاربران نیازی به دیدن محتوا یا محصولات جدید ما ندارند.

اما نکته کجاست!؟ اینجاست که شما تا کجا می‌توانید برای آن‌ها جذابیت ایجاد کنید!؟ آیا هرگونه ارزش جدید، مطلبی یا کوپن تخفیفی ارائه‌شده از سمت شما (که کاملاً هم‌راستا با برنامه وفادار سازنده برند شما است)، می‌تواند آن‌ها را وادار کند تا زمان ۳۰ دقیقه‌ای در روز را (که به جستجو در اینترنت اختصاص داده‌اند) از آن خود کند؟

اگر بتوانید این محتوا را تولید کنید، پس خوشحال باشید، زیرا شما توانسته‌اید مشتریانتان را اصطلاحاً In Touch نگه‌دارید و یکی از رموز اصلی وفادار نگاه‌داشتن مشتریان همین ارتباط منظم و همیشگی است.

برای نمونه می‌توانید به کسب‌وکارهای مطرح ایرانی نگاه کنید. تخفیفان یا نت برگ، هرروز یا هر هفته، اطلاعیه‌هایی را به‌عنوان نوتیفیکیشن به گوشی موبایل شما ارسال می‌کنند. شما هر هفته یا هر دو هفته، یک ایمیل معرفی پیشنهاد‌های مختلف از دیجی کالا یا بامیلو دریافت می‌کنید!

 

دلیل همه این تلاش‌ها این است که شما زمان خرید، تنها یک نام در ذهن داشته باشید، آن‌هم برند هوشمندتر است!

 

برگرفته از وب سایت مشاور بازاریابی و برندینگ منصور کیارش