افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 17 April , 2024
پ
  • شناسه : 9196
  • 08 اکتبر 2018 - 17:25
  • 369 بازدید
  • 0 دیدگاه
  • ارسال توسط :

برگزاری نشست شورای‌ اقتصاد خارجی ترکیه و سازمان منطقه آزاد ماکو/ نقش‌آفرینی منطقه آزاد ماکو در ایجاد کریدور مطمئن تجاری بین ایران و اروپا

برگزاری نشست شورای‌ اقتصاد خارجی ترکیه و سازمان منطقه آزاد ماکو/ نقش‌آفرینی منطقه آزاد ماکو در ایجاد کریدور مطمئن تجاری بین ایران و اروپا
برگزاری نشست شورای‌ اقتصاد خارجی ترکیه و سازمان منطقه آزاد ماکو/ نقش‌آفرینی منطقه آزاد ماکو در ایجاد کریدور مطمئن تجاری بین ایران و اروپا

[ad_1] نشست شورای اقتصادی روابط اقتصاد خارجی ترکیه و مدیران سازمان منطقه آزاد ماکو با هدف افزایش مبادلات تجاری و مشارکت دو کشور در امر تولید با بهره‌مندی از ظرفیت‌های وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور برگزار شد. در ابتدای نشست، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور اظهار داشت: منطقه آزاد […]

[ad_1]

نشست شورای اقتصادی روابط اقتصاد خارجی ترکیه و مدیران سازمان منطقه آزاد ماکو با هدف افزایش مبادلات تجاری و مشارکت دو کشور در امر تولید با بهره‌مندی از ظرفیت‌های وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور برگزار شد.

در ابتدای نشست، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو پیشران مشترکات ایران و ترکیه است و تقریبا ۲۲۰کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه دارد. به‌طور تقریبی روزانه بیش از ۱۲هزار نفر از همسایگان کشور برای تهیه مایحتاج به مناطق آزاد مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به تفاهم روسای جمهور دو کشور به ‌منظور حصول مراودات ۳۰میلیارد دلاری گفت: باور داریم که منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش موثر، اساسی و پیشران در تحقیق این هدف داشته باشد.

غلامرضا سلیمانی با تاکید بر موقعیت ژئواستراتژیک منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: ماکو می‌تواند نقطه کانونی برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب و همچنین دروازه ورودی ایران به اروپا از طریق ترکیه باشد. منطقه ماکو دارای بیش از ۵۰۰هزار هکتار وسعت و بیش از ۵۰۰هزار نفر جمعیت، آب وسیع رودخانه ارس، اراضی وسیع کشاورزی بالغ‌بر ۱۴۰هزار هکتار، خطوط انتقال گاز ایران به ترکیه و اروپا، وجود نیروگاه برق، ظرفیت‌های تاریخی و وجود دو گمرک بازرگان و گلدشت در منطقه است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: امکانات و ظرفیت‌ها درصورتی ‌که با مزیت‌های شرکت‌های ترک ترکیب شود، می‌تواند منجر به تولید اقتصادی شده و در بسیاری از بازارها باقیمت پایین‌تر و کیفیت مناسب ارائه شود.

سلیمانی با بیان اینکه هدف منطقه آزاد ماکو توسعه روابط تجاری و عمران و آبادانی منطقه با مشارکت شرکت‌های ترک است اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو با ایجاد ظرفیت‌های بسیار خوبی ازجمله پتانسیل‌ها و مزایای منطقه آزاد ماکو و معاف کردن ورود کالاهای خارجی گروه‌۴ به مناطق آزاد، توافق دو کشور برای استفاده از پول ملی در مراودات، می‌تواند در کنار دانش فنی، تکنولوژی و مشهوریت شرکت‌های ترک در بازار بین‌المللی زمینه همکاری خوبی برای بخش خصوصی دو کشور در منطقه آزاد ماکو ایجاد نماید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه شراکت با ترک‌ها در تولید برای هردو طرف سودآور و توجیه‌پذیر است گفت: منطقه آزاد ماکو در زمینه‌های نساجی و پوشاک، مبل و صنایع مرتبط، فرآوری چرم، مواد آرایشی و بهداشتی، صنایع بسته‌بندی، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، داروی انسانی و دامی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، فرآوری مواد معدنی و صنایع بزرگ ازجمله پتروشیمی و فولاد دارای اولویت سرمایه‌گذاری شرکای ترک می‌باشد.

وی افزود: افزایش سرمایه‌گذار در توسعه صنعت سولار و انرژی خورشیدی و همچنین با توجه به اراضی مناسب و آب کافی، کشت و صنعت‌ها، کشت گلخانه‌ای، دام‌پروری صنعتی و شیلات در رودخانه ارس قابل‌توجه است. توسعه صنعت لجستیک نیز جزو امتیازهای منطقه آزاد ماکو است که دهکده لجستیکی ما در مساحت ۷۰۰هکتار در حال طراحی است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو درخصوص ترانزیت و خدمات آن در منطقه گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین ما و منطقه آزاد مرسین در حال نهایی شدن است تا از آن طریق همکاری‌های ترانزیتی در تامین کالا و مایحتاج ایران و همسایگان انجام شود.

وی افزود: براساس توافق و مصوبه دولت منطقه آزاد ماکو تبدیل به قطب دیجیتال ایران خواهد شد، زیرا در عصرIT زیرساخت اصلی فیبر نوری و بسترهای اینترنت است، به همین منظور ما راه‌اندازی مرکز دیجیتال جاده ابریشم و صادرات محصولاتICT و کسب‌وکارهای الکترونیکی مرتبط و قطب دیتاسنتر ایران را در شمال غرب در این منطقه داریم. لذا فیبر نوری که بین ایران و ترکیه وجود دارد به‌عنوان بستر تجاریIT و اینترنت بین دو کشور محسوب می‌شود.

سلیمانی در ادامه درخصوص ظرفیت‌های گردشگری منطقه اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌های مناسب و وجه اشتراکات تاریخی و فرهنگی در منطقه گردشگری ترکیبی بین ایران و ترکیه می‌توان بسترهای مناسب را در منطقه ایجاد کرد. ما پیش ‌از این پیگیر ایجاد شهرک تولید مشترک در مرز ایران و ترکیه برای مشارکت در تولید بودیم که توافقات روسای جمهور نیز به امضا رسیده است و در حال حاضر آماده همکاری در این زمینه با شرکای ترک هستیم.

وی تصریح کرد: هزار هکتار زمین با امکانات جانبی برای ساخت شهرک تولید مشترک با ترکیه اختصاص ‌یافته که امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل به قطب تولید مشترک دو کشور شود.

رئیس شورای روابط بازرگانی ترکیه ایران:

منطقه آزاد ماکو تسهیل‌گر مراودات تجاری ایران و ترکیه است

در ادامه این نشست، امیت کیلر، رئیس شورای روابط بازرگانی ترکیه-‌ایران گفت: منطقه آزاد ماکو تسهیل‌گر مراودات تجاری ایران و ترکیه است و این منطقه برای افزایش مراودات تجاری دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در این دوره که ایران با مشکلاتی روبه‌رو است، تمامی مسئولان و مقامات عالی‌رتبه کشور ترکیه معتقدند که در حق ایران اجحاف و ناحقی صورت گرفته است و ما به عنوان دوست و برادر در کنار ایران خواهیم ماند.

رئیس شورای روابط تجاری ترکیه-‌ایران تصریح کرد: در حال حاضر شورای اقتصادی ترکیه با تایید دولتمردان کشورش به ایران آمده تا در این وضع اقتصادی در کنار ایران باشد و پیوند دو کشور را گسترش دهد. بر این اساس وجود منطقه آزاد ماکو که منطقه پایه لجستیکی میان دو کشور است، بسیار مهم و اساسی است.

کیلر درخصوص افزایش مراودات دو کشور اظهار داشت: امیدواریم که هرچه زودتر پروژه‌های مشترک را به مرحله بهره‌وری برسانیم و به‌ واسطه منطقه آزاد ماکو بخشی از مشکلات موجود در مراودات تجاری خصوصا در زمینه گمرکات و صدور مجوز تولیدات آرایشی و بهداشتی را کاهش دهیم.

وی در ادامه گفت: کشور ترکیه مخالف تحریم‌های ناحق برای ایران است؛ اما در چنین بحران‌هایی می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد. امیدواریم که منطقه آزاد ماکو در تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌های طلایی عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو:

منطقه آزاد ماکو می‌تواند در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد

در حاشیه این نشست، خبرنگار هفته‌نامه اخبار آزاد مناطق گفت‌و‌گویی کوتاه با دکتر غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو داشت:

سلیمانی درخصوص برنامه‌های این سازمان برای گسترش تجارت با ترکیه بیان داشت: سازمان منطقه آزاد ماکو خیز مناسبی را جهت گسترش ارتباطات و تعاملات اقتصادی با کشور ترکیه که بخشی در تجارت و بخش دیگری در جذب سرمایه‌گذاری تعریف می‌شود، داشته است؛ بر این اساس ما با یک برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از ظرفیت کشور ترکیه درخصوص توسعه تجارت در شرایط کنونی کشور و تعریف مسیرهای ترانزیتی به بندر مرسین و ترابزون در جهت تجارت با ترکیه و کشورهای اروپایی و حتی آفریقایی، آسیای میانه و آسیای شرقی از این مسیر استفاده می‌کنیم و می‌خواهیم که محور شمال به جنوب و شرق به غرب را در منطقه آزاد ماکو متمرکز نماییم و در این محورها با توجه به جغرافیای منطقه آزاد ماکو فعال باشیم‌. در این خصوص و برای تعامل بیشتر با کشور ترکیه، هیات‌هایی از طرف منطقه آزاد ماکو به ترکیه ازجمله مرسین سفر داشته‌اند و تفاهماتی را در این باره  منعقد کرده‌اند؛ از این رو در این نشست میزبان هیات دیگری از سازمان توسعه تجارت خارجی ترکیه بودیم که در این جلسه، بحث‌ها و تفاهمات بسیار خوبی پیش آمد، ازجمله ایجاد میز ترکیه در منطقه آزاد ماکو در آینده نزدیک و نیز ایجاد اتاق‌های مشترک و ارتباط با اتاق‌های تجاری و صنعتی ترکیه هم از اقدامات دیگر است که انشااله در آینده نزدیک شاهد تحول بسیار خوبی در ارتباط با تعاملات اقتصادی با کشور ترکیه خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو درخصوص ظرفیت منطقه و سازمان متبوع خود به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا و نیز وسعت منطقه در جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و عمده سیاست‌گذاری‌های سازمان در مسیر توسعه اقتصادی منطقه اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد ماکو به عنوان دروازه ورود به اروپا در حال تکمیل زیرساخت‌های اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، چراکه ظرفیت‌های بسیار بالایی در این منطقه آزاد در این خصوص وجود دارد، ما با هدفگذاری بر روی پنج محور اصلی توسعه‌ای‌ با محوریت، توسعه صنعت و معدن، لجستیک، کشاورزی، گردشگری و کسب و کارهای کوچک که جزء اولویت‌های سازمان منطقه آزاد ماکو است و در مسیر اجرای این اولویت‌ها در حال جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد زنجیره‌های تولید و ارزش افزوده هستیم و امیدواریم که با چشم‌اندازی که برای سال‌۱۴۰۰ در جذب سرمایه‌گذاری ترسیک کرده‌ایم، بتوانیم به همه اهداف برسیم و در تکمیل برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، صادراتمان را هم تقویت کنیم.

دکتر سلیمانی درخصوص ارتباط و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه ایران با بهره‌گیری از مزیت‌های مناطق آزاد در مسیر توسعه اقتصادی کلان کشور گفت: در شرایط کنونی مناطق آزاد کشور خصوصا منطقه آزاد ماکو می‌تواند با توجه به پتانسیل‌هایی که در خود جای داده، در کنار مزیت‌های قانونی، نسبی و رقابتی نقش خود را در اثرگذاری بر اقتصاد کلان کشور ایفا کند و با توجه به تهدید تحریم‌ها از طرف آمریکا، منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش ایجاد یک کریدور مطمئن تجاری بین ایران و اروپا را ایفا کند و در شرایطی که بنادر جنوبی کشو به واسطه تحریم‌ها با مشکل روبه‌رو شوند، منطقه آزاد ماکو می‌تواند یک منفذ خوب برای تنفس کشور در حوزه‌های اقتصادی در جهت تامین نیازهای اساسی و مواد اولیه تولید به شمار رود، که برای تحقق این موضوع در حال تکمیل ظرفیت لجستیک و ساخت انبارها در ماکو و ترکیه برای تعریف یک مسیر مطمئن تجاری بین ایران، ترکیه و اروپا هستیم که در این مسیر هم اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود و بی‌تردید منطقه آزاد ماکو در آینده در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

نوشته برگزاری نشست شورای‌ اقتصاد خارجی ترکیه و سازمان منطقه آزاد ماکو/ نقش‌آفرینی منطقه آزاد ماکو در ایجاد کریدور مطمئن تجاری بین ایران و اروپا اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

امضای تفاهمنامه‌ همکاری بین بانک گردشگری و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 14 مارس 2022

امضای تفاهمنامه‌ همکاری بین بانک گردشگری و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

امضای تفاهمنامه‌ همکاری بین بانک گردشگری و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با امضای تفاهمنامه‌ای بین بانک گردشگری و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، همکاری‌های مشترک این دومجموعه گسترش می‌یابد. این تفاهمنامه را “مرتضی خامی ” مدیرعامل بانک گردشگری و ” سعید محمد ” مشاور رییس جمهور و دبیر شورای […]

یک فنجون حقوق/ترک مناقصه غیرمنقول 16 فوریه 2019

یک فنجون حقوق/ترک مناقصه غیرمنقول

[ad_1] اباذر آذربون -‌کارشناس ارشد حقوقی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در سال‌۱۳۷۲ به تصویب رسید و شخصیت مستقل حقوقی هر سازمان منطقه آزاد و شرکت‌های وابسته به این سازمان‌ها با استناد به ماده‌۵ این قانون از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی […]

نخستین المپیاد ورزشی بانوان منطقه آزاد ماکو (گزارش تصویری) 16 فوریه 2019

نخستین المپیاد ورزشی بانوان منطقه آزاد ماکو (گزارش تصویری)

[ad_1] [ad_2] Source link

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

پ
  • شناسه : 9197
  • 08 اکتبر 2018 - 17:25
  • 369 بازدید
  • 0 دیدگاه
  • ارسال توسط :

برگزاری نشست شورای‌ اقتصاد خارجی ترکیه و سازمان منطقه آزاد ماکو/ نقش‌آفرینی منطقه آزاد ماکو در ایجاد کریدور مطمئن تجاری بین ایران و اروپا

برگزاری نشست شورای‌ اقتصاد خارجی ترکیه و سازمان منطقه آزاد ماکو/ نقش‌آفرینی منطقه آزاد ماکو در ایجاد کریدور مطمئن تجاری بین ایران و اروپا
برگزاری نشست شورای‌ اقتصاد خارجی ترکیه و سازمان منطقه آزاد ماکو/ نقش‌آفرینی منطقه آزاد ماکو در ایجاد کریدور مطمئن تجاری بین ایران و اروپا

[ad_1] نشست شورای اقتصادی روابط اقتصاد خارجی ترکیه و مدیران سازمان منطقه آزاد ماکو با هدف افزایش مبادلات تجاری و مشارکت دو کشور در امر تولید با بهره‌مندی از ظرفیت‌های وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور برگزار شد. در ابتدای نشست، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور اظهار داشت: منطقه آزاد […]

[ad_1]

نشست شورای اقتصادی روابط اقتصاد خارجی ترکیه و مدیران سازمان منطقه آزاد ماکو با هدف افزایش مبادلات تجاری و مشارکت دو کشور در امر تولید با بهره‌مندی از ظرفیت‌های وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور برگزار شد.

در ابتدای نشست، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو پیشران مشترکات ایران و ترکیه است و تقریبا ۲۲۰کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه دارد. به‌طور تقریبی روزانه بیش از ۱۲هزار نفر از همسایگان کشور برای تهیه مایحتاج به مناطق آزاد مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به تفاهم روسای جمهور دو کشور به ‌منظور حصول مراودات ۳۰میلیارد دلاری گفت: باور داریم که منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش موثر، اساسی و پیشران در تحقیق این هدف داشته باشد.

غلامرضا سلیمانی با تاکید بر موقعیت ژئواستراتژیک منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: ماکو می‌تواند نقطه کانونی برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب و همچنین دروازه ورودی ایران به اروپا از طریق ترکیه باشد. منطقه ماکو دارای بیش از ۵۰۰هزار هکتار وسعت و بیش از ۵۰۰هزار نفر جمعیت، آب وسیع رودخانه ارس، اراضی وسیع کشاورزی بالغ‌بر ۱۴۰هزار هکتار، خطوط انتقال گاز ایران به ترکیه و اروپا، وجود نیروگاه برق، ظرفیت‌های تاریخی و وجود دو گمرک بازرگان و گلدشت در منطقه است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: امکانات و ظرفیت‌ها درصورتی ‌که با مزیت‌های شرکت‌های ترک ترکیب شود، می‌تواند منجر به تولید اقتصادی شده و در بسیاری از بازارها باقیمت پایین‌تر و کیفیت مناسب ارائه شود.

سلیمانی با بیان اینکه هدف منطقه آزاد ماکو توسعه روابط تجاری و عمران و آبادانی منطقه با مشارکت شرکت‌های ترک است اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو با ایجاد ظرفیت‌های بسیار خوبی ازجمله پتانسیل‌ها و مزایای منطقه آزاد ماکو و معاف کردن ورود کالاهای خارجی گروه‌۴ به مناطق آزاد، توافق دو کشور برای استفاده از پول ملی در مراودات، می‌تواند در کنار دانش فنی، تکنولوژی و مشهوریت شرکت‌های ترک در بازار بین‌المللی زمینه همکاری خوبی برای بخش خصوصی دو کشور در منطقه آزاد ماکو ایجاد نماید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه شراکت با ترک‌ها در تولید برای هردو طرف سودآور و توجیه‌پذیر است گفت: منطقه آزاد ماکو در زمینه‌های نساجی و پوشاک، مبل و صنایع مرتبط، فرآوری چرم، مواد آرایشی و بهداشتی، صنایع بسته‌بندی، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، داروی انسانی و دامی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، فرآوری مواد معدنی و صنایع بزرگ ازجمله پتروشیمی و فولاد دارای اولویت سرمایه‌گذاری شرکای ترک می‌باشد.

وی افزود: افزایش سرمایه‌گذار در توسعه صنعت سولار و انرژی خورشیدی و همچنین با توجه به اراضی مناسب و آب کافی، کشت و صنعت‌ها، کشت گلخانه‌ای، دام‌پروری صنعتی و شیلات در رودخانه ارس قابل‌توجه است. توسعه صنعت لجستیک نیز جزو امتیازهای منطقه آزاد ماکو است که دهکده لجستیکی ما در مساحت ۷۰۰هکتار در حال طراحی است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو درخصوص ترانزیت و خدمات آن در منطقه گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین ما و منطقه آزاد مرسین در حال نهایی شدن است تا از آن طریق همکاری‌های ترانزیتی در تامین کالا و مایحتاج ایران و همسایگان انجام شود.

وی افزود: براساس توافق و مصوبه دولت منطقه آزاد ماکو تبدیل به قطب دیجیتال ایران خواهد شد، زیرا در عصرIT زیرساخت اصلی فیبر نوری و بسترهای اینترنت است، به همین منظور ما راه‌اندازی مرکز دیجیتال جاده ابریشم و صادرات محصولاتICT و کسب‌وکارهای الکترونیکی مرتبط و قطب دیتاسنتر ایران را در شمال غرب در این منطقه داریم. لذا فیبر نوری که بین ایران و ترکیه وجود دارد به‌عنوان بستر تجاریIT و اینترنت بین دو کشور محسوب می‌شود.

سلیمانی در ادامه درخصوص ظرفیت‌های گردشگری منطقه اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌های مناسب و وجه اشتراکات تاریخی و فرهنگی در منطقه گردشگری ترکیبی بین ایران و ترکیه می‌توان بسترهای مناسب را در منطقه ایجاد کرد. ما پیش ‌از این پیگیر ایجاد شهرک تولید مشترک در مرز ایران و ترکیه برای مشارکت در تولید بودیم که توافقات روسای جمهور نیز به امضا رسیده است و در حال حاضر آماده همکاری در این زمینه با شرکای ترک هستیم.

وی تصریح کرد: هزار هکتار زمین با امکانات جانبی برای ساخت شهرک تولید مشترک با ترکیه اختصاص ‌یافته که امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل به قطب تولید مشترک دو کشور شود.

رئیس شورای روابط بازرگانی ترکیه ایران:

منطقه آزاد ماکو تسهیل‌گر مراودات تجاری ایران و ترکیه است

در ادامه این نشست، امیت کیلر، رئیس شورای روابط بازرگانی ترکیه-‌ایران گفت: منطقه آزاد ماکو تسهیل‌گر مراودات تجاری ایران و ترکیه است و این منطقه برای افزایش مراودات تجاری دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در این دوره که ایران با مشکلاتی روبه‌رو است، تمامی مسئولان و مقامات عالی‌رتبه کشور ترکیه معتقدند که در حق ایران اجحاف و ناحقی صورت گرفته است و ما به عنوان دوست و برادر در کنار ایران خواهیم ماند.

رئیس شورای روابط تجاری ترکیه-‌ایران تصریح کرد: در حال حاضر شورای اقتصادی ترکیه با تایید دولتمردان کشورش به ایران آمده تا در این وضع اقتصادی در کنار ایران باشد و پیوند دو کشور را گسترش دهد. بر این اساس وجود منطقه آزاد ماکو که منطقه پایه لجستیکی میان دو کشور است، بسیار مهم و اساسی است.

کیلر درخصوص افزایش مراودات دو کشور اظهار داشت: امیدواریم که هرچه زودتر پروژه‌های مشترک را به مرحله بهره‌وری برسانیم و به‌ واسطه منطقه آزاد ماکو بخشی از مشکلات موجود در مراودات تجاری خصوصا در زمینه گمرکات و صدور مجوز تولیدات آرایشی و بهداشتی را کاهش دهیم.

وی در ادامه گفت: کشور ترکیه مخالف تحریم‌های ناحق برای ایران است؛ اما در چنین بحران‌هایی می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد. امیدواریم که منطقه آزاد ماکو در تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌های طلایی عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو:

منطقه آزاد ماکو می‌تواند در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد

در حاشیه این نشست، خبرنگار هفته‌نامه اخبار آزاد مناطق گفت‌و‌گویی کوتاه با دکتر غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو داشت:

سلیمانی درخصوص برنامه‌های این سازمان برای گسترش تجارت با ترکیه بیان داشت: سازمان منطقه آزاد ماکو خیز مناسبی را جهت گسترش ارتباطات و تعاملات اقتصادی با کشور ترکیه که بخشی در تجارت و بخش دیگری در جذب سرمایه‌گذاری تعریف می‌شود، داشته است؛ بر این اساس ما با یک برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از ظرفیت کشور ترکیه درخصوص توسعه تجارت در شرایط کنونی کشور و تعریف مسیرهای ترانزیتی به بندر مرسین و ترابزون در جهت تجارت با ترکیه و کشورهای اروپایی و حتی آفریقایی، آسیای میانه و آسیای شرقی از این مسیر استفاده می‌کنیم و می‌خواهیم که محور شمال به جنوب و شرق به غرب را در منطقه آزاد ماکو متمرکز نماییم و در این محورها با توجه به جغرافیای منطقه آزاد ماکو فعال باشیم‌. در این خصوص و برای تعامل بیشتر با کشور ترکیه، هیات‌هایی از طرف منطقه آزاد ماکو به ترکیه ازجمله مرسین سفر داشته‌اند و تفاهماتی را در این باره  منعقد کرده‌اند؛ از این رو در این نشست میزبان هیات دیگری از سازمان توسعه تجارت خارجی ترکیه بودیم که در این جلسه، بحث‌ها و تفاهمات بسیار خوبی پیش آمد، ازجمله ایجاد میز ترکیه در منطقه آزاد ماکو در آینده نزدیک و نیز ایجاد اتاق‌های مشترک و ارتباط با اتاق‌های تجاری و صنعتی ترکیه هم از اقدامات دیگر است که انشااله در آینده نزدیک شاهد تحول بسیار خوبی در ارتباط با تعاملات اقتصادی با کشور ترکیه خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو درخصوص ظرفیت منطقه و سازمان متبوع خود به عنوان دروازه ورود ایران به اروپا و نیز وسعت منطقه در جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و عمده سیاست‌گذاری‌های سازمان در مسیر توسعه اقتصادی منطقه اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد ماکو به عنوان دروازه ورود به اروپا در حال تکمیل زیرساخت‌های اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، چراکه ظرفیت‌های بسیار بالایی در این منطقه آزاد در این خصوص وجود دارد، ما با هدفگذاری بر روی پنج محور اصلی توسعه‌ای‌ با محوریت، توسعه صنعت و معدن، لجستیک، کشاورزی، گردشگری و کسب و کارهای کوچک که جزء اولویت‌های سازمان منطقه آزاد ماکو است و در مسیر اجرای این اولویت‌ها در حال جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد زنجیره‌های تولید و ارزش افزوده هستیم و امیدواریم که با چشم‌اندازی که برای سال‌۱۴۰۰ در جذب سرمایه‌گذاری ترسیک کرده‌ایم، بتوانیم به همه اهداف برسیم و در تکمیل برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، صادراتمان را هم تقویت کنیم.

دکتر سلیمانی درخصوص ارتباط و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه ایران با بهره‌گیری از مزیت‌های مناطق آزاد در مسیر توسعه اقتصادی کلان کشور گفت: در شرایط کنونی مناطق آزاد کشور خصوصا منطقه آزاد ماکو می‌تواند با توجه به پتانسیل‌هایی که در خود جای داده، در کنار مزیت‌های قانونی، نسبی و رقابتی نقش خود را در اثرگذاری بر اقتصاد کلان کشور ایفا کند و با توجه به تهدید تحریم‌ها از طرف آمریکا، منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش ایجاد یک کریدور مطمئن تجاری بین ایران و اروپا را ایفا کند و در شرایطی که بنادر جنوبی کشو به واسطه تحریم‌ها با مشکل روبه‌رو شوند، منطقه آزاد ماکو می‌تواند یک منفذ خوب برای تنفس کشور در حوزه‌های اقتصادی در جهت تامین نیازهای اساسی و مواد اولیه تولید به شمار رود، که برای تحقق این موضوع در حال تکمیل ظرفیت لجستیک و ساخت انبارها در ماکو و ترکیه برای تعریف یک مسیر مطمئن تجاری بین ایران، ترکیه و اروپا هستیم که در این مسیر هم اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود و بی‌تردید منطقه آزاد ماکو در آینده در شاخص‌های کلان اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

نوشته برگزاری نشست شورای‌ اقتصاد خارجی ترکیه و سازمان منطقه آزاد ماکو/ نقش‌آفرینی منطقه آزاد ماکو در ایجاد کریدور مطمئن تجاری بین ایران و اروپا اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

امضای تفاهمنامه‌ همکاری بین بانک گردشگری و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 14 مارس 2022

امضای تفاهمنامه‌ همکاری بین بانک گردشگری و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

امضای تفاهمنامه‌ همکاری بین بانک گردشگری و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با امضای تفاهمنامه‌ای بین بانک گردشگری و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، همکاری‌های مشترک این دومجموعه گسترش می‌یابد. این تفاهمنامه را “مرتضی خامی ” مدیرعامل بانک گردشگری و ” سعید محمد ” مشاور رییس جمهور و دبیر شورای […]

یک فنجون حقوق/ترک مناقصه غیرمنقول 16 فوریه 2019

یک فنجون حقوق/ترک مناقصه غیرمنقول

[ad_1] اباذر آذربون -‌کارشناس ارشد حقوقی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در سال‌۱۳۷۲ به تصویب رسید و شخصیت مستقل حقوقی هر سازمان منطقه آزاد و شرکت‌های وابسته به این سازمان‌ها با استناد به ماده‌۵ این قانون از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی […]

نخستین المپیاد ورزشی بانوان منطقه آزاد ماکو (گزارش تصویری) 16 فوریه 2019

نخستین المپیاد ورزشی بانوان منطقه آزاد ماکو (گزارش تصویری)

[ad_1] [ad_2] Source link

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.