بندر چابهار می‌تواند ایران را به بازیگر اصلی اقتصاد بین‌الملل تبدیل کند
بندر چابهار می‌تواند ایران را به بازیگر اصلی اقتصاد بین‌الملل تبدیل کند

[ad_1] رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسیه ایران و از اهمیت فراوانی برخوردار است. به گزارش اخبار ازاد مناطق، عبدالرحیم کردی در برنامه «رویش» رادیو اقتصاد افزود: این منطقه طی سال‌های اخیر خصوصا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مورد توجه جدی دولت بوده است. کردی افزود: […]

[ad_1]

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسیه ایران و از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به گزارش اخبار ازاد مناطق، عبدالرحیم کردی در برنامه «رویش» رادیو اقتصاد افزود: این منطقه طی سال‌های اخیر خصوصا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مورد توجه جدی دولت بوده است.

کردی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: «سواحل مکران گنج پنهانی که کمتر بدان توجه شده است.»

وی گفت: چابهار به عنوان اصلی‌ترین کانون فعالیتی در سواحل مکران دارای یک ظرفیت بسیار بالا و مناسب برای جذب سرمایه‌گذار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: برای خیلی از آحاد مردم شاید جالب باشد که بدانند چرا یکدفعه چابهار اهمیت پیدا کرد و این روزها بیشتر در مورد منطقه مزبور شنیده می‌شود؟

کردی بیان داشت: اعتقاد کارشناسان بر اینست که چابهار وارد یک فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی منطقه شده است.

وی گفت: دلیل این مهم می‌تواند تغییر آرایشی باشد که در قیمت تمام‌شده کالاها پدیدار شده؛ به این معنا که اگر روزی در قیمت تمام‌شده کالا هزینه‌هایی مثل نیروی کار، مواد اولیه، تکنولوژی و… خیلی اهمیت داشت، امروز نیز همان اهمیت را دارد منتها در فضای رقابت شکاف بین این تفاوت‌ها خیلی کم شده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: آنچه خیلی در این میان بسیار حائز اهمیت و همچنین جایگزینی ندارد، هزینه‌های حمل و نقل است.

کردی ضمن اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی چابهار کوتاه و نزدیک کردن مسیرها و بازارهاست، گفت: همه امروز می‌دانند برای یک تولیدکننده مهم‌ترین مسئله، سریع‌تر رسیدن به بازار مصرف است؛ بنابراین همه تولیدکنندگان علاقه‌مندند در نقطه‌ای قرارگیرند که فاصله آنان تا بازارهای مقصد بهینه باشد.

وی ضمن اشاره به بازارهای جهانی همچون روسیه، آسیای میانه و شرق اروپا، آفریقا و شرق آسیا افزود: ایران به صورت عام و چابهار به صورت خاص بهترین نقطه برای دسترسی به این سه بازار بزرگ است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در تعریف فرصت‌های سرمایه‌گذاری، زمینه‌های مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران و زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری در چابهار طی این سال‌ها انجام شده است.

کردی، بندر شهید بهشتی را یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های این منطقه برشمرد و گفت: ظرفیت این بندر تا سال گذشته دو میلیون تن بود که خوشبختانه پایان سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور فاز نخست توسعه این بندر به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: ظرفیت بندر هم‌اکنون ۸,۵میلیون تن است که در افق طرح به ۸۰میلیون تن در سال خواهد رسید.

کردی تصریح کرد: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی یک ظرفیت و امکان فوق العاده‌ای برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و آسیای میانه به آب‌های آزاد و همین طور ارتباط روسیه به بازارهای شرق آسیا را فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یادآور شد: جدا از این، بندر مزبور می‌تواند یک ظرفیت ملی باشد برای اینکه جمهوری اسلامی ایران بتواند در عرصه بین‌الملل به خصوص حوزه‌های اقتصادی به عنوان یک بازیگر اصلی ایفای نقش کند.

نوشته بندر چابهار می‌تواند ایران را به بازیگر اصلی اقتصاد بین‌الملل تبدیل کند اولین بار در رسانه مناطق آزاد. پدیدار شد.

[ad_2]

Source link