به رغم ریزش امروز شاخص٬ حجم معاملات مناسب است/ به زودی تقاضا برای سهام و ورود نقدینگی شدت می‌گیرد
به رغم ریزش امروز شاخص٬ حجم معاملات مناسب است/ به زودی تقاضا برای سهام و ورود نقدینگی شدت می‌گیرد

[ad_1] اقتصادآنلاین –  مروارید اسلامی؛ کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ریزش دو روز اخیر بازار سرمایه طبیعی بوده و یک روند اصلاحی است و بازار پس از استراحتی کوتاه‌مدت٬ دوباره برمی‌گردد و مجددا ورود نقدینگی و تقاضا برای سهام شدت می‌گیرد اما با شیبی ملایم‌تر از گذشته. در این میان و با توجه به تحریم‌ها٬ تحلیل‌های بنیادی […]

[ad_1]

اقتصادآنلاین –  مروارید اسلامی؛ کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ریزش دو روز اخیر بازار سرمایه طبیعی بوده و یک روند اصلاحی است و بازار پس از استراحتی کوتاه‌مدت٬ دوباره برمی‌گردد و مجددا ورود نقدینگی و تقاضا برای سهام شدت می‌گیرد اما با شیبی ملایم‌تر از گذشته. در این میان و با توجه به تحریم‌ها٬ تحلیل‌های بنیادی و سهامداری کارشناسانه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

 

روند صعودی بورس تا پایان سال ادامه دارد

فردین آقابزرگی٬ کارشناس بازار سرمایه معتقد است که اکنون بورس در بهترین وضعیت خود است و روند صعودی تا پایان سال اما با شیبی ملایم‌تر ادامه خواهد داشت. او در رابطه با روند روزهای اخیر بورس گفت: بورس در بهترین وضعیت قرار دارد و به رغم افت 3.5 درصدی شاخص٬ حجم معاملات بسیار مناسب است. طبیعی است که بعد از کسب بازده 100 درصدی٬ مدتی شیب صعود ملایم‌تر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد روند صعودی کماکان تا پایان سال ادامه خواهد داشت اما با شیب ملایم و بازده کمتر نسبت به شش ماهه اول سال 97.

image_2018-10-02_12-09-13

 

تا چند روز آینده دوباره تقاضا برای سهام شدت می‌گیرد

علی صادقین٬ کارشناس اقتصادی روند کنونی بورس را اصلاحی می‌داند و اعتقاد دارد به زودی تقاضا برای سهام و ورود نقدینگی شدت می‌گیرد. او با توجه به چند دلیل٬ روند کنونی بورس را اصلاحی می‌داند. صادقین در این رابطه توضیح داد: با توجه به وضعیت تورم انتظاری و روند شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده و چشم‌انداز تورم واقعی و رشد اقتصادی و نیز میزان فروش و تولید شرکت‌ها٬ روند فعلی اصلاح شاخص بوده و تا چند روز آینده دوباره تقاضا برای سهام و ورود نقدینگی شدت می‌گیرد.

image_2018-10-02_12-22-12

 

کسب بازده از بورس در بلندمدت در گرو تحلیل بنیادی و در نظر گرفتن تحریم‌ها

حسین بوستانی٬ کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در افق کوتاه‌مدت امکان تداوم رشد بازار سرمایه برای تطبیق بیشتر قیمت سهام با پیش‌بینی سودهای کارشناسی و نزدیک شدن ارزش دارایی‌ها با ارزش تقلیل یافته ریال وجود داشته دارد اما در بلندمدت، رشد بازار سرمایه با شیبی کمتر و با نگاه جدی‌تر به ریسک‌ها ادامه خواهد یافت. او تغییرات نرخ ارز را مهمترین عامل رشد شاخص بورس دانست و توضیح داد: ریسک و بازده دو روی با اهمیت در سرمایه‌گذاری‌های بازار سرمایه به حساب می‌آیند. بی‌شک، تغییرات نرخ ارز مهمترین عامل رشد شاخص بورس در سال ۹۷ بوده که آثار آن به تبع تصمیمات بانک مرکزی و تحولات بازار آزاد، طی یک روند تدریجی و به صورت افزایشی، در سود شرکت‌ها و قیمت سهامشان نمود یافته است. بر این اساس، تعیین رفتار مولفه‌های با اهمیت در ریسک و بازده بازار سرمایه بهترین روش برای پیش‌بینی رفتار بازار در آینده خواهد بود.

او ادامه داد: درخصوص رشد نرخ ارز به‌عنوان مهمترین عامل موثر بر بازده باید به این نکته توجه داشت که در بلندمدت، رشد مدیریت نشده نرخ ارز که منشأ آن افزایش ریسک سیستماتیک در اقتصاد کشور باشد، تاثیری سازنده و مثبت بر بازار سرمایه نخواهد داشت. از طرف دیگر، با نزدیک شدن به موعد تحریم‌های آمریکا احتمال افزایش تنش‌های سیاسی و اقتصادی، اعمال محدودیت‌های بانکی، کاهش درآمدهای نفتی و کاهش فروش صادراتی شرکت‌های بورسی قابل پیش‌بینی است.

بوستانی تاکید کرد: بر این اساس به نظر می‌رسد در یک افق کوتاه‌مدت امکان تداوم رشد بازار سرمایه برای تطبیق بیشتر قیمت سهام با پیش‌بینی سودهای کارشناسی و نزدیک شدن ارزش دارایی‌ها با ارزش تقلیل یافته ریال وجود داشته باشد اما در افق بلندمدت، رشد بازار سرمایه با شیبی کمتر و با نگاه جدی‌تر به ریسک‌ها ادامه خواهد یافت. بر این اساس و در افق بلندمدت، کسب بازده در بورس با نگاهی کارشناسی‌تر به سهام و بنیاد شرکت‌ها و در نظر گرفتن میزان تاثیرپذیری هر شرکت از آثار تحریمی، می‌تواند تداوم داشته باشد.

me me

 

بازار به زودی برمی‌گردد

میثم کریمی٬ مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه با بیان اینکه روند دو روز اخیر بورس اصلاحی بوده٬ بیان کرد: اصلاح فرایندی کاملا طبیعی است و بعد از رشدهای شدید اخیر بورس٬ استراحت و اصلاح قابل پیش‌بینی بود و اکنون جای نگرانی وجود ندارد. به‌طور قطع بورس مجددا به روند صعودی خود بازمی‌گردد. به گفته او به زودی شاهد رشد دوباره شاخص خواهیم بود.

 

image_2018-10-02_16-01-09

[ad_2]

Source link