به روحانی سیاسی می گفتند روحانی انگلیسی!
به روحانی سیاسی می گفتند روحانی انگلیسی!

سرویس سیاسی فردا؛ آیت الله مصباح یزدی: تحقق نهضت اسلامی مرهون تغییر نگرشی بود که حضرت امام درباره مسائل دین و اجتماع به وجود آورد، در گذشته، دین تنها منحصر در امور فردی مانند نماز و روزه و عزاداری بود، و مبارزه با ظلم و کفر و استعمار و نظایر آن، اصلاً امری دینی تلقی […]



سرویس سیاسی فردا؛ آیت الله مصباح یزدی: تحقق نهضت اسلامی مرهون تغییر نگرشی بود که حضرت امام درباره مسائل دین و اجتماع به وجود آورد، در گذشته، دین تنها منحصر در امور فردی مانند نماز و روزه و عزاداری بود، و مبارزه با ظلم و کفر و استعمار و نظایر آن، اصلاً امری دینی تلقی نمی‌شد.

یکی از برکت‌های حضرت امام (ره) احیای نیمی از معارف اهل بیت (ع) مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی بود، در حالیکه قبل از آن اگر یک روحانی و متدین وارد مسائل سیاسی می‌شد، در جامعه برای او نوعی نقطه ضعف تلقی شده، او را انگلیسی می‌خواندند.

در فرمایشات حضرت امام (ره) همواره اسلام محور است و همین اسلام است که دشمنان را به هراس انداخته است. اما آیا اسلام فقط نماز و روزه و حج و عزاداری است؟ این، همان شخصی بودن دین و پذیرش دین سکولار است.

حتی باب امر به معروف و نهی از منکر در فقه هم که یک مقوله دینی- اجتماعی است، کمتر مورد توجه علمای حوزه بود؛ حتی اگر هم مورد توجه معدود افرادی از حوزه قرار می‌گرفت، توجیه می‌شد که از جمله شرایط امر به معرف و نهی از منکر، نداشتن خطر جانی، مالی و آبرویی برای آمر به معروف است، و از آن‌جا که مبارزه با ظلم، استعمار و استکبار خطراتی در پی داشت، لذا در عمل، نهایتا دایره امر به معروف و نهی از منکر به عدم رعایت حجاب در زنان و تراشیدن محاسن در آقایان محدود می‌شد.

به ندرت افرادی پیدا می‌شدند که پا را از این فراتر می‌گذاشتند، بعد از حرکت علما با محوریت حاج آقا حسین قمی و تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام)، درس قرآن و تعلیمات دینی دوباره در دروس مدارس گنجانده شد.

در دوران محمدرضا نیز مقابله با دین و تمسخر و توهین به افراد متدین ادامه داشت، امام (ره) حرکتی را شروع کردند، و این امر با سخنرانی‌ها، اعلامیه‌ها و نامه‌نگاری به مقامات مملکتی، سازمان‌های بین‌المللی و علمای دیگر ادامه پیدا کرد، و برخی علما و مراجع نیز با اختلاف مراتب، به حمایت برخاستند تا این‌که نهایتا بعد از ۱۵ سال، این حرکت به ثمر نشست و انقلاب اسلامی پیروز شد و نظام اسلامی در ایران مسقر شد.

بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال از شروع نهضت اسلامی، هنوز نتوانسته ایم ابعاد مختلف ولایت‌فقیه را تبیین کنیم، لذا اولین وظیفه، شناخت اسلام به عنوان یک کل هماهنگ جامع به همراه احکام اجتماعی آن است، و هر چه معرفت افراد در این زمینه بیشتر شود، آسیب پذیری نظام کمتر می‌شود.

چگونه است که در باب صلوة و طهارت که کتاب‌های متعددی در مورد آن نوشته شده و اتفاقا دشمنی چندانی نیز نسبت به آن از سوی دشمنان اسلام وجود ندارد، این مقدار اهتمام ورزیده می‌شود، اما نسبت به امر به معروف و نهی از منکر و حکومت اسلامی که اتفاقا مورد تهاجم همه جانبه دشمنان از جمله شیطان بزرگ است، به بهانه این‌که یک کتابی در این زمینه منتشر شده است، کار نمی‌شود؟!

مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز به پژوهش‌های جمعی و ارگانیک نیاز دارد.

باید قدر این حکومت و نظام و ولایت که حاصل خون شهدای زیادی بوده دانسته شود. این انقلاب به برکت خون صد‌ها هزار شهید به دست آمده است؛ نوجوان‌های ۱۳ –۱۴ ساله فداکاری کردند تا نظام اسلامی به دست #جانشین امام زمان (عج) تشکیل و حفظ شد، و امروز به دست ما رسیده است؛ لذا #اولین و #کمترین وظیفه ما این است که دستاورد‌های این انقلاب را حفظ کنیم؛ چه قدر باید بی عرضه باشیم که نتیجه خون صد‌ها هزار شهید را به باد بدهیم!



Source link