بیایید لحظه‌ای منطقه را بدون حزب الله تصور کنیم
بیایید لحظه‌ای منطقه را بدون حزب الله تصور کنیم

[ad_1] خبرگزاری تسنیم: سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی نوشت: تحولات جاری در منطقه جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا بیش از هر زمان دیگری این واقعیت را عیان می‌سازد که بخش مهمی از سرنوشت جامعه جهانی در دل تقابل میان محور سلطه و محور مقاومت در این منطقه و به طور خاص حوزه سوریه، لبنان […]

[ad_1]

خبرگزاری تسنیم: سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی نوشت: تحولات جاری در منطقه جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا بیش از هر زمان دیگری این واقعیت را عیان می‌سازد که بخش مهمی از سرنوشت جامعه جهانی در دل تقابل میان محور سلطه و محور مقاومت در این منطقه و به طور خاص حوزه سوریه، لبنان و فلسطین رقم می‌خورد؛ لذا هر کسی که در جغرافیای این منطقه و حتی فراتر از آن زندگی می‌کند حتی جنبه‌های فردی زندگی خود را تحت تاثیر پیامد‌های بحران‌های این منطقه احساس می‌کند. این در حالی است که گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان مرکز ثقل محور مقاومت امروز از امتدادی مؤثر در حساس‌ترین موقعیت این منطقه یعنی لبنان برخوردار است که نه تنها با تکیه بر ارزش‌های انقلاب اسلامی مصالح ملت خود را تامین کرده و از امنیت ملی لبنان حمایت می‌کند بلکه نقشی غیرقابل انکار در تامین امنیت و حفاظت از مصالح ملت‌های منطقه دارد.

بیایید لحظه‌ای منطقه را بدون حزب ا… تصور کنیم، تجربه‌های شکست‌های دسته جمعی چندباره ارتش‌های منطقه در برابر تجاوز‌های اسرائیل هیچ احتمالی را برای توقف ماشین جنگی متجاوز این رژیم باقی نمی‌گذاشت لذا امروز بی شک لبنان جزئی از اراضی اشغالی بود، اثری از مقاومت فلسطینی باقی نمانده بود، توسعه طلبی‌های اسرائیل از مرز‌های اردن، مصر و سوریه فراتر رفته و همه جهان اسلام در برابر هیمنه اسرائیل خاضع بودند. هر چند چنین تصویری جایی را برای تصور کردن هیمنه جنایتکاران تکفیری بر کشور‌های منطقه باقی نمی‌گذارد، اما به هر حال باید اذعان نمود که بدون مقاومت اسلامی در این منطقه امروز نمونه توحش نمود یافته در موصل و رقه چهره کل منطقه از سواحل مدیترانه تا مرز‌های شبه قاره هند را رقم زده بود.

اما در کنار کابوس‌های وحشتناکی که امروز به دلیل ایثار شهدا و مجاهدان جبهه مقاومت و بویژه جوانان حزب ا… تعبیر نشده اند می‌توان با رعایت سخت گیرانه اختصار روایت تاریخی جامعه شیعی لبنان را مرور نمود تا جایگاه مقاومت اسلامی حزب ا… در تاریخ این جامعه روشن شود. با اینکه در طول تاریخ شیعیان لبنان به عنوان بخش مهم و اثرگذاری از جامعه شیعه محسوب می‌شدند، اما از سده‌های ابتدائی تاریخ اسلام تا چند دهه پیش همواره تحت فشار و ظلم زیسته اند. الگوی انتشار شیعیان در لبنان گویای نکته‌ای ظریف، اما عمیق است. در طول تاریخ شیعیان همواره در دو منطقه کوهستانی جبل عامل در جنوب و بقاع در شمال ساکن بوده اند چرا که همواره برای فرار از تعدی حکومت‌های مسلط به مناطق صعب العبور پناه می‌بردند. تاریخ کشتار‌ها و تعدی‌های صورت گرفته در حق شیعیان لبنان تاریخی دردآور و اسف بار است جالب توجه آنکه ابن تیمیه سرسلسله جریان تکفیر و سرمنشاء تفکر وهابی در طول حیات خود صرفا در یک معرکه نظامی حاضر شده که آن معرکه نیز لشکر کشی برای کشتار شیعیان لبنان بوده است.

این امر تاثیر بسزایی در محروم ماندن این جامعه از امکانات اقتصادی، آموزشی و رشد اجتماعی داشته و در نتیجه شیعیان لبنان را به محروم‌ترین طیف اجتماعی جامعه لبنان تبدیل نموده بود. به عنوان شاهدی بر این امر می‌توان به این نکته اشاره کرد که در حالی که قدمت اولین دانشگاه سازمان یافته مسیحی در لبنان به بیش از ۴۰۰ سال پیش می‌رسد و اهل سنت لبنان همواره حضوری پررنگ در فضا‌های علمی عربی داشته اند حکومت لبنان تا دهه ۷۰ میلادی شیعیان را از داشتن حتی یک مدرسه ابتدایی مخصوص به خود منع می‌نموده است.

تاثیر ادبیات انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بر خودباوری و عزت طلبی جوانان مقاومت اسلامی لبنان به حدی بود که همزمان با شکست و ذلت همه ارتش‌های منطقه در نبردی دسته جمعی با اسرائیل، ماشین جنگی اسرائیل در دروازه‌های ضاحیه جنوبی بیروت یعنی محل شکل گیری اولین هسته‌های جوانان انقلابی مقاومت متوقف ماند و در حالی که افسران اسرائیلی در خیابان‌های بیروت قهوه عربی می‌نوشیدند ضاحیه از لوث وجود صهیونیست‌ها مصون ماند. تاریخ بهترین شاهد است بر آنکه چگونه خون پاک جوانان مقاومت ذره ذره خاک لبنان را از وجود اشغالگران پاک کرد و هیمنه شکست ناپذیری ارتش اسرائیل را به کرات در هم شکست؛ و چگونه سایه وحشت تکفیری‌های وهابی نه تنها از خیابان‌های بیروت و ضاحیه برداشته شد که چگونه پایتخت‌های کشور‌های منطقه از سیطره داعش در امان ماند.

اما جریان انقلاب اسلامی در لبنان که در قالب سازمان مقاومت تثبیت شد برای جامعه لبنان دستاورد‌های غیرقابل انکاری در همه زمینه‌های حیات اجتماعی داشته که منجر به تغییر روند محرومیت آن و ایجاد نقطه عطفی تاریخی شده است. این دستاورد‌ها در حالی صورت گرفته که در کنار حمایت جمهوری اسلامی، خودباوری و تلاش مجاهدانه مقاومت در خدمت رسانی به محرومین نقش اصلی را ایفا کرده است. برای اطلاع مخاطبین گرامی می‌توان برخی از تحولات صورت گرفته توسط مقاومت برای خدمت رسانی به محرومین لبنان و بویژه شیعیان محروم را به اختصار مورد اشاره قرار داد:

الف. حوزه سیاسی: در حالی که از زمان شکل گیری کشور لبنان در دهه دوم قرن بیستم جامعه شیعه تاثیری در فضای سیاسی لبنان نداشت و نظام سیاسی آن با توافق اهل سنت و مسیحیان اداره می‌شد امروز مقاومت توانسته است وزن اثرگذاری جریان مقاومت را تا حدی افزایش دهد که با وجود مخالفت همه جریان‌های سیاسی سرانجام هم پیمان مسیحی حزب ا… در مسند ریاست جمهوری قرار گیرد، نخست وزیر بدون همراهی مقاومت تعیین نشود، مصوبات کابینه بدون مشارکت وزرای جریان مقاومت قابل تصویب نباشد، مقاومت و هم پیمانان آن در پارلمان گذشته از امکان متوقف نمودن طرح‌های تهدید کننده مصالح محرومین لبنان و مقاومت برخوردار بوده و در پارلمان آینده در مسیر در اختیار گرفتن بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان قرار بگیرند. همه این دستاورد‌ها در شرایطی است که جبهه معارض با مقاومت در لبنان از حمایت مالی و سیاسی نامحدود آمریکا و سعودی برخوردار است. در اینجا ذکر این نکته لازم است که ترکیب جمعیتی و سیاسی لبنان به هیچ وجه امکان تشکیل نظام سیاسی تک حزبی و یا مبتنی بر یک طائفه را فراهم نمی‌سازد و عملا قدرت سیاسی در ایجاد ائتلاف‌های سیاسی شکل می‌گیرد. این در حالی است که امروز بزرگترین حزب مسیحی هم پیمان حزب ا… است، ثلث گروه‌های اهل سنت در دایره متحدین مقاومت هستند، نیمی از گروه‌های دروزی در دایره ائتلاف با حزب ا… قرار دارند و همچنین علوی‌ها و ارامنه نیز غالبا متمایل به حزب ا… تلقی می‌شوند. در نتیجه این ائتلاف هاست که از زمان حضور حزب ا… در دولت، کابینه‌های مختلف همواره در میثاق خود بر مشروعیت مقاومت تاکید داشته و برای اولین بار در تاریخ لبنان وزیر خارجه مارونی آن در کنفرانس کشور‌های عربی از محور مقاومت حمایت کرده و رودر روی سیاست‌های سعودی می‌ایستد.

ب. حوزه اداری: در حالی که بحران‌های اصلی نظام اداری لبنان تبعیض و فساد سازمان یافته هستند، حزب ا… از منظر کلیت جامعه لبنان – و نه فقط شیعه – نماد پاکدستی و مصون ماندن از هر گونه فساد اداری تلقی می‌شود و در حالی که تلاش نموده تا حتی الامکان از امکانات اداری لبنان برای رفع محرومیت و تبعیض بهره ببرد، اما پرچم مبارزه با فساد و اصلاح نظام اداری را نیز بلند کرده و آن را سرلوحه برنامه خود در رقابت‌های سیاسی تعریف نموده است.

ج. حوزه خدماتی: تبعیض طائفی تاریخی باعث شده بود تا جامعه شیعه محروم‌ترین جامعه از حیث خدمات حیاتی مانند آب و برق محسوب شود این تبعیض در سایر بخش‌ها نیز قابل مشاهده است. حزب ا… در دهه‌های گذشته تلاش نمود تا با حضور مؤثر در قالب شهرداری‌ها و شورا‌های شهر حتی الامکان از دشواری‌های زندگی در مناطق محروم بکاهد و از طریق طرح‌های محلی و کوچک تامین آب و برق، حداقلی از امکانات اساسی را برای آن فراهم آورد. نمونه موفقیت حزب ا… در موضوع نظافت شهری نیز قابل ملاحظه است در حالی که بحران ناتوانی دولت لبنان در جمع آوری زباله تبدیل به موضوعی بین المللی شده بود مناطق تحت اداره شهرداری‌ها و شورا‌های شهر وابسته به حزب ا.. کمترین مشکل را داشته و حتی در مقایسه با مناطق مسیحی نشین تجاری و توریستی شرایط بهتری را تجربه کردند.

د. حوزه آموزشی: حزب ا… طی سه دهه گذشته با اهتمام به موضوع علم آموزی، تحصیل و تربیت دینی جامعه شیعه توانسته است تا حد زیادی تبعض چند صد ساله آموزشی را جبران کند به نحوی که در دو دهه گذشته بیشترین میزان حضور در دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلات تکمیلی به نسبت جمعیت جوان متعلق به جامعه شیعه بود و از حیث تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی به نسبت کل جمعیت طائفه، جامعه شیعه در حال پیشی گرفتن از دیگران است.

ه. حوزه بهداشت و درمان: در حالی که نظام درمانی لبنان نظامی بسیار گران و در همین حال ناکارآمد است مناطق محروم نیز به صورت تاریخی از کمترین سهم از خدمات درمانی آن برخوردار بوده است. در حال حاضر پزشکان جوان حزب ا… تلاش می‌کنند تا با ارائه خدمات درمانی با حداقل هزینه ممکن تا حدی از دشواری‌های موجود برای محرومین لبنان بکاهند.

در فضایی که آمریکا به دنبال فشار بر مقاومت از طریق وضع تحریم‌های اقتصادی است، سعودی به توطئه‌های مذهبی و سیاسی خود ادامه می‌دهد و اسرائیل هر روز دم از تهدید نظامی می‌زند، هر چند هنوز راه زیادی تا رفع محرومیت تاریخی باقی مانده است، اما بی تردید حزب ا… در سایه ادبیات انقلاب اسلامی و با تمسک به اصل مقاومت در مسیری صحیح قرار دارد.

در این شرایط و هنگامی که رقابت انتخاباتی در لبنان به حساس‌ترین شرایط خود رسیده باردیگر مثلث جهل، نفاق و سلطه یکدیگر را تکمیل می‌کنند و پسمانده‌های جریان نفاقی که در زمان پرونده مک فارلین، امام خمینی (ره) را متهم به انحراف از انقلاب اسلامی می‌کردند امروز نیز فریاد حمایت از شیعه و انقلاب اسلامی سر داده و نظام جمهوری اسلامی و حزب ا… را متهم به انحراف و وادادگی می‌کنند، اما خود جیره خواری از سفره سفارت آمریکا در بیروت را برای خود مباح می‌دانند. در اینجاست که بار دیگر باید به خداوند پناه برد و با خود تکرار کرد که:

أعوذ بک من همزات الشیاطین و أعوذ بک رب أن یحضرون…

[ad_2]

Source link