تاثیر عجیب رژیم غذایی بر رانندگی!
تاثیر عجیب رژیم غذایی بر رانندگی!

سالانه حدود ۱.۳۵ میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، رانندگان حرفه‌ای به دلیل مدت زمان زیادی که پشت فرمان هستند بیشتر در معرض خطر تصادف قرار دارند. به گفته محققان چندین عامل شناخته شده ازجمله جنسیت، سن، تجربه، مهارت‌ها و نگرش‌های رانندگی در این زمینه حائز اهمیت هستند، اما ممکن […]


سالانه حدود ۱.۳۵ میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، رانندگان حرفه‌ای به دلیل مدت زمان زیادی که پشت فرمان هستند بیشتر در معرض خطر تصادف قرار دارند.

به گفته محققان چندین عامل شناخته شده ازجمله جنسیت، سن، تجربه، مهارت‌ها و نگرش‌های رانندگی در این زمینه حائز اهمیت هستند، اما ممکن است سبک زندگی نیز عاملی دیگر باشد به‌ویژه اینکه رانندگی در مسافت‌های طولانی اغلب موجب کمبود خواب، عادات غذایی نادرست و فعالیت بدنی محدود می‌شود.

مطالعات اندکی در مورد تاثیر احتمالی الگوی غذایی بر رفتار‌های رانندگی در بین رانندگان حرفه‌ای کامیون انجام شده است و محققان در تلاش برای ازبین بردن این شکاف علمی بررسی کردند، که آیا الگوی غذایی و خستگی در نمونه‌ای از ۳۸۹ راننده مرد کامیون از یک شرکت حمل‌ونقل در سوژو چین بر رفتار‌های رانندگی تاثیر دارد یا خیر.

اکثر رانندگان بین ۳۱ تا ۶۰ سال سن داشتند، ۶ تا ۱۰ سال سابقه رانندگی و سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر در جاده رانندگی کرده بودند.

از هر راننده خواسته شد که گزارش خود را در ۱۲ ماه گذشته از ۲۵ ماده غذایی موجود در یک پرسشنامه مواد غذایی که چه خوراکی هایی را استفاده کرده پر کند تا بر روی این افراد بررسی صورت گیرد.

طی بررسی های انجام شده چند بعدی بر روی دلایل تصادفات جاده ای، خستگی جسمی و روانی را در مقیاس پنج اصل ارزیابی کرده اند.

الگو‌های رژیم غذایی به دسته غذا‌های اصلی (مصرف زیاد کربوهیدرات، غلات تصفیه‌نشده، لبنیات و تخم‌مرغ)، پروتئین‌های حیوانی (ماهی و مرغ) و تنقلات (غذا‌های سرخ شده، دسر‌ها و نوشیدنی‌های شیرین) تقسیم شدند.

رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات و غذا‌های اصلی به شدت با رفتار‌های ایمن رانندگی در ارتباط هستند، زیرا رژیم های غذایی حاوی پروتئین حیوانی هستند و با میزان بالاتر خطاها، کاهش غلظت و تمرکز کمتر و مصرف تنقلات در میان وعده به شدت با رفتار ناایمن رانندگی همراه اند.

براساس نتایج به دست آمده؛ خستگی بر الگو‌های رژیم غذایی و ایجاد رفتار‌های رانندگی تاثیر دارد، به‌طوری‌که رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات و غذا‌های اصلی با خستگی کمتری در ارتباط هستند و رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین حیوانی و میان وعده شامل تنقلات با خستگی بیشتر همراه می‌شوند.

این تحقیق یک مطالعه مشاهده‌ای است به همین دلیل نمی‌تواند علت را تعیین کند بلکه فقط ارتباط را بیان می‌کند، این مطالعه تا حد زیادی بر اساس گزارش شرکت‌کنندگان ارائه شده است و محققان هیچ اطلاعاتی در مورد عوامل مهم احتمالی مانند استعمال دخانیات، فعالیت بدنی، الگو‌های شیفت کاری و استرس کاری را جمع‌آوری نکردند.

گفتنی است؛ نتایج این مطالعه از رابطه بین الگوی غذایی و رفتار رانندگی در نمونه‌ای از رانندگان حرفه‌ای کامیون پشتیبانی می‌کند البته از طریق تجزیه‌وتحلیل این گزارش می‌توان گفت که رفتار مثبت رانندگی با رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات مشخص می‌شود در حالی که برخی از رفتار‌های خطرناک رانندگی (اشتباهات، خطا‌ها و تخلفات) را می‌توان توسط رژیم غذایی ناسالم پیش‌بینی کرد، الگو‌های غذایی ناسالمی که شامل میزان زیاد چربی و قند‌ها هستند.



Source link