ترامپ وارد درگیری طولانی مدت در سوریه نمی‌شود
ترامپ وارد درگیری طولانی مدت در سوریه نمی‌شود

[ad_1] یک کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه تولید و قاچاق سلاح‌های شیمیایی به صورت گسترده‌تر و آسانتر از سلاح‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع امکان به کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی گروه‌های غیردولتی در سوریه منتفی نیست. خبرگزاری ایسنا: رحمان قهرمان‌پور در مورد تهدیدات ترامپ جهت حمله به سوریه […]

[ad_1]

یک کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه تولید و قاچاق سلاح‌های شیمیایی به صورت گسترده‌تر و آسانتر از سلاح‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع امکان به کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی گروه‌های غیردولتی در سوریه منتفی نیست.

خبرگزاری ایسنا: رحمان قهرمان‌پور در مورد تهدیدات ترامپ جهت حمله به سوریه با ادعای استفاده دولت دمشق از سلاح شیمیایی در منطقه دوما و همچنین تعارض این موضوع با اظهارات قبلی ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا به زودی نیرو‌های نظامی خود را از سوریه خارج خواهد کرد، تصریح کرد: موضوعی که اشاره کردید تعارضی است که در خود کاخ سفید نیز به نوعی وجود دارد. در دورن کاخ سفید نئومحافظه کارانی، چون جان بولتون، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا بر این موضوع تاکید دارند که باید آمریکا ضرب شست بزرگی را به سوریه نشان دهد؛ به نحوی که اعتبار بازدارندگی آمریکا حفظ شود.

وی ادامه داد: در زمانی که اوباما ریاست جمهوری آمریکا را برعهده داشت، در مقطعی اعلام کرده بود که خط قرمز آمریکا در سوریه استفاده از سلاح شیمیایی است و ما دیدیدم که در برهه‌ای ادعای استفاده از این نوع سلاح‌ها توسط سوریه در رسانه‌ها مطرح شد، ولی از سوی اوباما واکنشی به این موضوع نشان داده نشد. اکنون نئو محافظه‌کاران معتقدند که اعتبار بازدارندگی آمریکا زیر سوال رفته و در مقطع فعلی آمریکا باید واکنش جدی نسبت به موضوع استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه توسط دولت دمشق داشته باشد. از دیگر سو منطق تجاری و نگرش بازارگونه ترامپ مانعی در برابر اجرای این تصمیم است.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطر نشان کرد: ترامپ به شدت نگران این است که این واکنش منجر به درگیری نظامی طولانی مدت آمریکا در سوریه شود. موضوعی که هزینه زیادی برای این کشور خواهد داشت و این هزینه‌ها قطعا باعث نارضایتی بخش عمده‌ای از طرفداران ترامپ می‌شود.

قهرمان پور با بیان اینکه این تعارض و پارادوکس جدی یکی از اصلی‌ترین موانع واکنش زودهنگام کاخ سفید به ادعا‌هایی است که در مورد دولت سوریه مطرح کرده اند، گفت: با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد که آمریکا وارد درگیری طولانی مدت در سوریه نمی‌شود. یعنی اینگونه نخواهد بود که لشکرکشی وسیع زمینی به این منطقه داشته باشد و بخواهد به صورت گسترده از نیروی هوایی‌اش استفاده کند. به نظر می‌رسد که در این میان دولت آمریکا راه میانه‌ای را بخواهد انتخاب کند که بر این اساس اعتبار بازدارندگی خود را نیز حفظ کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه براساس این راه میانه احتمالاً آمریکا برخی از پایگاه‌های سوری را که در آن نیرو‌های حزب‌الله و ایران نیز حضور داشته باشند، مورد حمله قرار خواهد داد و این موضوعی دور از ذهن نیست، ادامه داد: با توجه به شواهد و قرائن به نظر می‌رسد که ما شاهد درگیری طولانی مدت آمریکا در سوریه و درگیری مستقیم این کشور با روسیه در این منطقه نخواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که کشورهایی، چون ایران و سوریه معتقدند که موضوع استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در منطقه دوما یک نمایش از سوی گروه‌های تروریستی است و باید در مورد این موضوع گروه‌های مستقلی اقدام به تحقیق کنند و چرا تاکنون آمریکا چنین موضوعی را نپذیرفته است، تصریح کرد: واقعیت این است که صحنه داخلی سوریه بسیار آشفته است و گروه‌های متعددی در این صحنه به ایفای نقش می‌پردازند. از طرف دیگر باید به این موضوع توجه کرد که بررسی فنی استفاده از سلاح‌های شیمیایی برعهده سازمانی است که در این زمینه براساس کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ایجاد شده است.

قهرمان‌پور با بیان اینکه نگرانی در بحث قاچاق سلاح‌های شیمیایی بسیار گسترده‌تر از سلاح‌های هسته‌ای است چراکه این قاچاق از نظر فنی گسترده‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به این امر امکان به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه از گروه‌های غیر دولتی منتفی نیست و از نظر فنی امکان این موضوع وجود دارد.

وی در پایان با بیان اینکه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی باید با مجوز شورای امنیت در این زمینه اقدام به بررسی و تحقیقات کند، ادامه داد: به نظر می‌رسد که اختلافاتی که در بین اعضای شورای امنیت وجود دارد تاکنون مانع از این شده که بازرسان این سازمان برای بررسی این موضوع وارد عرصه شوند.

[ad_2]

Source link