ترمز جهش‌های شاخص بورس همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره نرخ خوراک/ سهام پتروشیمی در سراشیبی افتاد، پالایشگاه‌ها گل کردند
ترمز جهش‌های شاخص بورس همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره نرخ خوراک/ سهام پتروشیمی در سراشیبی افتاد، پالایشگاه‌ها گل کردند

[ad_1] به گزارش اقتصادآنلاین، شاخص بورس تهران امروز با صعود ۳۷۶واحدی در نیمه کانال ۱۹۵هزار واحد قرار گرفت. این در حالی است که در هفته‌ اخیر شاخص بورس به طور متوسط هر روز بیش از سه هزار واحد رشد می‌کرد. آنچه امروز باعث شد جهش‌های خیره‌کننده شاخص بورس متوقف شود،خبر آزادسازی نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی است. […]

[ad_1]

به گزارش اقتصادآنلاین، شاخص بورس تهران امروز با صعود ۳۷۶واحدی در نیمه کانال ۱۹۵هزار واحد قرار گرفت. این در حالی است که در هفته‌ اخیر شاخص بورس به طور متوسط هر روز بیش از سه هزار واحد رشد می‌کرد. آنچه امروز باعث شد جهش‌های خیره‌کننده شاخص بورس متوقف شود،خبر آزادسازی نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی است.

روز گذشته با تصویب هیئت وزیران، مقرر شد از ابتدای مهر ماه سال جاری برای محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما در نظر گرفته شود. همین موضوع سبب شد قیمت سهام غول‌های پتروشیمی بورسی و فرابورسی امروز با افت محسوسی مواجه شود.

شاخص گروه محصولات شیمیایی امروز با افت ۳.۵ درصدی مواجه شد و بازدهی آن از ابتدای سال به ۱۰۲ درصد تنزل کرد.

این گام مثبت در جهت کاهش رانت ارزی شرکت‌های پتروشیمی اگرچه چندان به مذاق سهامداران این شرکت‌ها خوش نیامد، اما به طور معناداری از اتلاف، هدررفت و ارزان فروشی منابع ملی جلوگیری می‌‍ کند.با وجود افت نسبتا سنگین قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی، امروز سهام شرکت‌های پالایشی خوش درخشید و با افزایش تقاضا همراه شد. تصمیم به افزایش نرخ تسعیر ارز خوراک اگرچه برای شرکت‌های پتروشیمی چندان مثبت نیست، اما می‌تواند درآمد ریالی پالایشگاه‌ها را افزایش دهد. در این باره باید به این نکته توجه داشت که تصمیم شرکت ملی پالایش و پخش درباره حاشیه سود پالایشگاه‌ها هم اهمیت خواهد داشت.

گفتنی است، امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورسی و فرابورسی اندکی کمتر از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود. این در حالی است که ارزش معاملات روزانه خرد سهام در روزهای مشابه سال گذشته به زحمت به ۲۰۰ میلیارد تومان در روز می‌رسید. ادامه ورود سیل نقدینگی به بازار سهام از طرفی همچنان باعث رشد دادن سطح قیمت‌ها می‌شود و از طرف دیگر روز به روز ریسک حبابی شدن قیمت‌های سهام را افزایش می‌دهد.

photo_2018-10-01_14-58-40

photo_2018-10-01_14-52-41

photo_2018-10-01_14-52-46

[ad_2]

Source link