ترویج مسئولیت اجتماعی پشتوانه برای کشور/ضرورت توجه سازمانها ودولت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
ترویج مسئولیت اجتماعی پشتوانه برای کشور/ضرورت توجه سازمانها ودولت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

[ad_1]  سید حسن موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اهمیت مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری شرکت ها  و بنگاه های اقتصادی تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی شرکت ها به درک تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کسب ‌و کار هر  موسسه یا شرکت یا مجموعه کاری بر دیگران اشاره دارد و می‌توان از آن […]

[ad_1]

 سید حسن موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اهمیت مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری شرکت ها  و بنگاه های اقتصادی تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی شرکت ها به درک تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کسب ‌و کار هر  موسسه یا شرکت یا مجموعه کاری بر دیگران اشاره دارد و می‌توان از آن استفاده‌ مثبتی کرد و در صورتِ اجرای مؤثر، بهره‌وری و سودآوری شرکت ها افزایش خواهد یافت در واقع می توان گفت که مسئولیت اجتماعی یعنی برخورداری از نگرشی مسئولانه و فراتر رفتن از حداقل الزامات قانونی و پایبند بودن به اصول درستی که برای تمام کسب‌وکارها (با هر اندازه‌ای) قابل اجراست.

وی افزود: از نظر اجتماعی مسئول بودن یعنی سازمان‌ها باید با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند. تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی، به افراد، سازمان‌ها و دولت کمک می‌کند تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند.

کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در مورد اینکه آیا فقط بنگاه ها باید مسئولیت اجتماعی را انجام دهند یا این مسولیت فردی هم هست؟ گفت: مسئولیت اجتماعی فردی شامل حضور موثر هر فرد در اجتماعی که در آن زندگی می‌کند، است که می‌توان آن را به علاقه‌مندی از آن چه که در جامعه اتفاق می‌افتد و حضور فعال برای حل برخی از مشکلات منطقه یا محله و حتی کوچه و ساختمان تعریف کرد. مثلاً مشارکت در تمیز کردن برف محله ایی که در آن زندگی می‌کنیم.

موسوی تاکید کرد: برخی معتقدند که مسئولیت اجتماعی فردی قدمتی برابر با قانون طلایی با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود، دارد.مسئولیت اجتماعی فردی با ایجاد یک موضع فعال نسبت به تاثیرگذاری مثبت بر دیگران و محیط بیرون از دایره خود گسترش پیدا می کند. وبر اساس مسئولیت اجتماعی گروهی است زیرا یک اجتماع از افراد  تشکیل شده است و در نتیجه فرهنگ مسئولیت اجتماعی را مشخص می‌کند و این رابطه آمیخته بین مسئولیت اجتماعی گروهی وفردی است. افراد از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیرتر شده و در واکنش به این اجتماع ها باید برای برآوردن نیازهای افراد مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیشتری پیدا کنند.

عضو هیات ریسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی گفت: باید بگونه ایی کار کنیم که مسئولیت اجتماعی به جزیی از سبک زندگی ما تبدیل شود و در این صورت است  که می توانیم به نهادینه شدن این موضوع که پشتوانه بزرگی برای امنیت و توسعه هر کشوری است،  بیشتر امیدوار باشیم و ترغیب  ایفای مسئولیت های فردی در اجتماعی که زندگی می کنیم و ترویج مسئولیت ا جتماعی بنگاه ها و شرکت ها چتر حمایت اجتماعی خوبی برای  مردم است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: نمی شود نسبت به دیگران که با آنها زندگی می کنیم، بی تفاوت باشیم.مسئولیت اجتماعی این نکته را هم گوشزد می کند که نباید فقط خودمان مهم قلمداد شویم بلکه باید به فکر دیگران بود و منافع فردی نباید مارا از انسان بودن وخوی انسانی دور کند به همین دلیل درجامعه ایی که مسئولیت اجتماعی نهادینه می شود کمک می شود تا اخلاق هم نهادینه شود و این مولفه خوب جای بی تفاوتی اجتماعی که همچون سمی مهلک در هر جامعه محسوب می شود را خواهد گرفت که بدون شک آثار این دو مولفه یعنی مسئولیت اجتماعی و بی تفاوتی، کاملا متفاوت هستند.

این آسیب شناس اجتماعی اظهار داشت: یکی از مهمترین آثارش امیدواری یا ناامیدی و توجه یا تضییع حقوق شهروندان و توجه به ارزش های انسانی و اخلاقی یا بی تفاوتی نسبت به آنهاست.این که در دین ما والدین حقوقی نسب به فرزندان خود دارند یا حتی همسایه حقی دارد نشان از توجه دین مبین اسلام بر همین موضوع است.

وی گفت : به گفته برناد شاو ، « اعتقاد دارم که زندگی من متعلق به کل جامعه است و تازمانی که زندگی می‌کنم، وظیفه من است که هر کاری از دستم برمی‌آید برای آن انجام دهم. دوست دارم وقتی می‌میرم همه تلاشم را در جهت بهبود جامعه کرده باشم چون هر چه سخت‌تر تلاش کرده باشم یعنی زندگی بهتری داشته‌ام.»

موسوی چلک در مورد اهمیت مسئولیت اجتماعی برای شرکت ها و سازمانها نیز افزود: ایفای این مسئولیت می‌تواند به بنگاه ها در بهبود عملکرد کسب شان کمک کند. شاید مهم‌ترین مزیت ایجاد چهره‌ مثبت برای کسب‌و ‌کار بنگاه ها باشد؛ بطوریکه مشتریان بالقوه و موجود نیز تمایل بیشتری برای خرید از کسب‌ و کاری اخلاق‌مدار و خوشنام خواهند داشت.

وی گفت : در سفر دانمارک در جلسه ای که با مسئول و همکاران دبیرخانه مسئولیت اجتماعی این کشور برگزار کردیم آنها تاکید می کردند که امروزه بسیاری از بودجه حوزه رفاه اجتماعی بویژه برای افراد دارای نیاز های خاص از جمله معلولین، کودکان و … این کشور از طریق  ایفای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و بانک ها تامین می شود که بار مالی تحمیل شده به بودجه عمومی کشور را کم می کند.

به گفته رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ، نکته دیگری که در ترویج این موضوع در جامعه می تواند نقش موثری داشته باشد اعتماد بین بنگاه ها و حوزه هایی است که از این ظرفیت استفاده می کنند.بنابراین شفافیت بویژه شفافیت مالی در گسترش مسئولیت اجتماعی تاثیر قابل ملاحظه ایی دارد.

[ad_2]

Source link